Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg det er like før partene blir enige. Not!

 

Jeg kan kjøre hjemmefra, forbi et hopetalls "motstandere", gjennom fredelige områder med unntak av veien jeg kjører på og parkere bilen min og gå ut i ødemarken for å oppleve "min" stillhet uten tanke på alle dem jeg forstyrret. Klart jeg vil hegne om dette privilegium ;)

 

Jeg har for ordens skyld ingen sterke meninger om temaet. Men registrerer at lyden av en snøscooter er mindre irriterende om de har en kasse øl og en propanflaske som last enn en raring som synes det er morsomt å kjøre.

 

God helg!

 

;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg stoler mer på dem enn deg som er aktiv skuterkjører som jeg forstår. Det er noe som heter "ikke å se skogen for bare trær" 

1. Fet og stor tekst bidrar faktisk ikke til å øke sannhetsgehalten i et innlegg, det er bare masete.

2. Fortsatt klarer du ikke å linke direkte til sakene der du kun henter ut sitatene som er fordelaktig for din synsing.

3.Tåpelige påstander tatt ut av intet gjør at du faller ytterligere igjennom.

Fablingen din som gjør meg til skuterkjører, faktisk en aktiv sådan, er godt gjort.

Jeg har sittet på i en scooterslede i ca to km for drøyt 10 år siden, kjøring av snøscooter intereserer meg særdeles lite.

Utifra svarene ellers så kan vi vel konkludere med at det totale forfall altså ikke preger scooterløypene i Sverige som du tidligere påsto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik 78 !

 

Du sier nå at du har "sittet på i en scooterslede i ca to km for drøyt 10 år siden, kjøring av snøscooter interesser meg særdeles lite" Hvis det er alt du vet om saken så syns jeg det er mer enn merkelig at du i et hele tatt deltar i denne debatten.

Selv har jeg heller aldri kjørt skuter selv, men jeg er blitt hentet av en skuter en gang i Lappland (Pålnoviken) etter å ha ligget ute en natt under en skrent i Sørdalen (Bardu) fordi jeg ble overasket av "white out" som gjorde at jeg ikke kunne gå videre, men måtte grave meg ned. Jeg var glad for å bli hentet av en skuer fra Abiso fjellstasjon, men turen på skuteren gjorde at jeg nesten angret på at jeg hadde ringt. Med sekk på ryggen satt jeg bak føreren og holdt meg fast i et motordeksel, som delvis hadde løsnet så jeg var redd jeg skulle falle av. Men det gikk bra og jeg ble tatt imot på tunet av selveste Stig Brander , verten på fjellstasjonen. Altså: Jeg har opplevd skuterkjøring på "nært hold" for  si det sånn. (Uten tykk skrift hvis du liker det bedre. Dette er noen år siden, så det kan hende jeg ble hentet av en "Ockelbo" heter det visst en skutermodell som bråker noe alldeles j.......lig. Jeg var reddere på skuteren enn da jeg overnattet under skrenten i Sørdalen for det var ikke så veldig kalt den natten , bare 4-5 blågrader. Jeg har også snørekjørt etter skuter i Huldreheimen for å komme tidsnok fram til bussen som tok oss ned til toget i Gudbrandsdalen. Altså: Jeg har litt peiling på saken selv om jeg ikke selv eier og personlig har kjørt skuter.

(Jeg har ovenfor i denne tråden omtalt et møte, på Finnmarksvidda ,med vistnok en Ockelbo som ble kjørt av to person som jeg sterkt mistenkte for å være beruset.) De holdt i alle fall et leven uten like.

Til slutt; På Sjusjøen hvor vi har hytte kjører det noen "lovlige" skutere. Disse skutrene er det, så vidt jeg vet, igjen som klager på. Tvert i mot: Alle som faller i løypene og brekker beinet og blir henet av Røde Kors er takknemlige for at skutrene er der. Men det er ingen "villmannskjørng" der som vi leser om i både norske og svenske aviser.

Jeg lurer på om du Eirk78 egentlig vet så mye om skutere og bruken av dem.  Leser du bare det du selv har skrevet ??

PS Jeg har her avstått fra å  utheve noe av det jeg ha skrevet. Håper du syns et er litt bedre. Men bla litt tilbake i tråden så blir du litt bedre orientert "om stoda" enn det du åpenbart er.    

