Gå til innhold
  • Bli medlem

Hornindalsrokken - (Svein: hjelp)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Nydelige panoramaer Arnt. Jeg har vært på Hornindalsrokken og nydt den flotte utsikten. Bare en liten kommentar til navnediskusjonen. Kolåstind er så vidt synlig under kneet på Skårasalen. Det er korrekt at det er Storkopptindane vi ser mellom Romedalstind og Sætretindane. Den spisse toppen mellom Sætretindane og Molladalstindane er Dalagubben. Jeg er nok enig i identifiseringen av Trandalstind, men det er da pussig at vi da ikke ser Råna som ligger så nær. Ellers er panoramaene innover Josten flotte. Mellom Lodalskåpa og Storskredfjellet ser vi Tindefjell/Havaltræde. Lenger syd på breen ser vi Slingsbyvarden mot himmelen. Det må være Suphellenipa bak til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

a) Det var dette Geir mente var Liadalsnipa, skyer over Vardalsfjorden. Jeg har ikke sett på siktelinjene, men etter formen å bedømme stemmer dette nok.

b)Vassdalstinden

c)Fossholtinden (t.v) og Åvasstinden

d)Bakerst, høyest er i alle fall sætretindane. Om der ligger en topp hitfor, f.eks Nonshornet... ja det kan være Nonshornet som er mørkest. Se på siktelinjer. Nonshornet er såvidt over 1300m mens Sætretindane er gode 50m høyere.

e)Spisseste er Dalagubben, Lisjedalshornet (Litledals- på kartet) til venstre for.

f)Sylvkallen, du ser nok også Holmshornet mellom Sylvkallen og Dalagubben også hvis du leter godt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok enig i identifiseringen av Trandalstind, men det er da pussig at vi da ikke ser Råna som ligger så nær.

Den ligger gjemt bak Jakta eller i skyene, du ser såvidt deler av Midtre Regndalstind til høyre for Jakta.

Ny korrigering :lol: Det jeg har sagt er Velleseteregga er litt upresist.... Deler av "egga" er Vestlige Velleseterhorn som "smelter" sammen, Grøtdalen med Grøtdalsbreen ligger mellom...

Mellom Trandalstind og Tungremtindane har jeg lyst å si at du finner Blåbretinden, men hvilken "nabb"... det er jeg usikker på. Muligens den mest markerte av dem. Jeg målte avstanden på kartet mellom Hornindalsrokken og Synnavindsnipa for noen år siden, ca 27km mener jeg det var - så det er ikke lett når avstanden blir så stor og toppene står så tett....

Kolåstind er så vidt synlig under kneet på Skårasalen.

Det stemmer nok, egga øst for breen mot Kvanndalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen supplerende kommentarer: :)

d ) Søre Sætretind er den "mørke" foran , Nordre Sætretind bak. Felles betegnelse blir da Sætretindane :) . Nonshornet er trolig synlig mellom Kjerringøyra og Romedalstinden.

f) Kan også være Arnt mener Molladalstindane (bakerst)

Ods: Det er vel neppe toppen av Kolåstind du ser, eller :lol: ?

antar du mener toppen med rød strek (den venstre) på vedlagte utsnitt . Det kan i beste fall være i nærheten av Stretet, men det kan og være noe som er nærmere fotografen.

Spørsmålet: Hva er toppene med rød streker ? Fargene på bildet gikk visst til...... :?:)

post-399-133474397387_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Spørsmålet: Hva er toppene med rød streker

fra v:

1432 er Kolåstinden

Romedalstinden

1358 er Sætretindene

Ramoen (Jønshorn)

Litledalshornet v/Dalagubben

arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet: Hva er toppene med rød streker ? Fargene på bildet gikk visst til...... :lol::?

Jeg har fusket og sett på bilder fra Nonshornet. Bakerste pinnakkelen ligger på egga ovenfor Stretet, det er deler av breen som viser. Altså er dette det eneste av Kolåstindmassivet som viser.

Hitfor blir da noe annet... hmm, etter å studert siktelinjene Arnt la ut, kan det være Storhornet sør for Sæbø. Neste i siktelinjen blir Heimste Kopphornet, og det ser ikke slik ut, dessuten er det mye lenger vekke.

Du har rett mht Sætretindane, Nonshornet ligger litt til side for siktelinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra v:

1432 er Kolåstinden

Romedalstinden

1358 er Sætretindene

Ramoen (Jønshorn)

Litledalshornet v/Dalagubben

arnt.

Jeg mente på utsnittet jeg hekta på et innlegg, ikke siktelinjekartet ditt.

Vi er nede på detaljnivå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Storegjøltinden er det ikke. Det er "luft" mellom fjellene.

Nye topper :?

Til høyre for Liadalsnipa går ryggen opp til Bjørnastighornet.

