Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei "cornix" !

 

Det er nok to vidt forskjellige "kulturer" som støter sammen, - på den ene siden de som søker "stille natur" og på den annen side de motorinteresserte, mest  ungdommer, som ønsker fart, spenning  og utfordringer på skuteren.

Jeg har ikke sett eller hørt noen som protesterer mot den nyttekjøring som allerede er hjemlet i dagens regelverk.

"Frislipp- kommunene"  kan komme unna den situasjon de nå er i ved å etablere egne områder (soner) med egne løyper for skuterungdommen som det er gjort enkelte sted for motorsykkelungdommen.

For øvrig er det helt galt, som enkelte hevder, at skuterne ikke lager terrengskader. Det er dokumenter godt nok , selv om skadene kanskje ikke har samme omfang som f.eks. hjulkjøretøyer (ATV-er og beltevogner) Det har jeg selv sett i svensk  Lappland  der det er våtmark/myr. Skaden har nok oppstått om våren når snøen og telen er i ferd med å forsvinne.

Brage 

  • Liker 1
Annonse
Skrevet

 

De som ønsker friere regeler burde gi oss noen tipps om hvordan man effektiv skal kunne hindre ville tilstander hvis salget av snøskutere tar helt av.

 

Det har kommet flere gode forslag gjennom denne tråden om hvordan man kan unngå ville tilstander. Siden forslagene blir møtt som de gjør i denne tråden så tror jeg ikke det er så mange som gidder komme med fler forslag. Du får heller bare lese deg igjennom :)

  • Liker 1
Skrevet

Det har kommet flere gode forslag gjennom denne tråden om hvordan man kan unngå ville tilstander. Siden forslagene blir møtt som de gjør i denne tråden så tror jeg ikke det er så mange som gidder komme med fler forslag. Du får heller bare lese deg igjennom :)

 

Verdens enkleste sak å tenke ut gode forslag. Tror jeg kunne liste opp hundrevis. Men dette hjelper jo ikke? Når folk ikke respekterer loven om motorisert færdsel i utmark i dag, og myndighetene ikke gjør stort for å håndheve loven, hva da hvis f.eks antall snøskutere tyvedobles? Eller for så vidt, hundredobles? Ser for meg at svært mange tilfeldigvis "kjører seg bort" i terrenget og bruker hele dagen på å finne veien hjem.

  • Liker 1
Skrevet

Verdens enkleste sak å tenke ut gode forslag. Tror jeg kunne liste opp hundrevis. Men dette hjelper jo ikke? Når folk ikke respekterer loven om motorisert færdsel i utmark i dag, og myndighetene ikke gjør stort for å håndheve loven, hva da hvis f.eks antall snøskutere tyvedobles? Eller for så vidt, hundredobles? Ser for meg at svært mange tilfeldigvis "kjører seg bort" i terrenget og bruker hele dagen på å finne veien hjem.

 

Og dette er hvorfor vi ikke gidder komme med fler forslag!

  • Liker 1
Skrevet

Hei "cornix" !

 

Det er nok to vidt forskjellige "kulturer" som støter sammen, - på den ene siden de som søker "stille natur" og på den annen side de motorinteresserte, mest  ungdommer, som ønsker fart, spenning  og utfordringer på skuteren.

 

 

 

Tror du har rett i dette. Og i dette motsettningsforholdet vil det nok bare bli en taper og en vinner. Noe annet er det at ungdommer som kjører flere mil på snøskuter i løpet av noen minnutter neppe vil synes det er så spennende å gå den samme strekningen på ski eller på bena. Begreper som "langt inne i skogen" vil vel gå tapt for alltid.

  • Liker 1
Skrevet

Og dette er hvorfor vi ikke gidder komme med fler forslag!

 

Ja. Det forstår jeg. Det eneste som kanskje kan ha noe virkning er kampanjer som henger ut de ansvarlige politikerne på en mest mulig fæl måte :-)

Men dessverre så vil ikke dette kunne gjøres før tilstanden har blitt åpenbar kritikkverdig.

Skrevet

Ja. Det forstår jeg. Det eneste som kanskje kan ha noe virkning er kampanjer som henger ut de ansvarlige politikerne på en mest mulig fæl måte :-)

Men dessverre så vil ikke dette kunne gjøres før tilstanden har blitt åpenbar kritikkverdig.