.

Brage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg det er like før partene blir enige. Not!

 

Jeg kan kjøre hjemmefra, forbi et hopetalls "motstandere", gjennom fredelige områder med unntak av veien jeg kjører på og parkere bilen min og gå ut i ødemarken for å oppleve "min" stillhet uten tanke på alle dem jeg forstyrret. Klart jeg vil hegne om dette privilegium ;)

 

Jeg har for ordens skyld ingen sterke meninger om temaet. Men registrerer at lyden av en snøscooter er mindre irriterende om de har en kasse øl og en propanflaske som last enn en raring som synes det er morsomt å kjøre.

 

God helg!

 

;)

 

 

Forskjellen er vel at transportkjøreren kjører i en rett linje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Jeg synes du skriver bra, og flere av momentene du skrev her har blitt svart på av andre i tråden.

 

Det jeg imidlertid reagerer sterkt på er utsagnet ditt rundt DNT:

 

"

Javel, jeg er helt overbevist om at DNT ikke har gjort noe for folkehelsa. Man trenger ikke DNT for å gå seg en tur på fjellet. For meg er fjellturen min ødelagt når jeg ser en rød T på en stein. Hele meningen med en tur på fjellet for meg er at jeg skal finne min egen vei og DNT ødelegger dette for meg. For meg er det visuell forsøpling. Folk som må ha en rød T for å finne veien bør holde seg hjemme. Kart og kompass er evig nok for å finne fram."

 

Dette utsagnet usakliggjør det andre du skriver, og er en utrolig egosentrisk ytring.

Det at du er overbevist over noe som ikke stemmer får være din sak. Dertil er det enkelt å komme med dokumentasjon. DNT gjør ekstremt mye for folkehelsa, ved daglig å arrangere turer i nærmiljø for skolebarn. De arrangerer kurs i filuftsliv til lærere og personell ved SFO, for å bidra til at "skjermtiden" blant ungdom og barn går ned. De arrangerer søndagsturer for asylsøkere og folk med funksjonsnedsettelser som vanskelig kommer seg ut alene. De arrangerer "basecamps" for ungdom. De har daglige arrangementer nasjonalt med Barnas turlag. De har fiskestenger til utlån til alle barnefamilier som ikke har råd til å kjøpe dette. De arrangerer fisketurer for barn med ADHD. De stiller hytter til rådighet for mennesker som ikke har råd til sin egen.

 

Jeg sitter og tenker at jeg kunne fortsatt med argumenter en hel side. Men det skal du få slippe.

 

Selv er jeg så priviligert at jeg får være med på "En tur for alle - Telemark", hvor funksjonshemmede 2 år på rad har krysset Hardangervidda. Se link under. Uten hjelp fra DNT hadde dette aldri gått.

 

http://telemark.turistforeningen.no/article.php?ar_id=34202

 

 

Du og jeg trenger kanskje ikke røde T-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke denne sitatfunksjonen til å virke...

 

Kikut: Transportkjøreren kjører kanskje i rett linje, ja. Men med 400.000 hytter hvorav et påtagelig stort antall av de som ikke ligger ved sjøen har et stort behov for nyttetransport blir det et ganske omfattende nett av "rette linjer".

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke denne sitatfunksjonen til å virke...

 

Kikut: Transportkjøreren kjører kanskje i rett linje, ja. Men med 400.000 hytter hvorav et påtagelig stort antall av de som ikke ligger ved sjøen har et stort behov for nyttetransport blir det et ganske omfattende nett av "rette linjer".

 

:)

 

 

Og slik er det i dag. Hvorfor liberalisere ytterligere? Med traseer og tilførselsløyper fra hver eneste hytte i fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikut  !!

Flott at du fortsatt oker å argumentere mot "smaug" og andre som bruker de samme argumentene, men det hjelper vel litt selv om det neppe vil være avgjørende i kampen mot de blåblås skuterfrislepp i friområdene i over 100 kommuner.

 

Brage

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skriver bra, og flere av momentene du skrev her har blitt svart på av andre i tråden.

