Gå til innhold
  • Bli medlem

Hornindalsrokken - (Svein: hjelp)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når jeg ser slike bilder fra Sunnmørsalpene lurer jeg på hvorfor jeg roter rundt så mye i Jotunheimen :roll:

Du bør kanskje vente på Svein, men Kolåstind med breen til høyre og Randers topp+Jønnshorn er ganske greie. Det er de to høyeste massivene mellom Skårasalen og Hjørundfjorden på bildet. Mellom to nevnte massiver finner du også Nordre og Søndre Sætretind.

Ellers er Saudehornet kanskje det store massivet til venstre for Skårasalen.

Jeg lurer på hvilket rundt massiv som ses til venstre for Staven, nesten rett ut Hjørundfjorden. Er det Gamlemsveten ?

Jeg har ikke vært på Hornindalsrokken ennå, men det kommer kanskje ? Kvitegga har jeg vært på. Derfra mener jeg det var enkelt å se topper i Jotunheimen. Hurrungane kanskje og antagelig Galdhøpiggen. Foruten Hestbrepiggane i Breheimen. Det ser ikke ut som om du fikk med deg noen av de toppene siden Jostedalsbreen sperret utsikten den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooojjjj, dette blir omfattende :wink:

Flotte panorama forresten :D

Panorama 20, fra venstre:

-Rokkekjerringa nærmest/høyest med Storhornet (1600 el 1599 alt ettersom..), ryggen går videre ned til Bjørkehornet.

-Til venstre for Kvasshornet ser du Storetinden/Gjuratinden.

-Nabben ned til høyre for Dukhornet (laveste på samme massiv) kalles Kjerringkjeften (ikke den markerte toppen mellom Tuva og Langhornet, men "flata" du ser hitfor. Navn pga hvordan den ser ut fra Finnes...)

-Skårasalen, egga hitover kalles bl.a Skåregga, Søre Skårtind er den pyramiden med snø på. Videre hitover, "grushaugen" er Kjerringøyra med Otålhornet til høyre for der igjen. Forresten et fantastisk utsiktspunkt akkurat der Hjørundfjorden knekker inn mot Bjørke.

-Bakerst til høyre for Dukhornet må være Vassdalstinden.

-Baketst mellom Vassdalstinden og Skårasalen er den taggete egga mellom Åvasstinden (høyre del av egga) og Fossholtinden til venstre.

-Bak til høyre (venstre for Hjørundfjorden) ser du Molladalstindane høyest.

-Toppene rundt Standaleidet "flyter" litt i hverandre, så det er vanskelig å se hva som er hva.

Gidder ikke å se på kart her, så noen må korrigere meg hvis jeg tar feil, gjelder helst de på lang avstand... :)

-Under skya til høyre for Hj.fjorden er Tungremtindane mest markert.

-Toppen rett til venstre for Jakta ser ut til å være Trandalstinden (knekken i toppen)

-Snørennene til høyre/bak Jakta ser ut til å være på Urkedalstinden.

-Mellom Slogen og Store Brekketind ser du Brunstadhornet dels dekket i sky (mener jeg)

-Smørskredtindane kan du sette et strek på toppen til høyre for også, dette er vel Nordre.

Hehe... oppdaget nettopp at bildene 21-24 er med bedre tele...

Prøv det jeg har satt opp nå, så kan jeg putte på flere senere, alt etter hvor det er plass :roll:

Du har visst satt på navn noen plasser... Nessethornet er feil, ligger til venstre for. Du har satt navnet på Otålhornet. Nessethornet er det flate partiet nede til venstre for, topp uten pf :P

Staven endrer du navn til Nesstaven, jeg har ikke hørt bare "Staven", står det på kartet?

Ble litt rotete, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... oppdaget nettopp at bildene 21-24 er med bedre tele...

Prøv det jeg har satt opp nå, så kan jeg putte på flere senere, alt etter hvor det er plass :roll:

Du var kjappere enn meg Svein. Kan hjelpe deg med "nøttene" til slutt :wink:

Se på bilde 21. Har ikke du også bilde av den skya på Åvasstinden ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Flott. Takk for input.

Skal se på dette i kveld.

I følge siktlinjen skulle Kolåstinden være skjult av

Skårasalen. Men hvis den er identifisert må jeg regne litt på nytt ...

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par til:

-Ned til høyre for Dukhornet stikker sannsynligvis Langhornet fram.

-På ene bildet ser du bak skyene til venstre for Dukhornet, det må være Saudehornet.

-Hehe.. den lille spissen nede til venstre for Vassdalstinden er nok Bukkedalstinden(1000) som jeg måtte kaste inn håndkleet på tidlig i sommer...

-Trig.pkt 1125 til høyre for Vassdalstinden, Store hetta.

