Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Ser at flere er bekymret for "bajaskjøringen", derfor er dere imot regulert fornøyelseskjøring. Men grunnen til at denne reguleringen kommer, er jo pga at i dag er det mye bajaskjøring rundt om kring siden kjøringen allerede er ulovlig.

Et regelverk som omfavner denne gruppen vil ikke føre til mer bajaskjøring. Det vil føre til bajaskjøringen skjer der det er ment det skal kjøres bajas. Og de som ikke vil se eller høre bajaskjøring, men kjøre snøskutertur med familien, kan kjøre i løypene som er regulert til dette.

De som vil gå på ski uten, å gå i skuterspor, greier fint å finne den såkalte urørte naturen (som ikke er urørt og ligger i en radius av 10 km fra hytta....   ;)  Det blir ikke lagt skuterløyper der.

 

Jeg tror det er mye mer kjøring på heia i dag enn hva mange av dere er klar over. Dere ferdes ikke i disse områdene og merker derfor ingenting til dette. Så om dere kan leve med dagens stillhet i fjellet går dette helt greit. Eneste forskjellen er at kjøringen som allerede er der blir lovlig. 

Nå tror jeg du har misforstått litt, det foreligger da ingen planer nå om å legalisere "bajaskjøring"? Det er jo nettopp den type kjøring som har blitt et kjempeproblem i Sverige, for det meste begått av nordmenn. I områdene mot norskegrensa er det totalforbud mot snøskuterkjøring utenom leden. (Noen hundre meter +/-). Dette sliter tydeligvis sledneckene med å forstå, og det er ingen grunn til å tro at disse vil klare å oppføre seg med et utvidet løypenett i Norge. Dette er kriminelle, og bør behandles deretter. Desverre er dette en kriminell gruppe som det er meget ressurskrevende å få stilt til doms, så det er meget betenkelig at det ikke blir øremerket store midler til økt kontroll fremover. En kollega av en venn av meg har hytte i Sverige, og kjører langturer med touringskuter etter leden. Han var i fjor møkk lei "buskørningen" som nordmenn driver med, høykambeltene river opp leden og støyen er enerverende.I tillegg kjøres det absolutt overalt der det ikke er lov, hovedsakelig pga. reindriftnæringen. Det er ingen som kjøper en skuter med 4-5 meter langt høykambelte for å rusle etter en løype i maks. 70 km/t, men disse vil det veldig mange flere av i terrenget, da økt lovlig kjøring vil gjøre det enklere å skjule sporene...

Skrevet

Ser at flere er bekymret for "bajaskjøringen", derfor er dere imot regulert fornøyelseskjøring. Men grunnen til at denne reguleringen kommer, er jo pga at i dag er det mye bajaskjøring rundt om kring siden kjøringen allerede er ulovlig.

Et regelverk som omfavner denne gruppen vil ikke føre til mer bajaskjøring. Det vil føre til bajaskjøringen skjer der det er ment det skal kjøres bajas. Og de som ikke vil se eller høre bajaskjøring, men kjøre snøskutertur med familien, kan kjøre i løypene som er regulert til dette.

De som vil gå på ski uten, å gå i skuterspor, greier fint å finne den såkalte urørte naturen (som ikke er urørt og ligger i en radius av 10 km fra hytta....   ;)  Det blir ikke lagt skuterløyper der.

 

Jeg tror det er mye mer kjøring på heia i dag enn hva mange av dere er klar over. Dere ferdes ikke i disse områdene og merker derfor ingenting til dette. Så om dere kan leve med dagens stillhet i fjellet går dette helt greit. Eneste forskjellen er at kjøringen som allerede er der blir lovlig. 

 

 

Dette stemmer ikke. Det er MER bajaskjøring i prøvekommunene, som har hatt flere år med skuterleder/traseer, enn i kommuner hvor dette er forbudt. Dette har jeg argumentert for og dokumentert tidligere i tråden. Økt lovliggjøring fører til økt ulovlig kjøring.