 

Det jeg imidlertid reagerer sterkt på er utsagnet ditt rundt DNT:

 

"

Javel, jeg er helt overbevist om at DNT ikke har gjort noe for folkehelsa. Man trenger ikke DNT for å gå seg en tur på fjellet. For meg er fjellturen min ødelagt når jeg ser en rød T på en stein. Hele meningen med en tur på fjellet for meg er at jeg skal finne min egen vei og DNT ødelegger dette for meg. For meg er det visuell forsøpling. Folk som må ha en rød T for å finne veien bør holde seg hjemme. Kart og kompass er evig nok for å finne fram."

 

Dette utsagnet usakliggjør det andre du skriver, og er en utrolig egosentrisk ytring.

Det at du er overbevist over noe som ikke stemmer får være din sak. Dertil er det enkelt å komme med dokumentasjon. DNT gjør ekstremt mye for folkehelsa, ved daglig å arrangere turer i nærmiljø for skolebarn. De arrangerer kurs i filuftsliv til lærere og personell ved SFO, for å bidra til at "skjermtiden" blant ungdom og barn går ned. De arrangerer søndagsturer for asylsøkere og folk med funksjonsnedsettelser som vanskelig kommer seg ut alene. De arrangerer "basecamps" for ungdom. De har daglige arrangementer nasjonalt med Barnas turlag. De har fiskestenger til utlån til alle barnefamilier som ikke har råd til å kjøpe dette. De arrangerer fisketurer for barn med ADHD. De stiller hytter til rådighet for mennesker som ikke har råd til sin egen.

Og der kom budskapet fram. Ja det er utrolig egoistisk og vet du hva, jeg bryr meg ikke om noen røde T'er. Vet du hvorfor? Fordi jeg sjelden ser de men poenget er gyldig. Jeg tror første gangen jeg så røde T'er var når jeg kjørte ATV langs en av rutene deres, og siste gang når jeg gikk ned fra Nissefjell etter en klatretur. Det som er "ødeleggende" for meg kan være fint for andre, jeg klarer ikke å irritere meg over alt jeg enten ikke liker eller opplever. Har du sett Madagaskar(filmen) og de pingvinene? "Just smile and wave boys, smile and wave". Sånn er jeg. Alt er ikke tilpasset meg, alle liker meg ikke og alle er ikke enig med meg og sånn er det bare og det er ikke bare greit, det er sunt.

 

Får litt mark kjenner jeg av denne påstanden om at DNT er så bra for folkehelsa. Det er en sovepute, de gjør ikke en dritt for noen andre enn seg selv. De "selger" en gratis vare til folk som ikke gidder å sette seg inn i hva det virkelig betyr å være i skauen og i skogen. Kan du ikke gå i skauen uten en rød T bør du seriøst vurdere om du har noe der å gjøre. Kanskje burde du heller først lære deg basic kunnskap om å være ute, bruke kompass og kart og deretter ta turen. Før DNT gikk så knallhardt ut mot snøscooter ga jeg i grunnen blaffen i hele DNT og tenkte at det er en greie for byfolk som fortsatt ikke klarer å riste av seg saueflokkmentaliteten som ikke gjør meg noe. La de nå holde gå på turene sine sammen med naboen. Nå derimot klarer jeg ikke å bare la de bli framstilt som fasiten for hvordan norsk natur skal oppleves. Opprinnelig trodde jeg at snøscooter og DNT er litt på samme siden av skyttergraven. DNT har god greie på hvordan kanaliserer en haug med mennesker til sine "stasjoner", få de til å levne igjen en haug med vaffelpenger, selge vann på flasker osv. Fra DNT sin side trodde jeg at snøscooter var gode nyheter, Svenske turistforening har ikke noe i mot snøscooter og ønsker de velkommen med løyper som går inntil hyttene.

 

I går var jeg på tur med samboeren min på hest til en DNT hytte. Tror du jaggu ikke at det kom DNT folk dit med to biler for å selge vafler dagen etter? Er det dette som menes med nyttekjøring? I ekte DNT stil kunne jeg nå ha hylt og bært meg over støyen fra bilene og at de helt fint kunne gått fra bommen med sekk og litt stæsj for å lage denne vaffelrøra. Tror jaggu de sa de måtte ha med seg vann, enda et stort vann ligger 20m fra hytta.

DNT er de som ligger lavest på troverdighetsskalaen min når det kommer til slikt. Det er som om den lokale gokart foreningen skulle klage på støy fra skytebanen ved siden av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug og sromsdal !