 

Det er så deilig med overdrevent negative mennesker, det får meg nesten til å forstå hvorfor så mange gjør som de vil og driter i loven. Vet denne tråden begynner å bli lang, men les igjennom før du kommer med usakeligheter. Det har kommet fler forslag som er uavhengig av ressurser som settes inn av myndighetene.

  • Liker 1
Skrevet

Verdens enkleste sak å tenke ut gode forslag. Tror jeg kunne liste opp hundrevis. Men dette hjelper jo ikke? Når folk ikke respekterer loven om motorisert færdsel i utmark i dag, og myndighetene ikke gjør stort for å håndheve loven, hva da hvis f.eks antall snøskutere tyvedobles? Eller for så vidt, hundredobles? Ser for meg at svært mange tilfeldigvis "kjører seg bort" i terrenget og bruker hele dagen på å finne veien hjem.

Ved skuterløyper blir det krav om gps-kjørebok med kobling til ditt kredittkort. Kjører du utenfor traseen trekkes boten automatisk fra ditt kort, ved gjentatte tilfeller annuleres førerkortet ditt og politihelikopteret varsles ;)

  • Liker 6
Skrevet

Det er så deilig med overdrevent negative mennesker, det får meg nesten til å forstå hvorfor så mange gjør som de vil og driter i loven. Vet denne tråden begynner å bli lang, men les igjennom før du kommer med usakeligheter. Det har kommet fler forslag som er uavhengig av ressurser som settes inn av myndighetene.

 

Du har rett! Tråden er svært lang. Jeg har lest litt i den. Bla om folk som skriver at skuterkjørerne kjører så langt fra folk at ingen hører dem. Og at de kjører opp på fjelltoppene og jeg vet ikke hva. Dette var før myndighetene liberaliserte loven. Det handler ikke om å være negativ, men realistisk. Kanskje vil hver eneste hytte bli utstyrt med snøskuter? Ingen vil kunne regulere ti-tusenvis av skuterkjørere i norsk utmark. De greier ikke en gang å regulere villmannskjøring med vannskuter på sjøen.

Skrevet

Du har rett! Tråden er svært lang. Jeg har lest litt i den. Bla om folk som skriver at skuterkjørerne kjører så langt fra folk at ingen hører dem. Og at de kjører opp på fjelltoppene og jeg vet ikke hva. Dette var før myndighetene liberaliserte loven. Det handler ikke om å være negativ, men realistisk. Kanskje vil hver eneste hytte bli utstyrt med snøskuter? Ingen vil kunne regulere ti-tusenvis av skuterkjørere i norsk utmark. De greier ikke en gang å regulere villmannskjøring med vannskuter på sjøen.

 

Vel, det er flere forslag på løsninger. Turgåere kan varsle og dokumentere lovbrudd. Tar det helt av så er det bare å oppheve retten. Grunneiere kan si nei til scooterløyper. Det kan settes inn større beredskap. Det kan stilles krav til type scooter som man har lov til å bruke, strengere kjøreopplæring, straffer for lovbrudd som faktisk svir, registrering av kjøretøy o.s.v o.s.v. Husker ikke alle forslagene i hodet nå. Også har vi jo nå forslaget til jakro. Et godt forslag selvom jeg tror datatilsynet vil sette ned foten på det.

Skrevet

 Et godt forslag selvom jeg tror datatilsynet vil sette ned foten på det.

Det virker som at dere vil sette alle rettprinsipper i et demokrati til side for å fremme saken. Hensikten helliggjør middelet? Hva med at forsvaret får fullmakt til å trene på scootere som kjører utenfor løypene med Bellhelikoptre utrustet med MG3?

Skrevet

Det virker som at dere vil sette alle rettprinsipper i et demokrati til side for å fremme saken. Hensikten helliggjør middelet? Hva med at forsvaret får fullmakt til å trene på scootere som kjører utenfor løypene med Bellhelikoptre utrustet med MG3?

 

JA, det var en god ide :) Vet ikke helt hva du vil fram til her jeg.

Skrevet

Hei Polardego !

 

Du må dokumentere hvilke "rettsprinsipper" som er satt til side "for å fremme saken" og hvilken sak/saker  sikter du til. Er det villmannskjøring utenfor godkjent løype ?

I så fall er du nok på feil spor eller kanskje jeg skal si løype. 

Brage

Skrevet

Jeg må absolutt ikke gjøre noe som helst som du forlanger :) Jeg sikter til ønsket om å overvåke scooterførere på måter som hadde gjort Erich Honecker stolt, ikke noe som allerede er gjort. Hvis man ser bort i fra at lokaldemokratiet blir oversett da.