Skrevet

Vad säger reglerna om att färdas på en pulka med jetmotor (turbinmotor, inte puls-jet)? Det skulle jag kunna tänka mig att göra. Eller är det bara skoterkörning som gäller?

Skrevet

Dette stemmer ikke. Det er MER bajaskjøring i prøvekommunene, som har hatt flere år med skuterleder/traseer, enn i kommuner hvor dette er forbudt. Dette har jeg argumentert for og dokumentert tidligere i tråden. Økt lovliggjøring fører til økt ulovlig kjøring.

Men hvordan kan noen vite hvor mye bajaskjøring som foregår i de andre kommunene som ikke er med i prøveordningen? Det er så og si ingen kontroller av dette.

  • Liker 1
Skrevet

Nå tror jeg du har misforstått litt, det foreligger da ingen planer nå om å legalisere "bajaskjøring"? Det er jo nettopp den type kjøring som har blitt et kjempeproblem i Sverige, for det meste begått av nordmenn. I områdene mot norskegrensa er det totalforbud mot snøskuterkjøring utenom leden. (Noen hundre meter +/-). Dette sliter tydeligvis sledneckene med å forstå, og det er ingen grunn til å tro at disse vil klare å oppføre seg med et utvidet løypenett i Norge. Dette er kriminelle, og bør behandles deretter. Desverre er dette en kriminell gruppe som det er meget ressurskrevende å få stilt til doms, så det er meget betenkelig at det ikke blir øremerket store midler til økt kontroll fremover. En kollega av en venn av meg har hytte i Sverige, og kjører langturer med touringskuter etter leden. Han var i fjor møkk lei "buskørningen" som nordmenn driver med, høykambeltene river opp leden og støyen er enerverende.I tillegg kjøres det absolutt overalt der det ikke er lov, hovedsakelig pga. reindriftnæringen. Det er ingen som kjøper en skuter med 4-5 meter langt høykambelte for å rusle etter en løype i maks. 70 km/t, men disse vil det veldig mange flere av i terrenget, da økt lovlig kjøring vil gjøre det enklere å skjule sporene...

Jeg vet ikke om bajas områder er noe tema, men håper det er med i planene.

På Eiken i Hægebostad har etter det jeg har hørt eget område for bajaskjøring. Dette har slått godt ann bland de lokale. Hekkfjell heter området. Det lages filmer lages av denne kjøringen. Hekkfjellnuts heter filmene. Det er visning på kino og greier, så jeg regner med at det jeg har hørt er riktig. Lovlig bajaskjøring.  

Ville jo håpe at den nye reguleringen kan lovliggjøre bajaskjøring i ett avgrenset område.  Da kan de som liker det frese av seg der, og kjøre hjem i løypene. Kjører de utenfor området, skal det selvfølgelig få konsekvenser. 

  • Liker 1
Skrevet

Men hvordan kan noen vite hvor mye bajaskjøring som foregår i de andre kommunene som ikke er med i prøveordningen? Det er så og si ingen kontroller av dette.

 

Tja, jeg vet at i Telemark er det kontroller også i øvrige kommuner. Som en kuriosa kan jeg si at jeg jobbet en periode i Tokke imens jeg bodde i Vinje, som jo er en "prøvekommune". Om vinteren var det beltespor overalt i utmarka i Vinje. Og da mener jeg overalt!. I Tokke så jeg scooterspor èn gang ila en vinter, og det var på jordet til en bonde.

 

Er fornøyelseskjøring med scooter forbudt kjøper færre scooter. Så enkelt er det.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke om bajas områder er noe tema, men håper det er med i planene.

På Eiken i Hægebostad har etter det jeg har hørt eget område for bajaskjøring. Dette har slått godt ann bland de lokale. Hekkfjell heter området. Det lages filmer lages av denne kjøringen. Hekkfjellnuts heter filmene. Det er visning på kino og greier, så jeg regner med at det jeg har hørt er riktig. Lovlig bajaskjøring.  

