Gå til innhold
  • Bli medlem

Real Turmat har blitt mindre, eller?


Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Eller bare ulike størrelser på porsjonene, helt uavhengig av kjønn...

For så vidt min tanke også, svaret mitt var en direkte respons på Elisabeth-81's posting. Men ja, jeg har tenkt dette noen år, to valg av den enkelte smaksvariantene med f.eks. +/- 450 kcal. og 700+ kcal. ville vært fint.

  • Liker 1
Skrevet

Har også sendt min kommentar til Drytech, de gamle porsjonene er ikke mer enn store nok!

Forsvarets middagsposer er vel 800Kcal, noen som vet noe sted disse kan kjøpes til en grei pris?

Skrevet

Det var den beste ideen jeg har hørt på lenge. Jeg er skikkelig lei av real og har begynt å lage maten selv istede. Men det er jo dumt at halvparten må kaste mat, mens den andre halvparten ikke blir mett. Hadde det ikke vært så salt hadde bikkja fått restene, men istede må jeg ta det med hjem. Jeg tror faktisk jeg kunne betalt samme pris for den lille som for den store også.

del dem i to da vel, bare å helle halvparten i en tom brødpose og gjenbruke real-posen dagen etter..

 

Drytech epost:

[email protected]

Skrevet

del dem i to da vel, bare å helle halvparten i en tom brødpose og gjenbruke real-posen dagen etter..

 

Drytech epost:

[email protected]

Det er selvfølgelig en mulighet, men en halv pose blir for lite. Måtte nok delt 3 poser på 4 dager, kanskje 2 poser på 3 dager. Da begynner man snakke avansert matte :P + at jeg enten måtte laget spenstige mikser eller spist det samme hver dag. Uansett er jeg skikkelig lei Drytech, så med mindre de begynner å lage noe godt med veldig mye mindre salt så spiller det ingen rolle for meg hvor mye det er i posen :)

  • Liker 1
Skrevet

Det var en lang og uklar redegjørelse fra Drytech. Vi kunder legger merke til to ting:

 

1) Innholdet i posen målt etter vekt, har gått ned

2) Innholdet i posen målt etter antall kalorier, har gått ned

 

Drytech mener dette er gjort for å forbedre produktet, hvilket vi kunder selv får avgjøre etter endt måltid.

 

Drytechs uklare redegjørelse forteller videre at "den totale mengden på 500 gram mat pr pose, er ikke redusert." Dette betyr bare en ting: Kundene spiser mer vann til middag, når de kjøper de nye posene. 

 

Som kunde sitter jeg derfor fremdeles og undres over hvorfor Drytech har gjort dette? Det eneste jeg kommer på, er at Drytech prøver å tjene mer penger på meg som kunde. Prøver å få meg til å kjøpe to poser istedet for en, feks.

 

Drytech hevder at prisøkningen på produktet er "lavere enn prisøkningen på råvarer inn til oss". Dette er det alle bedrifter svarer når de skal forsvare prisøkninger, uten å virke for usympatiske. Mange produsenter eier dessuten sine underleverandører, slik at fortjenesten uansett går til de samme eierene, vet ikke om dette er tilfellet med Drytech.

  • Liker 7
Skrevet

Jeg må si meg enig i en del av det qwer993 skriver.

 

Det er dog bra at de blir lydhøre for våre synspunkt etter at den kom opp her hos oss. 

Jeg tenker at vi derav har en god funksjon som nettsted og at det er viktig at vi benytter oss av vår forbrukermakt.

Skrevet

Jeg må si meg enig i en del av det qwer993 skriver.

 

Det er dog bra at de blir lydhøre for våre synspunkt etter at den kom opp her hos oss. 

Jeg tenker at vi derav har en god funksjon som nettsted og at det er viktig at vi benytter oss av vår forbrukermakt.

Jo, forstår det, men det betyr altså at du liker drytechs innlegg, ikke pga det drytech skriver, men i hovedsak pga det faktum AT drytech faktisk svarer på fjellforum. Det blir jo en litt annerledes og "meta"-versjon av "like".