Ryggen hitfor er på andre siden av Skorgedalen, det er Nivane. Et kjent og kjært turmål for alle Ørstinger med sans for telemarksvinger :)

Det var den formiddagen, nå er det jaggu'me snart lunsj :lol:

Jeg savner Nonshornet på bildet, i og med at toppen er 8m høyere enn Romedalstinden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett, det må være Storhornet (Sæbø) som stikker ut.

Nonshornet stikker, som tidligere nevnt, opp i mellom Kjerringøyra og Romedalstinden.

God lunsj :D

Jo takk, det smakte :)

Jeg trodde det først også, for formen, skavelen, steinura i østsida stemmer glimrende, jeg var over skavelen og ned i den østsida for et par uker siden. Jeg stusset bare på at den var så lav.... men det rimer nok, i og med bildene er tatt så langt unna, og på 1529moh. Romedalstinden ser faktisk høyere ut, men den er noen meter lavere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... men det rimer nok, i og med bildene er tatt så langt unna, og på 1529moh. Romedalstinden ser faktisk høyere ut, men den er noen meter lavere :)

Jepp, vi (dvs. Arnt) står høyere. Derfor blir det slik.

Og vi to, samt Even & co er antagelig skjult av Skårasalen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.. hehe, såg ikke datoen før nå. Tja, vi var vel på Kalvedalstinden i kl.10-11. Da såg vi Hornindalsrokken. Med mitt kompaktkamera i motsol har jeg bare dårlige bilder av Hornindalsrokken den dagen, i alle fall en godt utbrent Hornindalsrokk.. :)

Kan kanskje identifisere noen topper til hvis det er behov. F.eks toppen på egga ut fra Rokkekjerringa, mener jeg har et navn - men hvilket?! Er det bare øst-toppen?

Vi har jo fjellene litt til venstre for Gjuratinden også, her må jeg kikke på kartet for det er litt ukjent terreng for meg. Også mener jeg der var noe i området rundt Skruven som ikke ble identifisert (har lagt ned bildet nå).

Vi venter da i spenning til i morgen.... hvis ikke været blir bra da, for da blir det ikke mye kontordag :) Eller at 6-pack'en tar overhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er korrekt at det er Storkopptindane vi ser mellom Romedalstind og Sætretindane. .

Jeg får ikke dette til å gå opp.

Disse toppene ser ut som om er nærmere enn Romedalstinden.

Kan dette være tinderekken SØ for Litlekoppvatnet,

fra Snarhornet, via 1211m og til slutt til Sætretindane.

Er det noe som heter "Litlekopptindane" ?

Men, vi kan ta diskusjonen når jeg legger ut nye oppdateringer

vest for Hjørundsfjorden i kveld.

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne annet at den bakerste rekka der må være Storekopptindane.

Men en ser også ryggen mellom topp 1211 (kalles Lissjehornet) og Kvanndalsskaret i forgrunnen. Mulig det er Lissjehornet som sees rett til venstre for Sætretindane, men der er jeg litt usikker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% sikker på at det er Storkopptindane vi ser som er høyest mellom Romedalstinden og Sætretindane. Jeg er også 100% sikker på at det er Lissjehornet den rett ned til venstre for Sætretindane. På bildet kan det se ut som at disse to eggene går sammen, men det gjør de ikke. Lissjekoppen er i mellom.

Det går ei egg fra 1211-toppen til Sætretindane også, den ser vi ikke fra denne vinkelen.

Navn på egga mellom Kvanndalen og Lissjekoppen... jeg har ikke klart å oppdrive noe navn. Slet lenge med å finne navn på 1211-toppen, men det er funnet :)

Litlekopptindane har jeg ikke hørt om, men en topp på egga sør for Romedalstinden er jeg truendes til å kalle Lissjekopptinden dersom jeg ikke finner annet navn på den :) Tror den er 1075 eller no'sånt.

En topp jeg har fundert litt på hva er, lav topp til høyre for Åvasstinden :) Hva er det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En topp jeg har fundert litt på hva er, lav topp til høyre for Åvasstinden :) Hva er det :D

Sveddalstinden er mitt tips. Stemmer bra på retningen.

I iveren har jeg vist glemt å skryte av de flotte panoramabildene Arnt, og gratulerer med Storen. Bra Storen-bilder også forresten, her kan hver stein studeres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
I iveren har jeg vist glemt å skryte av de flotte panoramabildene Arnt, og gratulerer med Storen. Bra Storen-bilder også forresten, her kan hver stein studeres :D

Takk for det.

Første gang jeg begynte å søke nettet for Storen bilder,

passet de fleste på et frimerke.

Slik er det ikke lenger.... :)

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk ikke så god tid, og det ble ingen 6-pack, dessverre.