 

Jeg syns det er litt naivt å bortse fra at en   nødvendig rett for reindriftssamer til  å bruke snøskuter IKKE påvirker den alminnelige opinions syn å aktiviteten..

Det må være klart, etter min oppfatning, at alle som bor i Finnmark synes det er all right med en snøskuter på samme måte som folk langs kysten skaffer seg motorbåt. 

Det skal IKKE bety at da må det også være OK med snøskuter i områder hvor folk, og bedrifter, syns snøskuter er en pest og en plage.

 

Brage

Synes du ærlig talt at du har nok erfaring til å si så veldig mye reindrifta? Kjenner du noen i reindrifta? Vet du noe historie bak reindrifta? Vet du hvor mange det er som har rein? Vet du noe om motstanden i Finnmark mot reindrifta? Vet du noe om den indre konflikten i reindriftsnæringen? Hvis du kan svare ja på alt dette er du på god vei til å forstå litt om en svært lukket del av kulturen i Finnmark. Glem reindrifta i denne debatten, du kan ha rett i mye annet rart i denne debatten men å trekke inn reindrifta som et moment er bare feil.

Reindrifta er ikke grunnen til at "alle" har en eller to snøscooter i Finnmark ei heller har de noe med scooterkulturen i Finnmark. Den er ene og alene oppstått ved prøv og feil metoden.

 

Poenget mitt er, og har alltid vært med "jeg er fra Finnmark og jeg er en scooterbruker" er at skrevne og uskrevne regler må læres og jeg vil gjerne gjøre det. Ungdom må læres opp i hva som er jævla dumt, hva som er "gjør det på eget ansvar" dumt og hva som er kjempe flott. Søring-ungdom er ikke dummere enn andre ungdom lengre opp i landet(noen hevder de er smartere faktisk) og kan læres å kjøre snøscooter, og jeg tenker ikke bare på få start på den og klemme inn klipa(gassen), men skikk og bruk. Ja jeg innrømmer at du kan lett gå en i fella og terge på deg feil personer og det er lett å være en drittsekk. Ungdom er vel ikke kjent for å tenke så mye på andre så dette må det snakkes mye om og vi i miljøet må tidlig si i fra(og det gjør vi også) at det er ikke kult å leke Cory Micku i nærheten av folk som synes karbonski og blå swix er kult nok. Jeg ble lært fra jeg var en ølkasse stor at kjøring nært andre folk, om de gikk på ski eller også kjørte scooter, i hundre og helvete var rødt kort og null kjøring resten av den uken. Dette må læres! Jeg synes dagens ungdom oppe i Finnmark er veldig "skikkelige" og er flinke til å "forsvinne" så man hverken ser eller hører de. Lyden kan høres godt i fjellheimen men som oftest gjør den ikke det, spesielt i løssnøen blir lyden dempet veldig mye. "Effektanlegg" på snøscooter er heller ikke veldig "in" for tiden siden de ikke gir noe effekt heller kanskje mindre siden produsentene er ekstremt dyktige til å lage et eksosanlegg som gir mest effekt, minst forbruk og minst støy(nå har de ikke noe valg, de blir målt på dette og lavest mulig støynivå er blitt en salgs-pich i statene og har vært det i mange år nå).

 

Har helt glemt av dette med "Slednecks". Har faktisk aldri hørt det bli brukt om noen andre enn de som faktisk er med i Slednecks filmene. Ja de er gærne hvis du lurer på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "smaug" !

 

Du gir deg ikke skjønner jeg. Det var nok litt dumt av meg å tro det. Nei, da jeg vet ikke så veldig mye om dagens reindrift på Finnmarksvidda, men jeg er født og oppvokst på et sted hvor vi om vinteren fikk besøk av rein. Jeg ble kjent med samer som er skikkelige folk  som jeg ikke vil si noe vondt om som etnisk gruppe.Og jeg har jobbet i et sameområde og besøkt kommuner i Finnmark i jobsammenheng  flere ganger, samt gått på ski  på vidda inn i Finland. Jeg er rimelig godt orientert om samenes historie og lovverket  om reindriften. Du får bla tilbake i tråden og se på det jeg har skrevet. Jeg bruker ikke mer tid på deg !!!

Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage: Nå falt du helt igjennom, din argumentasjon er ikke lenger troverdig til noe.

