Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2005 Skrevet 19. august 2005 Jeg har etter en vår med 9,6 mm tau blitt helt frelst. Dette gjelder både på sportsklatring og lengere ruter der dobbelttau ikke trengs. Jeg kommer aldri til å kjøpe tau over 10 mm igjen, da jeg syns dette blir unødig. Det koster nok litt mer i lengden da det slites litt fortere, men det mener jeg den reduserte vekten er verdt. Av taubrems bruker jeg fremdeles den gode gamle atc'en i fjellet og trives med den. Selv om jeg må innrømme at kanskje reverso'en er hakket vassere. Rappellåtteren er stor og tung og kun med på turer med mange rappeller (over 2-3) eller om faren for å måtte snu er tilstede. Atc er helt fin å rappellere på, men kan jo bli litt varm ved mange rappeller. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Har brukt 9,4 mm til sportsklatring i ett år. Utrolig deilig, men det slites helt klart raskere. Det som først og fremst sliter på tauet er førstemannsfall og hvis du ikke driver med slikt, tror jeg du kommer til å ha et tau med den dimmen svært lenge. Jeg bruker stort sett dobbelt 9mm på lengre ruter, og ettersom jeg langt skjeldnere tar fall i slike sammenhenger, har jeg aldri hatt kritisk slitasje på strømpen på slike tau. Disse pensjoneres pga elde og ikke direkte slitasje. Hvis bruken er toppturer i Jotunhjemmet og tilsvarende ville jeg vurdert å kjøpe et 60 m, 8,5 mm tau (som er ment brukt som dobbelttau). Du kan bruke det dobbelt, og gå 30 m taulengder, på "ordentlig" klatring, og bruke det enkelt på bre og lett, oppstykket klatring hvor ikke fallrykket blir særlig kraftig. Hvis du har problemer med at tauet låser dårlig gjennom sikringbremsen kan du bruke to karabinere på den. Den ekstra diameteren tauet må løpe rundt gir en markert bedre bremseeffekt. Siter
knut stabell Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Fristes til en kommentar til den delen av debatten som gjelder utstyr for rapellering: Lær deg gjerne kroppsrapell, men som nødløsning og for tilfelle der du ikke regner med/planlegger klatring. Da kan du ofte greie deg med en 20-30 meters "taustump" og likevel komme deg ut av en kritisk situasjon. For tinderangling med et par korte rapeller, bruk taubremsen og ha kroppsrapellen eller rapell på karabiner i reserve. For rapell i forbindelse med klatring, bruk åtter og ha bremsen i reserve. Før eller siden mister en utstyr, - selv om det ikke skal skje. knut Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Hvis ønska rapell lengde er opptil 30 meter, så skal du kjøpe deg et enkelt 60 m, 7,2 mm tvillingtau. Bruk det dobbelt når du klatrer. På denne måten sparer du mye vekt. Kjøp inn en atc-xp eller reversino for å få nok bremsekraft. Trur det er mulig å få tak i 70 m tvillingtau også Slitasje pga av fall er helt uaktuelt til klyving i fjellet Hvis du har behov for lange rapeller, så kan et 9,2 mm heltau annbefales, sammen med et 6-7 mm 60 m hjelpetau. Men så lange rapeller kan eg ikke annbefale i fjellet. Det passer bedre til vegg og sva hvor sjansene for fastkiling av tauet er mindre Siter
eaa Skrevet 30. august 2005 Forfatter Skrevet 30. august 2005 Normalt brukes div. taubremser til sikring, men Black Diamond beskriver også åtteren som mulig taubrems (sikring), altså ikke bare for rappellering. Noen som har prøvd dette (metode vist på nedenstående bilde)? Hvis dette er kurant, så kan altså både taubremser (ATX, ATX-XP) og åtteren brukes til både sikring og rappellering... Hvis man vil velge seg et single device for kombibruk rappell/sikring, hva er da best - åttern eller taubrems? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.