-Kolåstinden tror jeg ikke vi ser pga Skårasalen, noen som kan trekke opp ei linje på et kart. Jeg tror det er en blanding av mye rart som ligger i det markerte massivet... Grøtdalstindane, Sætretindane mv... bare tror, fordi Kolåstinden er spiss som bare rakkern fra denne kanten....

-Sylvkallen ligger forresten helt ut mot Hjørundfjorden, ned til høyre for Molladalstindane (nærmere).

-Hitfor det jeg har sagt er Åvasstinden/Fossholtinden ser du litt av fjellrekka mellom Langedalen og Romedalen, Årsethornet og Kjerringa ser det ut til. Mannen tror jeg ligger mer til høyre.

-Nabben (tanna) til venstre for Risenosi er Bjønnatanna, egga til venstre for der igjen er Velleseteregga med Svendtinden som høyeste.

-Under Brekketindane, hitover, er mot Søre Brekketind. Ned til venstre for er Geitskaret med ryggen mot Geithornet til venstre for der igjen.

-til høyre for Brekketindane, dobbelt-toppen, Sandgrovhornet/Vardenibba, sistnevnte er vel mest brukt.

-Til venstre for Skruvane, med snø på, må være Sikholfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kolåstinden er nok skjult da. Jeg sliter litt med å skille fjellene ligger i området nord for Bondalen og sør for Ytre Standaldalen.

Mot synsranda bak Kjerringøyra sees Romedalstinden og videre mot høyre Storekopptindane (takkete egg). Den lille toppen til høyre for er antagelig toppen vest for navnløs 1211 (Lissjehornet). Neste markerte massiv er Sætretindane, videre mot h. Litledalshornet og Dalagubben. Helt ut mot fjorden t.h for Molladalstindane ,som Svein sier, sees Sylvkallen ( med "sølv"-farga sva :? ) Til h. bak Molladalstindane sees trolig toppen av Rametinden.

Mannen er som Svein er inne på skjult av Skårasalmassivet. Ikke glem Liadalsnipa, den markerte toppen t.h. for tåka i Ørstafjorden.

Blir artig å se hvordan teksten på disse bildene ser ut i morgen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka litt på kartet, Grøtdalstindane er skjult av Skårasalen. Jeg tror da at de høyeste toppene til høyre for Kjerringøya/Skårasalen er Sætretindane, mens Romedalstinden såvidt synes over Kjerringøyra.

Den spisseste toppen mellom Molladalstindane og det jeg tror er Sætretindane kan være Dalagubben siden den er litt høyre enn Sylvkallen. Dalagubben er høyeste topp i det smale området. Da kan det være Lisjedalshornet og den skarpe egga mellom toppen vi ser til venstre for.

Mellom det jeg mener er Romedalstinden og Sætretindane må/kan da være Storkopptindane, den taggete rekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigering:

Hva jeg har sagt er fjellene mellom Langedalen og Romedalen er feil :lol:

Der er Hellefjellet og Kalvedalstinden (1234) :) Stemte ikke at det skulle være så slakt på vestsida av Årsethornet :?

Da har du Bondalen hitfor den fjellrekka.

Skal se mer på øst for fjorden, der er jeg jo best kjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg har sagt er fjellene mellom Langedalen og Romedalen er feil :lol: Der er Hellefjellet og Kalvedalstinden (1234) :) Stemte ikke at det skulle være så slakt på vestsida av Årsethornet :)

Ja, det har du jammen rett i :? Derimot stikker vel Årsæterhornet og Kjerringa opp bak venstre del av Hellefjellet ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Bjønnatanna er plottet på, ser du Midtre Velleseterhorn og Velleseterhornet (t.h) på hver side av skaret til høyre for.

Lille Brekketind til venstre for Store, Søre Brekketind hitfor store i enden av den skarpe egga.

Hitfor Tungremtindane ligger Trandalshatten, vanskelig å se pga kontrastene.

Det flate partiet til venstre for Trandalstinden kan vel ikke være annet enn Elsandtindane....

Skyer... kunne klonet de vekk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det ble litt mye detaljer, og jeg surrer litt. Svein, kan du oppsummere følgende topper på bilde 21:

a) Bakgrunn mellom Kvasshornet og Dukhornet

Spiss topp til høyre for dalen med skyer

:lol: Spiss topp (bakgrunn) til høyre for Dukhornet

Snø på toppen.

c) 5-6 taggete egg (bakgrunn) til venstre for Skårasalen

d) Spiss to-hodet topp (med snø mellom toppene)

til høyre for Skårasalen og det jeg har kalt Kjerringøyra

e) Fjell med svær snøgryte bak det jeg har kalt Nessethornet

(som forøvrig var feil)

f) Det store massivet til høyre for e) og som renner ned i fjorden.

Da blir det litt enklere, og jeg får inn hovedsiktelinjene.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.