Å si at en som ferdes mye i naturen men ikke på scooter ikke kan uttale seg blir tro det eller ei, utrolig useriøst.

Hele argumentasjonen er jo bygd opp om at de som går til fots eller på ski får ødelagt hele turopplevelsen pga snøscootere.

Jaja, vi får se om det dukker opp noe saklig igjen her, det er på tide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage: Nå falt du helt igjennom, din argumentasjon er ikke lenger troverdig til noe.

Å si at en som ferdes mye i naturen men ikke på scooter ikke kan uttale seg blir tro det eller ei, utrolig useriøst.

Hele argumentasjonen er jo bygd opp om at de som går til fots eller på ski får ødelagt hele turopplevelsen pga snøscootere.

Jaja, vi får se om det dukker opp noe saklig igjen her, det er på tide.

 

 

Hvor har Brage sagt at scooterfolk ikke kan uttale seg?

 

Hvor har du det fra at hele argumentasjonen er bygd opp rundt det at turgjengere får ødelagt turopplevelsen pga snøskutere?

Jeg har deltatt i denne debatten en stund nå, og for meg er "turopplevelsen min" en meget sekundær årsak til mitt engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har Brage sagt at scooterfolk ikke kan uttale seg?

 

Hvor har du det fra at hele argumentasjonen er bygd opp rundt det at turgjengere får ødelagt turopplevelsen pga snøskutere?

Jeg har deltatt i denne debatten en stund nå, og for meg er "turopplevelsen min" en meget sekundær årsak til mitt engasjement.

 

Ingen steder såvidt jeg kan se, men du formulerte deg muligens feil?

Jeg forholder meg til hva som ble skrevet:

"Du sier nå at du har "sittet på i en scooterslede i ca to km for drøyt 10 år siden, kjøring av snøscooter interesser meg særdeles lite" Hvis det er alt du vet om saken så syns jeg det er mer enn merkelig at du i et hele tatt deltar i denne debatten."

 

Gjennom hele tråden er det gjentatt påstander om hvor mye støy, stygg kjøring, ubehag og annet enkelte sier de blir utsatt for, urelevant sier du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baserer meg på dette:

 

"Å si at en som ferdes mye i naturen men ikke på scooter ikke kan uttale seg blir tro det eller ei, utrolig useriøst."

 

 

"Gjennom hele tråden er det gjentatt påstander om hvor mye støy, stygg kjøring, ubehag og annet enkelte sier de blir utsatt for, urelevant sier du?"

 

-Nei, jeg bare stiller spørsmålstegn ved ditt utsagn om at "hele argumentasjonen er bygd opp om at de som går til fots eller på ski får ødelagt hele turopplevelsen pga snøscootere."

 

For det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik78 !

 

Jeg forsøker å finne tilbake til de svenske avisene som omtaler "skoterkjørning" Foreløpig har jeg bare funnet en artikkel i www.kuriren.nu som omtaler en på "skoter" som hadde kjørt "vilse" og måtte ringe til "polisen" for å få hjelp til finne "hem". Den lokale "skoterklubben" fant ham. Jeg finner nok mer enn dette. Jeg vil ikke ha hengende på meg at jeg driver med "feilinformasjon"

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvfølgelig finne avisutklipp om misfornøyde skiturister pga snøskuter, ulykker på snøskuter, fyllekjøring på snøskuter. Men man finner også utklipp av misfornøyde skiturister pga feil sporbredde i løypa, ulykker på ski, fyllegåing på ski. Så om man baserer argumentasjonen fra det man har henter frem av enkeltsaker i aviser, blir det for dumt. I avisene finner man akkurat det man vil finne. 

 

De som er motstander av ny snøskuterlov og som har noe reel erfaring om saken, tar jeg seriøst. Jeg trur ikke vi kan noen gang bli enige, men man kan få en mye mer saklig diskusjon som andre kan se verdien av. 

 

Snødde her i natt :)  Ligger 10 cm løssnø. Satser på endel mer snø, så litt mildvær så snøen får trykt seg ned, så mere snø. Da har vi fin snø å kjøre løype på :)   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "utemannen"

Det lyder veldig greit alt det du sier. Men du sier intet, jeg gjentar intet, om hva du selv  da mener vi skal ta hensyn hvis det ikke er det de  erfaringer/observasjoner som foreligger forteller oss. That`s the question !