 

At drytech svarer på fjellforum er åpenbart til deres egen fordel, når man ser hvor mange likes de får. Jeg tror endel brukere føler seg beæret av at en produsent faktisk besøker forumet. Likevel er det vesentlig til produsentens egen fordel.

Skrevet (endret)

Jeg tror faktisk at ikke antall "liker" på deres innlegg har samme effekt som trådstarters og andres innlegg for oss som er medlemmer og lesere her inne. Endrer vi våre kjøpevaner grunnet dette vil det nok ha en effekt.

Men ja, som drifter av FF, så er jeg sikkert litt en "meta-liker" i dette henseende. Men det er på siden av tema...

Endret av martin.m
Skrivefeil samt tilføyelse i enden av innlegg
Skrevet

Det var en lang og uklar redegjørelse fra Drytech. Vi kunder legger merke til to ting:

 

1) Innholdet i posen målt etter vekt, har gått ned

2) Innholdet i posen målt etter antall kalorier, har gått ned

 

Drytech mener dette er gjort for å forbedre produktet, hvilket vi kunder selv får avgjøre etter endt måltid.

 

Drytechs uklare redegjørelse forteller videre at "den totale mengden på 500 gram mat pr pose, er ikke redusert." Dette betyr bare en ting: Kundene spiser mer vann til middag, når de kjøper de nye posene. 

 

Som kunde sitter jeg derfor fremdeles og undres over hvorfor Drytech har gjort dette?

 

 

Jo, forstår det, men det betyr altså at du liker drytechs innlegg, ikke pga det drytech skriver, men i hovedsak pga det faktum AT drytech faktisk svarer på fjellforum. Det blir jo en litt annerledes og "meta"-versjon av "like".

 

At drytech svarer på fjellforum er åpenbart til deres egen fordel, når man ser hvor mange likes de får. Jeg tror endel brukere føler seg beæret av at en produsent faktisk besøker forumet. Likevel er det vesentlig til produsentens egen fordel.

Jeg en av de som har trykket på "like" på Drytechs innlegg. Og det er selvsagt tillatt å spørre hvorfor.

Drytech har kommet med en forklaring som jeg "kjøper".

 

De er opptatt av ferdig vekt (av en eller annen forunderlig grunn). Det kan vi være enig i eller uenig i, men at det er ferdig vekt som blir vektlagt er det liten tvil om.

Det kan det er tekniske finesser som gjør at de er opptatt av fergdig vekt, men jeg tror at det faktisk skyldes "feil" fokus.

Drytech tjener penger på å selge produktene, I de deler av næringslivet jeg har vært borte i, er det nærmest en dødssynd å forsøke å "lure" forbrukeren. (og bli oppdaget)

Jeg vet at mange ikke vil tro det, men de fleste produsenter av matvarer i Norge er ekstremt opptatt av å fremstå som seriøse i forbrukerenes øyne. Alt annet blir egentlig betraktet som "selvmord", og det er mange produkter som er trukket tilbake (og oppstår i en annen drakt) fordi forbrukerene har mistet tilliten.

 

Dette vet Drytech.

Derfor tror jeg på forklaringen, selv om den fremstår som litt ut av fokus.

 

Ved å sammenlikne med andre tilsvarende "historier" så tror jeg faktisk at Drytech er svært overasket over reaksjonen til oss her på Fjellforum.

  • Liker 1
Skrevet

Helt enig med "qwer993".

 

Jeg fikk også denne e-posten, men samme syltynne forklaring.

At de prøver å bortforklare at innholdet i posen har minsket blir bare useriøst.

Blir egentlig litt provosert når de påstår at kunden kommer med løgner.

  • Liker 1
Skrevet

Helt enig med "qwer993".

Jeg fikk også denne e-posten, men samme syltynne forklaring.

At de prøver å bortforklare at innholdet i posen har minsket blir bare useriøst.

Blir egentlig litt provosert når de påstår at kunden kommer med løgner.

Helt enig med deg og qwer993. Fikk e-mail jeg også.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

Skrevet

@REJOHN, jeg leser det du skriver. Men jeg kan ikke forstå at du og andre liker drytechs innlegg, når det eneste resultatet av "forbedringen", er at dere får mindre for pengene deres. Jeg tviler i allefall på at drytech har gjort andre "forbedringer" enn å gi oss mindre for pengene, inntil mange her rapporterer tilbake at innholdet i de nye små posene er bedre enn i de gamle store.

