Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Annonse

37 flere enn de 40 fra før av, står lenger opp i tråden om du følger med. Står rett over der du mener at løsrevne sitater er noe du leser og foretrekker istedet for kildehenvisninger i form av en link. Snodig at du da ikke har lest det ettersom jeg ikke tok meg bryet med å legge ved link?

God påske, håper dere alle krampaktig vil nyte den! Skal vi tro dommedagsprofetene så blir det siste gang i historien appelsinen kan skrelles uten hørselvern som nødvendig tilbehør! Selv skal jeg se frem til også neste års påskeskitur. Blir vanskelig å ikke småsmile hele veien også da i #stillenatur :whistle:

Hørselvernet sparer jeg til gressklippersesongen :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

Det du viser bilde av er vel en såkalt ATV, eller en kombinasjon av en  terrengående firehjuling (ATV) og en snøskuter. Følgelig er det vel et motorkjøretøy som faller inn under loven om  " motorferdsel i utmark."

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

Det du viser bilde av er vel en såkalt ATV, eller en kombinasjon av en  terrengående firehjuling (ATV) og en snøskuter. Følgelig er det vel et motorkjøretøy som faller inn under loven om  " motorferdsel i utmark."

Brage

 

 

Spørsmålet er om den nye nye prøveordningen omfatter kun snøscooter eller gjelder andre typer kjøretøyer også?

Står snøscooter eksplisitt i lovteksten? Kan man risikere å møte andre og større kjøretøyer i "scooterleden" ? Hvordan er dette i Sverige?

 

Med andre typer kjøretøy tenker jeg da på :

* ATV ( firhjulinger der hjulene er byttet ut med belter )

* Beltekjøretøyer av typen BV202 etc. ( flere slike er solgt til sivile )

* Biler som er rigget for å kjøre på snø, type Arctic Truck etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som tyder på at snøscooterfolket i Finnmark er fornøyd med å kjøre i lovlige løyper. Samtidig er det lite som tyder på at de bryr seg vesentlig med at aktivitetene deres er ulovlige. Følgende avisoppslag i avisa Finnmarken forteller det meste om hva folk holder på med der oppe. De er heller ikke redde for å stå fram i avisa og snakke om det. Også Røde Kors er med på notene. Man blir nesten mørkeredd...

 

http://www.finnmarken.no/nyheter/article7292812.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som tyder på at snøscooterfolket i Finnmark er fornøyd med å kjøre i lovlige løyper. Samtidig er det lite som tyder på at de bryr seg vesentlig med at aktivitetene deres er ulovlige. Følgende avisoppslag i avisa Finnmarken forteller det meste om hva folk holder på med der oppe. De er heller ikke redde for å stå fram i avisa og snakke om det. Også Røde Kors er med på notene. Man blir nesten mørkeredd...

 

http://www.finnmarken.no/nyheter/article7292812.ece

 

Sitat: "På linje med resten av bransjen har også de opplevd en kraftig økning av salget av de ekstreme maskinene, skriver Nordlys."

:flowers:  :flowers:  :flowers: :flowers:  :flowers:  :flowers:  :flowers:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "På linje med resten av bransjen har også de opplevd en kraftig økning av salget av de ekstreme maskinene, skriver Nordlys."

:flowers:  :flowers:  :flowers: :flowers:  :flowers:  :flowers:  :flowers:  

Den kraftige økningen av ekstreme maskinene har vi også i Agder. Det henger nok sammen med den store lønningsposen. Lovlige løyper har vi ikke, så derfor er ikke det noen medvirkende årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selbu og Tydal velger forskjellig vei for planlegging av snøscootertraseer :

"Selbu og Tydal har valgt forskjellige planprosessser. I Tydal behandlet utvalg for areal, miljø og teknikk planoppstart rett før

påske og saken skal videre til formannskapet I første halvdel av mai. Hvis det blir fattet vedtak der, vil planoppstart bli varslet

og lag ut til offentlig høring.

Selbu kommune har valgt å overlate til Selbu Utmarksråd og Selbu Snøscooterklubb å utarbeide et planforslag som vil bli behandlet når det er klart."

http://www.selbyggen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=3110:planlegging-av-snoscooterloyper-kan-starte&catid=54&Itemid=311

Fylkesmannen stopper UFO-safari med snøscooter i Hessdalen

http://www.nearadio.no/fylkesmannen-sier-nei-til-ufosafari-i-hessdalen/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selbu og Tydal velger forskjellig vei for planlegging av snøscootertraseer :

"Selbu og Tydal har valgt forskjellige planprosessser. I Tydal behandlet utvalg for areal, miljø og teknikk planoppstart rett før

påske og saken skal videre til formannskapet I første halvdel av mai. Hvis det blir fattet vedtak der, vil planoppstart bli varslet

og lag ut til offentlig høring.

Selbu kommune har valgt å overlate til Selbu Utmarksråd og Selbu Snøscooterklubb å utarbeide et planforslag som vil bli behandlet når det er klart."

http://www.selbyggen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=3110:planlegging-av-snoscooterloyper-kan-starte&catid=54&Itemid=311

Fylkesmannen stopper UFO-safari med snøscooter i Hessdalen

http://www.nearadio.no/fylkesmannen-sier-nei-til-ufosafari-i-hessdalen/

Hei Holm !