Ville jo håpe at den nye reguleringen kan lovliggjøre bajaskjøring i ett avgrenset område.  Da kan de som liker det frese av seg der, og kjøre hjem i løypene. Kjører de utenfor området, skal det selvfølgelig få konsekvenser. 

Hvis dette er lovlig, blir jeg veldig overrasket, det finnes overhodet ikke lovhjemmel for slik kjøring i utmark i Norge. Det florerer av filmer som viser ulovlig kjøring, det gjør det ikke på noen måte lovlig...Hvilke konsekvenser er du tenker på? Det er svært få slednecks som blir tatt, og uten betydelig økning i kontrollvirksomheten vil det jo ikke bli noe bedre. En Apache Longbow kunne kanskje vært løsningen, men så er det jo dette med kostnader igjen da.

Skrevet

Hvilke konsekvenser er du tenker på? Det er svært få slednecks som blir tatt, og uten betydelig økning i kontrollvirksomheten vil det jo ikke bli noe bedre.

Med konsekvenser mener jeg f.eks. at om det blir for mye tullekjøring utenfor løypen inn til "bajasområdet" kan dette medføre at reguleringen av bajasområdet blir trukket. 

 

Kontrollene må økes om det blir regulerte løyper og områder. I dag er det ytterst sjeldent kontroller inne på heia, kun noen kontroller på parkeringsplassen. 

Skrevet

Jeg noterer at samtlige av debattantene i denne tråden er for økte kontroller. Det er positivt!

 

Ordningen kommer, enten vi (jeg) liker det eller ikke. Da blir det vår oppgave som friluftsfolk å påpeke ulovlig kjøring, samt øve press på forvaltningen slik at man får til en regulering alle kan leve med. Der tror jeg vi alle er enige :)

  • Liker 3
Skrevet

Jeg ser at det diskuteres mye interssant klassisk naturvern her. Kun helt nødvendig bruk av motorisert ferdsel i utmark som f.eks. ved ulykker, har vært legitimt i den norske friluftslivtradisjonen. Den nye regjeringens intensjon om en større lokal forvaltning av denne ferdselen står nok i en stor kontrast til denne tradisjonen. Ved å ta et blikk mot vestlandet så ser vi at dette har enda større konsekvenser enn bare økt bruk av snøscooter. Både på Møre og i Sogn er det nå søkt om å drive forsøk med heli-skiing som en følge av regjeringens intensjoner. Heldigvis er det flere som sier i fra om at dette er like uønsket som økt bruk av snøscooter.    

  • Liker 4
Skrevet

Det är bara en tidsfråga innan heliskiing kommer. Kanske redan denna vinter. Jag tror en del komuner siktar på att byta kundgrupp. Andra komuner kan kanske tänkas ta över dom friåkare som flyr heliskiing-områdena.

I Sverige har man haft heliskiing länge, men där finns inte samma kultur med toppturer, och heliskiingen har ofta legat långt bort, där det knappt är något folk oavsett.

 

Har vi någon på forumet som bor ute i djungeln och som vet hur snacket går lokalt?

Skrevet

SKREKKSCENARIET 
for meg er en snøskuterutgave av de reinraidene vi kan oppleve på Finnmarksvidda. Turister fra  utlandet får være med på "reinraid" fra Reisadalen til Kautokeino. Det har jeg selv opplevd, riktig nok bare som tilskuer, under en skitur over Finnmarksvidda for noen år siden. Det gir en del penger i kassen til enkelte reindriftssamer som, synes å ha "konsesjon" på slike turer. Det vil være et godt eksempel på "entreprenørskap" som de blåblå liker å snakke om.
Snart får vi vel kanskje også en annonsekampanje laget av First House som forteller hvor strålende en slik tur vil bli f.eks. fra Finse til Haukeliseter eller Rjukan, helst ved påsketider for da er også alle DNT-hyttene åpne ,åkke som. Verneforskrifter etc. etc. kan fort fikses av Tine og Jan Tore godt hjulpet av First House som også kan ta seg av DNT selv om DNT pr dato er en sterk motstander av en eskalering av all skutertrafikk. First House fikser alt.