Skrevet

Og til dere som er så utrolig miljøbevisste og støtter Økokrims definisjon om uopprettelig skade ifm. scooterkjøring.

Nå må dere gi meg ett eksempel på denne uopprettelige skaden som scooterkjøringen kan forårsake?

  • Liker 3
Skrevet

Og til dere som er så utrolig miljøbevisste og støtter Økokrims definisjon om uopprettelig skade ifm. scooterkjøring.

Nå må dere gi meg ett eksempel på denne uopprettelige skaden som scooterkjøringen kan forårsake?

 

En tur ødelagt av skuterstøy er en uopprettelig skade. For den turen er tapt for alltid.

  • Liker 5
Skrevet

Jeg må absolutt ikke gjøre noe som helst som du forlanger :) Jeg sikter til ønsket om å overvåke scooterførere på måter som hadde gjort Erich Honecker stolt, ikke noe som allerede er gjort. Hvis man ser bort i fra at lokaldemokratiet blir oversett da.

 

Det er bedre med et snev av overvåking og frihet enn ingen av delene. Så lenge man ikke bryter loven så har jo ikke gps-overvåking noe å si. I dette landet er det så strenge regler på det området at det uansett ikke ville vært mulig å utnytte systemet og bruke informasjonen til noe mer enn hva det er tiltenkt. De fleste arbeidsbiler har gps, hvorfor ikke scootere også. Det er jo bare å holde seg til de lovlige løypene.

  • Liker 1
Skrevet

Det virker som at dere vil sette alle rettprinsipper i et demokrati til side for å fremme saken. Hensikten helliggjør middelet? Hva med at forsvaret får fullmakt til å trene på scootere som kjører utenfor løypene med Bellhelikoptre utrustet med MG3?

 

 

 

Demokrati? Absolutt. På lik linje som menneskets gudegitte rett til fri utfoldelse og selvrealisering. På lik linje som forvaltningskåte byråkrati under dekke av lokaldemokratiet. På lik linje som å vingeklippe Fylkesmannen som prøver å regulere ferdsel i allerede eksisterende prøvekommuner som tråkker over grensa. På lik linje som at jeg setter en tusenlapp på at sivilombudsmannen blir ignorert, samme hva slags konklusjon man der havner på. 

På lik linje som å skjule et frislipp bak begrepet "prøveordning", og på den måte omgå stortinget totalt som lovgivende forsamling.

  • Liker 2
Skrevet

"Uopprettelig skade"

 

Jeg syns "qwer993" treffer spikeren på hodet når han sier at en skitur  som blir ødelagt av skuterstøy er en "uopprettelig skade" for den turen er tapt for alltid. Men fysiske terrengskader kan også godt kalles "uopprettelige" når det tar generasjoner før sårene i terrenget  er borte. Jeg har selv sett slike skader i svensk Lappland som jeg har skrevet om lenger oppe i tråden her.

Brage

 

 

 

  • Liker 2
Skrevet

Jeg har selv sett slike skader i svensk Lappland som jeg har skrevet om lenger oppe i tråden her.

Brage

 

 

 

Den skaden du nevnte er nok resultat av at denne løypa ikke var stengt i tide. Skal det opprettes skuterløyper så må de som kjører også tåle at de stenges straks forholdene ikke er der lenger. I min kommune så stenger og åpner de løyper rett som det er pga reinflokkers vandring. Det kan være irriterende å komme til et sperrebånd tvers over løypa, men det får man bare finne seg i.

  • Liker 1
Skrevet

Tror du har rett i dette. Og i dette motsettningsforholdet vil det nok bare bli en taper og en vinner. Noe annet er det at ungdommer som kjører flere mil på snøskuter i løpet av noen minnutter neppe vil synes det er så spennende å gå den samme strekningen på ski eller på bena. Begreper som "langt inne i skogen" vil vel gå tapt for alltid.

Pssst. Man kommer mye lengere inn i skogen og lengere unna skiturister med snøskuter. Med snøskuter kommer man til steder som er for alt for tungt, langt og tidkrevende for skifolk flest. Så begrepet "langt inne i skogen" blir kanskje forandret til "enda lenger inne i skogen, langt unna smale skispor, swix jakker og kvikk lunsj papir" :)    

 

Poenget er snøskutere kommer seg laaaang inn på heia på en dag. Langt inne på heia er det ikke skiturister, så derfor blir ikke skituren deres ødelagt av snøskuterspor. Jeg mener det er god plass til alle. 

  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.