 

Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik 78 !

 

Du sier nå at du har "sittet på i en scooterslede i ca to km for drøyt 10 år siden, kjøring av snøscooter interesser meg særdeles lite" Hvis det er alt du vet om saken så syns jeg det er mer enn merkelig at du i et hele tatt deltar i denne debatten.

Selv har jeg heller aldri kjørt skuter selv, men jeg er blitt hentet av en skuter en gang i Lappland (Pålnoviken) etter å ha ligget ute en natt under en skrent i Sørdalen (Bardu) fordi jeg ble overasket av "white out" som gjorde at jeg ikke kunne gå videre, men måtte grave meg ned. Jeg var glad for å bli hentet av en skuer fra Abiso fjellstasjon, men turen på skuteren gjorde at jeg nesten angret på at jeg hadde ringt. Med sekk på ryggen satt jeg bak føreren og holdt meg fast i et motordeksel, som delvis hadde løsnet så jeg var redd jeg skulle falle av. Men det gikk bra og jeg ble tatt imot på tunet av selveste Stig Brander , verten på fjellstasjonen. Altså: Jeg har opplevd skuterkjøring på "nært hold" for  si det sånn. (Uten tykk skrift hvis du liker det bedre. Dette er noen år siden, så det kan hende jeg ble hentet av en "Ockelbo" heter det visst en skutermodell som bråker noe alldeles j.......lig. Jeg var reddere på skuteren enn da jeg overnattet under skrenten i Sørdalen for det var ikke så veldig kalt den natten , bare 4-5 blågrader. Jeg har også snørekjørt etter skuter i Huldreheimen for å komme tidsnok fram til bussen som tok oss ned til toget i Gudbrandsdalen. Altså: Jeg har litt peiling på saken selv om jeg ikke selv eier og personlig har kjørt skuter.

(Jeg har ovenfor i denne tråden omtalt et møte, på Finnmarksvidda ,med vistnok en Ockelbo som ble kjørt av to person som jeg sterkt mistenkte for å være beruset.) De holdt i alle fall et leven uten like.

Til slutt; På Sjusjøen hvor vi har hytte kjører det noen "lovlige" skutere. Disse skutrene er det, så vidt jeg vet, igjen som klager på. Tvert i mot: Alle som faller i løypene og brekker beinet og blir henet av Røde Kors er takknemlige for at skutrene er der. Men det er ingen "villmannskjørng" der som vi leser om i både norske og svenske aviser.

Jeg lurer på om du Eirk78 egentlig vet så mye om skutere og bruken av dem.  Leser du bare det du selv har skrevet ??

PS Jeg har her avstått fra å  utheve noe av det jeg ha skrevet. Håper du syns et er litt bedre. Men bla litt tilbake i tråden så blir du litt bedre orientert "om stoda" enn det du åpenbart er.    

.

Brage.

 

Man trenger ikke være jurist for å forstå at denne kommentaren er for dum. Hvem er det du prøver å lure? Hvordan kan du påstå at en som ikke har kjørt scooter selv, men som har bodd i Sverige og vært tett på scootere har for lite erfaring til å uttale seg i denne debatten samtidig som du sier at du aldri har kjørt scooter selv, men har litt peiling på saken. Du har, ut ifra hva du skriver, ikke mer peiling enn Eirik. Betyr det at jeg, som har kjørt ca 15 mil på scooter, i Sverige, har masse peiling? Nei, det er ikke antall timer på en scooter som er avgjørende.

Du burde jo egentlig bare være happy for at det kom en scooter og redda ræva di, den gangen du satt på en scooter, istede virker du direkte utakknemlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler dette i liten grad om en diskusjon rundt skiløpere/ snøscootere, men derimot å verne det biologiske mangfoldet i områdene hvor flere av våre mest rødlistede og sårbare dyr- og fuglearter lever. Det er vel dokumentert at f.eks. villreinstammen har en svært lav terskel for støy og menneskelig aktivitet og at dette allerede påvirker beiteområder, kalvingsevne og på kort tid har endret trekkrutene som reinen har brukt i flere tusen år. 

 

Eksemplene er mange, hvor blant annet fjellreven, gaupa, jerv, bjørn og ulv er sårbare arter hvor det kun finnes et fåtall individer igjen. Fellesnevneren er at dersom motorisert ferdsel i naturen øker, presses disse artene ut av sine naturlige biotoper.  Naturen er et finslipt naturlig balansesystem, men hvor vi mennesker stadig legger flere og tyngre lodd på feil side av vekten.