Meget interessante opplysninger.

Jeg vil tro at selv om den doningen du viser bilde av, kanskje ikke kan sies å være en snøskuter "kommersiell" forstand om jeg kan si det på den måten, så må den åpenbart kunne sies å være en doning med de samme bruksområder og virkning på "miljø og samfunn" som det står i loven. Følgelig må den behandles som sådan.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

Det du viser bilde av er vel en såkalt ATV, eller en kombinasjon av en  terrengående firehjuling (ATV) og en snøskuter. Følgelig er det vel et motorkjøretøy som faller inn under loven om  " motorferdsel i utmark."

Brage

Det der er en ATV med ett beltekit. Såvidt jeg vet så er det ikke lov å kjøre dem på normale snøskuterløyper. Dessuten så er den ikke sammenlignbar med en snøskuter i forhold til framkommelighet og sikkerhet. (Påbudt med hjelm på snøskuter, men ikke ATV (eu-traktor)) Det bildet er også helt latterlig, å kjøre 4stykker på en ATV er så ulovlig som du kan få det og ville gitt en kraftig bot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som tyder på at snøscooterfolket i Finnmark er fornøyd med å kjøre i lovlige løyper. Samtidig er det lite som tyder på at de bryr seg vesentlig med at aktivitetene deres er ulovlige. Følgende avisoppslag i avisa Finnmarken forteller det meste om hva folk holder på med der oppe. De er heller ikke redde for å stå fram i avisa og snakke om det. Også Røde Kors er med på notene. Man blir nesten mørkeredd...

 

http://www.finnmarken.no/nyheter/article7292812.ece

Det at en forhandler har brukt ressurser på å få istand en avtale med importør til å levere ekstrem snøskutere med skredsøker kan da umulig være en dum ting. 

 

Dessuten, det å ta alle som kjører snøskuter i Finnmark under en kam er ikke bra. Det viser bare hvor lite du faktisk vet. 99% av de som eier snøskuter i Finnmark kjører KUN etter oppmerkede løyper. Den ene prosenten som er igjen vil alltid være der, uansett hva det er snakk om. Det er de som søker ekstreme utfordringer. Om det er på ski, sykkel, i bil, på snøskuter, snowboard, fallskjerm, you name it. De kommer ALLTID til å søke det mest ekstreme, og det er helt umulig å ulovliggjøre alt som er "farlig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en presisering:

 

Snøscooter-ekstremistene må gjerne kjøre seg i hjel. Akkurat det bekymrer meg ikke. Det er den ulovlige kjøringen de driver før de dauer som bekymrer meg. Og jeg synes ikke det er riktig å legge til rette for ulovlig kjøring.

 

Heldigvis ser det ut til at kompetente folk innenfor Politiet har skjønt tegninga. Se f.eks. denne nyhetsreportasjen fra Tana i Finnmark datert 15. april 2014:

 

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-nordnytt/dktr99041514/15-04-2014#t=0s

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hva som skjer her i min egen kommune. Og det er ikke så alt for lenge siden vi hadde ett dødsfall pga ulovlig kjøring i snøskredutsatte områder.

 

Og jeg setter utrolig stor pris på det politiet gjør, det sparer oss for utrolig mye sorg og det har også en motvirkende effekt slik at den ulovlige kjøringa minskes til det minimale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en presisering:

 

Snøscooter-ekstremistene må gjerne kjøre seg i hjel. Akkurat det bekymrer meg ikke. Det er den ulovlige kjøringen de driver før de dauer som bekymrer meg. Og jeg synes ikke det er riktig å legge til rette for ulovlig kjøring.

 

Heldigvis ser det ut til at kompetente folk innenfor Politiet har skjønt tegninga. Se f.eks. denne nyhetsreportasjen fra Tana i Finnmark datert 15. april 2014:

 

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-nordnytt/dktr99041514/15-04-2014#t=0s

Hei "Leaibolmmai"

Enig med deg ! Folk kjører ihjel seg på veiene også og vi (samfunnet) gjør mye for å stoppe det.

Poblemet med heisakjøringen på snøskuter er vel først og fremst et resultat av at storsamfunnet ikke har ressurser nok å sette inn mot uvesenet. Derfor fortsetter det. 

Det kan sies mye positivt om scootere i rekreasjonssammenheng, men det frislippet som de blåblå har lagt opp til er å gå alt for langt etter min mening.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ingen frislipp fra regjeringen. De som vet noe om denne saken vet at det er feil å kalle dette for et frislipp.

Hei "Utemannen"

Du har åpenbart ikke fått med deg at ordet "Frislipp" er en metafor for den utvidelse av snøskuterforsøket som den forrige rødgønne regjering ikke hadde avsluttet da den gikk av for ca. et halvt år siden.