  • Liker 1
Skrevet

@REJOHN, jeg leser det du skriver. Men jeg kan ikke forstå at du og andre liker drytechs innlegg, når det eneste resultatet av "forbedringen", er at dere får mindre for pengene deres. Jeg tviler i allefall på at drytech har gjort andre "forbedringer" enn å gi oss mindre for pengene, inntil mange her rapporterer tilbake at innholdet i de nye små posene er bedre enn i de gamle store.

Jeg tror den største forskjellen på oss er at jeg virkelig ikke tror Drytechs har forsøkt å "lure" oss, men har egentlig opptrådt dumt.

Det å gjøre slike feil, er dessverre vanlig. De har ikke tenkt nøye gjennom problemstillingen fra forbrukerens synspunkt.

Skrevet

Jeg tror den største forskjellen på oss er at jeg virkelig ikke tror Drytechs har forsøkt å "lure" oss, men har egentlig opptrådt dumt.

Det å gjøre slike feil, er dessverre vanlig. De har ikke tenkt nøye gjennom problemstillingen fra forbrukerens synspunkt.

 

@REJOHN, det er ikke snakk om å lure noen. Dette er bedriftsøkonomi og markedsøkonomi, og vi bør være bevisste forbrukere.

 

Og vi kan være helt sikre på at drytech har tenkt meget godt igjennom dette, før de endret produktet.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg er også overbevist om at dette var nøye gjennomtenkt fra Drytech. Et par % reduksjon i næringsinnhold tror jeg de fleste hadde akseptert når de forbedret oppskriften men her snakker vi om over 10% reduksjon.

Foreløpig er det jo ikke store skaden hvis en ser på antall skribenter i denne tråden hvor flere "liker" endringen.

Jeg kommer ihvertfall ikke til å kjøpe det så ofte som før sa jeg syns de var i underkant små på lange turer før endringen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

  • Liker 2
Skrevet

...

Jeg kommer ihvertfall ikke til å kjøpe det så ofte som før sa jeg syns de var i underkant små på lange turer før endringen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

 

Ja, posene var definitivt i minste laget slik de var. Nå blir det nok mer nudler, potetmos og toro på meg fremover. Kanskje mer egentørket også, inspirert av tråder her på forum :-)

  • Liker 1
Skrevet

Drytech fjerner noe tørrstoff i posene slik at vi forbrukere må tilsette mer vann for å få et 500 grams måltid.  Jeg synes det er utrolig hvor mye tekst Drytech bruker for å prøve å tåkelegge dette faktum ved å på beste politikervis prate om at "mengden mat ikke er redusert",og at det fortsatt vil være "500 gram i ferdig tilberedt pose".

  • Liker 8
Skrevet

Jeg sjekket akkurat 2 poser med pasta bolognese som jeg har liggende. 1 stk Mountain house 142 gram/716kcal. 1 stk Real turmat 127gram/586kcal. Jeg husker ikke hva jeg betalte,men pris på fjellsport er henholdsvis kr 59 for MH og 69 for RT.

Dette vil gi 13,4 kalorier pr krone for MH og 8,5 kalorier pr krone for RT. Det betyr at RT er 57,6% dyrere.

 

Jeg vet ikke om dette er represenativt for forskjell i pris mellom merkene, men forskjellen mellom disse to er ihvertfall betydelig.

Jeg har egentlig aldri gitt dette en tanke før nå, men får være mere bevisst i fremtiden.

Noen andre som har noen andre eksempler?

  • Liker 5
Skrevet

Jeg tror at Drytech er fult klar over at deres mat selges til samme eller dyrere pris enn Mountain House. Når råvarekostnaden ble større, valgte de å redusere innholdet fremfor å øke prisen ytterligere. Der er langt lettere å manipulere kunder med pris, kontra innhold. Fleste kunder tenker kun kroner og ører, ikke hva de egentlig får. Derfor en stor berømmelse til _OS_ ,som har gjort oss oppmerksomme på dette.

  • Liker 4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.