 

Naturen har sine egne beboere, som har utviklet seg og forvaltet villmarka på sitt eget vis i titusener av år og funnet sin naturlige plass i økosystemet.

Når jeg er der er jeg på besøk, og oppfører meg med respekt og varsomhet for de jeg besøker.

Jeg har ingen naturgitt rett til å oppføre meg som jeg vil i områder hvor andre arter er avhengige av marginer for å leve.

 

Tankene slo inn for fullt i helgen, hvor vi var tre jenter på tur. Lørdag gikk vi på ferske villreinspor i snøen etter noen enslige dyr, og ut på ettermiddagen så vi en liten flokk i fjellsiden et par kilometer unna som vi ble liggende og betrakte nesten en time før vi varsomt gikk videre.

 

Tanken på at slike fantastiske treff i fjellet skal bli borte, at reinen skal jages vekk og fortrenges ytterligere gjør meg syk.

Gleden ved å ferdes i fjellet består av de små og store opplevelsene, som den utrolige opplevelsen å bare ligge på pulken og betrakte disse nydelige dyrene i fullstendig stillhet i lav desembersol.

 

Jeg håper flere med meg ønsker og vil markere sin motstand mot økt motorisert ferdsel i naturen på vegne av dyr- og fuglelivet, og ikke kun for egne særinteresser. De er i denne sammenhengen ganske små.

 

http://www.villrein.no/LinkClick.aspx?fileticket=2n6uLqxsqoQ%3D&tabid=9308&mid=20715

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Villreinomrader-lekeplass-for-ungdom-pa-snoscooter-2689659.html

 

http://www.an.no/nyheter/article6751516.ece

 

http://www.forskning.no/artikler/2009/april/217832

 

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/2194/Folg-med-pa-fjellrevovervakinga.aspx

 

http://www.ecosystem-finnmark.uit.no/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

 

Takk for at du fant fram til denne artikkelen

Jeg har begge rapportene fra NINA. (Kan kjøpes hos NINA for en billig penge)

Noen må ha lest rapportene på samme måte som Fanden leser Bibelen.

Det er, etter min mening, en grov overdrivelse å bruke disse rapportene til å legalisere det frislippet i 108 kommuner som det nå legges opp til. Den rødgrønne regjeringen ville ha nye "forsøk" i 40 kommuner. Det er noe helt annet enn det frisleppet vi nå står overfor -som jeg skjønner -er drevet fram av, blant andre en skuterselger som heter Lønnum.

I hovedkonklusjonen i NINAS rapport  står det at det ene forsøket som ble sett på som positivt (fra Sulitjelma i Fauske kommune)  var til gunst for turistnæringen der,( i Sulitjelma) men sier NINA, dette kolliderer med formålsbestemmelsen i motorferdselloven som forbyr motorferdsel  i utmark og  vassdrag.

Skår har helt rett. Rapportene gir slett ikke carte blanche for det frisleppet vi nå opplever. Og det er naivt å tro at 108 kommuner på egen hånd greier å behandle sakene på en forsvarlig måte. Jeg taler med mange års erfaring fra arealplanlegging. I kommunene er det alt for ofte den sterkes rett som råder. Det er også naivt å tro at politiet og naturoppsynet vil få ressurser til å overvåke trafikken. Det er allerede, til overmål,  dokumentert i de kommunene som i dag har skuterløyper.

 

Brage

 

 

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den norske friluftlivstradisjonen i bagasjen tror jeg vi trygt kan ferdes i naturen uten å ødelegge for de som bor der. Enkelt friluftsliv, sporløs ferdsel og tur etter evne er hovedprinsippene i denne tradisjonen. Følger vi denne og lærer opp våre etterkommere å drive et friluftsliv etter disse verdiene, vil vi oppføre oss skånsomt. Synes det er vanskelig å se at dette er en særinteresse. Jeg tror at konflikten rundt motorisert fornøyelseskjøring dreier seg om verdivalg. Det har vist seg at begrepet friluftsliv er vanskelig å definere, men tradisjonen kan vi ta og føle på og i den har motorisert fornøyelseskjøring ingenting å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.