Hvis jeg er riktig orientert, og jeg har fulgt  med i denne saken "from the beginning" og har tenkt å følge den til "the bitter end", så ble uttrykket "frislipp" brukt første gang av samtlige større og toneangivende friluftsorganisasjoner inklusive DNT tidlig i fjor høst da den nyttiltrådte blåblå Solbegregjeringen fant på , åpenbart etter press fra regjeringspartner Frp, å utvide prøveordningen til alle kommuner som ønsket å delta. Hvor mange som i dag faktisk er med tør jeg ikke si sikkert, men de som ikke er med har, så vidt jeg har forstått,  selv ikke ønsket å være med.. Det er et positivt tegn, spør du meg.

Det jeg ellers har lyst til å si er at det trolig ikke vil skade vesentlige interesser å utvide ordningen med noen kommuner der bebyggelsen ligger spredt og det er store, mer eller mindre "urørte" utmarksområder å ta av. Et eksempel kan kanskje være Lierne i Nord Trøndelag,men definitivt ikke i kommuner lenger sør i landet med større sentalt og lett tilgjengelge hytteområder og turistbedrfter i første rekke hoteller som "lever" av f.eks danske og tyske vinterferieturister. Det er åpenbart derfor at "Virke" som er deres interesseorganisasjon vis a vis myndighetene er en av alle organsasjonene som først tok i bruk ordet "frislipp"

Og dette "frislippet" er godt dokumentert i bilder og avisartikkler her på Fjellforum. Det kan du selv se ved å gå  litt bakover i denne tråden.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men da skal ordet brukes med hermetegn. Det er det mange i denne tråden som ikke gjør. Det er en stor forskjell på ordet med og uten hermetegn. Når noen skriker ut; Nei til skuter frislipp!!  Da tenker jeg at de har ikke fulgt med i timen. Men om de skriver; Jeg er skeptisk til dette "frislippet" ,ser jeg at de har skjønt hva saken dreier seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men da skal ordet brukes med hermetegn. Det er det mange i denne tråden som ikke gjør. Det er en stor forskjell på ordet med og uten hermetegn. Når noen skriker ut; Nei til skuter frislipp!!  Da tenker jeg at de har ikke fulgt med i timen. Men om de skriver; Jeg er skeptisk til dette "frislippet" ,ser jeg at de har skjønt hva saken dreier seg om.

Hei utemannen !

Denne tolkningen får stå for din egen regning.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at dere ikke har linket alle skadene som har skjedd den siste tia pga snøskuterkjøring og brukt det som ett argument for saken deres.  :roll:

Hei "JensM"

Jo, det det har både undertegnede og mange andre med gjort flere steder lenger oppe i tråden. Bla tilbake så finner du skadestatistikk fra trovedige kilder og du finner også ØKOKRIMs syn på saken.

Det mangler ikke på dokumentasjon fra aviser fra ulike kanter av landet. Vi har også sett avisoppslag om skuterulykker med død til følge. Men det betyr ikke at vi andre er i mot absolutt all skutertrafikk. Jeg hørte på radio og leste i en avis at noen skiløpere til og med hadde slått med staven etter en Røde Kors ambulanse. Det er en form for nyttekjøring som intet vettugt mennske kan ha noe i mot.

Det er villmannskjøringen utenfor godkjente løyper vi er imot.Men dessverre er det slik, rundt omkring på bygdene. at kontrollmyndigetene ikke har ressurser nok til å overvåke trafikken selv om de gjerne skulle gjøre det. Alt dette er godt dokumentert i både lokale og riksdekkende aviser , i radio og på TV. I tillegg til dette kommer de kommersielle aktørene som vil bagatellisere problemene for da taper de penger på skutersalg og andre inntekstkilder f.eks. en redusert medlemsmasse.

Du finner garantert ikke en eneste skuterklubb som advarer, og griper inn, mot overdreven skuterbruk for ikke å si villmannskjøring.

Alt det jeg her har skrevet kan du lese mer om lenger oppe i tråden.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at episoden der det framkom påstander om at en skiløper hadde viftet med skistaven etter en av Røde Kors' snøskutere stammer fra Beiarn kommune i Nordland. I så tilfelle vil jeg stille et stort spørsmålstegn ved påstandens riktighet all den tid medlemslistene i Beiarn Røde Kors og Beiarn snøskuterklubb til stor del inneholder de samme navnene. I det tilfelle påstanden om skiløperen eventuelt skulle medføre et snev av riktighet, kan jeg også tenke meg at vedkommende skiløper kunne ha god grunn til å hytte med staven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at episoden der det framkom påstander om at en skiløper hadde viftet med skistaven etter en av Røde Kors' snøskutere stammer fra Beiarn kommune i Nordland. I så tilfelle vil jeg stille et stort spørsmålstegn ved påstandens riktighet all den tid medlemslistene i Beiarn Røde Kors og Beiarn snøskuterklubb til stor del inneholder de samme navnene. I det tilfelle påstanden om skiløperen eventuelt skulle medføre et snev av riktighet, kan jeg også tenke meg at vedkommende skiløper kunne ha god grunn til å hytte med staven.

Hei "Leaibolmmai"

Det du sier virker meget troverdig. Det kan jo hende at skiløperen vinket til en person han kjente på skuteren.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.