Har gjort en del oppdateringer på bildene 22 og 24, men bare vest

for fjorden. Skal til fjells igjen i morgen, så jeg får fortsette når jeg kommer igang. Med så mye input er det like greit å få dokumentert de fleste toppene.

Kommentarer;

- Fant ikke Nonshornet på kartet mitt.

- Den markerte toppen rett til høyre for Vassdalstinden må være

en fortopp 11xxm på samme rygg, og toppen rett til venstre

fant jeg ikke i farten.

- Ellers er det sikkert et par feil. Kjerringa kanskje..

Takk for god hjelp!

http://impact.ii.uib.no/arnt/pics05/hrok_47sviewH.jpg

http://impact.ii.uib.no/arnt/pics05/hrok_52sviewH.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Første gang jeg begynte å søke nettet for Storen bilder,

passet de fleste på et frimerke.

Slik er det ikke lenger.... :)

Arnt.

Det er alltid fine bilder fra deg.

Du har vel ikke tenkt å ta en tur opp Midtmaradalsryggen fra Stølsmaradalen og ta noen bilder av Storen derfra. Etter min mening er dette den absolutt flotteste utsikten til Storen. Derfra ligner den på Matterhorn. Utsikten er heller ikke så verst fra Midtmaradalen. Uansett, det er sjeldent man ser bilder tatt fra denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du har vel ikke tenkt å ta en tur opp Midtmaradalsryggen fra Stølsmaradalen og ta noen bilder av Storen derfra

Det hadde jeg ikke tenkt på, men siden du nevner det så må jeg jo det :roll:

Hadde i første omgang tenkt å gå opp på Dyrhaugsryggen, men får vel egentlig ikke noen ny vinkel - sammenlignet med Bandet/Skagadalen.

Andre siden høres ut som en god ide. Kanskje telelinse fra Falketind blir OK også.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kamera bruker du Arnt :roll:

Jeg benytter en Canon EOS 350D og med telelinse lurer jeg på om jeg skal avlegge Norefjell eller Gaustatoppen en visitt i helgen for å se om jeg kan få noen fine panorambilder jeg også. Har du noen gode tips i så måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer;

- Fant ikke Nonshornet på kartet mitt.

- Den markerte toppen rett til høyre for Vassdalstinden må være

en fortopp 11xxm på samme rygg, og toppen rett til venstre

fant jeg ikke i farten.

- Ellers er det sikkert et par feil. Kjerringa kanskje..

-Nonshornet (1305), sør for Standaleidet, vest for Nøvedalen (muligens Aklestaddalen på noen kart). Du har satt Kopphornet på 300mm-bildet. Muligens er Kopphornet også et brukt navn, jeg har ikke satt meg så nøye inn i det. Rimer, for Fremste Kopphornet ligger nord for i samme massiv og Heimste Kopphornet vest for på andre siden av Koppen....

-Store Hetta (1125), trig.pkt i Vassdalstindmassivet

-Bukkedalstinden (1000) står muligens ikke på kartet, spisseste topp til venstre for Vassdalstinden. Der er faktisk en topp til ved siden av, Tverrberget (eller Tverrberghornet), i samme massiv som Vassdalstinden.

-Toppen til høyre for Dukhornet er såvidt jeg vet navnløs, ligger i samme massiv som Saudehornet.

-Kjerringa er riktig :roll:

-Holmshornet er sikkert riktig plassert, jeg klarer ikke å se det, går i et med Sylvkallen.

-Midt mellom Holmshornet og Dalagubben ligger en markert tind, dette kan være Lynghalstinden :)

Andre:

1234-toppen er Kalvedalstinden

1239-toppen er Hellefjellet

Fossholtinden tror jeg må være høyeste til venstre for der du har merket.

Sveddalstinden kan det være, stemmer retningen?

Vardehornet er høyeste toppen til venstre for Saudehornet?! Usikker, kan også være Bergehornet eller lign.

Molladalstindane er fellesbetegnelse, også for Jønshornet. Nr2 toppen du har merket er Randers topp.

Spørsmål:

Toppen til høyre for Dukhornet, hitfor Langhornet, noen som kjenner navn på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg tok nok feil mht Kolåstind. Etter studie med kart, linjeal og egne ferske bilder viser det seg å være østre del av Storgjøltind som Geir's venstre røde strek peker på. Høyre røde strek peker på en pinakkel mellom Storgjøltind og Stretet.

Ellers mener jeg det er mer korrekt å navngi Synnavindsnipa istedenfor Tungremstindane ettersom førstnevnte er størrelsesorden 100 m høyere enn sistnevnte, slik at disse sees mot Synnavindsnipa.

Blåbretind vil ikke være synlig da den skjules av Jakta. Det lange partiet til venstre for Trandalstind er Hjelledals- og Svadtinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.