Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej!

Jag och två vänner, Ellen och Jacob, har ett skolprojekt där vi tänker arbeta om skor, fötter och vandring i vårt gymnasiearbete. Vårt mål är att hitta vad som är bäst att ha på fötterna vid vandring, och för att få känn på vilka teorier som finns. Därför har vi lite frågor:

Frågor:

- Vad tycker du är viktigt att tänka på när man köper skor att vandra i?

- Vad tänker du/ni om skor av barfotamodell?

- Vad tänker du/ni om konventionella kängor?

- Angående kängor, vad anser du/ni vara bäst, högt/lågt skaft och hur mycket lutning?

- Hur väl uppbyggda skor anser du/ni att man bör ha under en vandring?

- Vilka källor och vilken information bygger du dina åsikter på?

- Har du kontakter inom ämnet som vi borde kontakta?

Hoppas att ni förstår trots att jag skriver på svenska, min norska är inte så bra ;)

Tack för all hjälp!

Annonse
Skrevet

Min svensk er dårlig, men her kommer et svar:

- Vad tycker du är viktigt att tänka på när man köper skor att vandra i?

Tja, de skal være egnet til det jeg skal bruke dem til. Det viktigste er selvfølgelig passform og dermed ungåing av gnagsår. Jeg synes det er fint med vanntette tursko, så det er en viktig faktor. Jeg har også erfart at noen sko kan ha for my såle for steinete terreng. Så jeg tester bøyning av sålen.

- Vad tänker du/ni om skor av barfotamodell?

Aldri prøvd. Er det noe vits på hardt underlag? Kanskje fint til å løpe i sand.

- Vad tänker du/ni om konventionella kängor? 

Kängor er fjellstøvler og konventionella kängor er vanlige fjellstøvler?

I så fall synes jeg de er godt egnet til turbruk, både med ryggsekk og uten ryggsekk. Både på steinete terreng og i myrete terreng.

- Angående kängor, vad anser du/ni vara bäst, högt/lågt skaft och hur mycket lutning?

Høy skaft når jeg bruker tung ryggsekk. Lav skaft kan også brukes om man går lett. 

Jeg vet ikke hva lutning betyr.

- Hur väl uppbyggda skor anser du/ni att man bör ha under en vandring?

Når jeg går med tungt bør, må jeg ha gode sko som har en såle som ikke bøyer seg og med høy skaft. Da er det mindre lett å tråkke over og skade ankelen. Jeg bruker de samme skoene også med lett sekk. Det går bra i terreng, men ikke bra på grusvei eller asfalt. Da er sålen for hardt. Da er det bedre med en mer fleksibel såle.

- Vilka källor och vilken information bygger du dina åsikter på? 

Min egen erfaring, ca 20 år.

- Har du kontakter inom ämnet som vi borde kontakta? 

Nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.