God Påske  2014 !
 
Brage

  • Liker 1
Skrevet

Man tenker jo "dersom atte" i flere store spørsmål når det kommer til miljø og klima. Det er jo ikke noen annen måte å gjøre det på. Som du sier vil kun tiden vise hva som vil skje.

 

Tror dere virkelig at en "prøveordning" med 100 kommuner som nå står på trappene kan trekkes tilbake om det ikke fungerer?? Hadde det vært så vel hadde jeg også vært for denne prøveordningen, om enn bare for å "prove my point".

 

Det vil nå bli opprettet scooterklubber, folk vil kjøpe seg scooter. Importører og selgere vil dukke opp på samme måte som i Sverige. Det blir en stor næring i dette. Ikke bare i scootersalget, men også rundt scooterturisme og teambuilding-arrangører.

 

Det er _ingen_ politikere, røde eller blå, som da om fem år kan komme å si "sorry, prøveordningen fungerer ikke, vi må tilbake til slik vi hadde det før 2013". Hva da med jobbene? Konkursene? Foretakene? Alle privatpersonene som har kjøpt seg snøscooter?

 

Dette er ingen prøveordning. Det er en regulert åpning av snøscooterkjøring i fornøyelsesøyemed. Det er slik de blå-blå ønsker, jfr FrPs partiprogram.

 

Angående ditt siste spørsmål: Et høyt og rungende ja. Jeg ville ikke satt meg på den scooteren. Det hadde vært rimelig hyklersk av meg, synes du ikke?

 

 

Klart at man skal tenke "dersom atte", men ikke kun det. Det er så mange måter å løse dette på uten at det nødvendigvis blir et problem for skigåerene.

 

Man kan alltid trekke tilbake en prøveordning. Hvor mange ganger har vel ikke skateboard vært on and off. Skjønner at det er av en litt annen kaliber. Men om folk er så dumme at de setter igang store virksomheter basert på en prøveordning så syns jeg ikke synd på dem om de må legge ned. En helt annen ting er om dette er en prøveordning eller ikke. Det har jeg ikke fått helt klart for meg. Du mener det ikke er det, jeg trodde heller ikke det var det, men overalt jeg leser står det prøveprosjekt. Jeg forstår utmerket godt hva du mener, men alt er mulig, det er bare ikke alt som alltid er så populært.

 

Helt enig med deg på ditt siste avsnitt, at det ville vært rimelig hyklerisk av deg, men det har seg slik at mennesker er hykleriske. Jeg sier ikke at du ikke mener det du skriver der. Har en mistanke om at du er rimelig sta, så det vil ikke overraske meg om du faktisk mener det. Men de fleste ville sagt at "nei, da hadde jeg holdt meg hjemme." helt til de står der i situasjonen. Da blir saken fort en annen. Jeg vet hvilke "abstinenser" man kan få av å ikke komme seg på fjellet, et helt liv uten fjell hadde vært usannsynlig tøft og kjipt for de fleste her inne.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg ser at det diskuteres mye interssant klassisk naturvern her. Kun helt nødvendig bruk av motorisert ferdsel i utmark som f.eks. ved ulykker, har vært legitimt i den norske friluftslivtradisjonen. Den nye regjeringens intensjon om en større lokal forvaltning av denne ferdselen står nok i en stor kontrast til denne tradisjonen. Ved å ta et blikk mot vestlandet så ser vi at dette har enda større konsekvenser enn bare økt bruk av snøscooter. Både på Møre og i Sogn er det nå søkt om å drive forsøk med heli-skiing som en følge av regjeringens intensjoner. Heldigvis er det flere som sier i fra om at dette er like uønsket som økt bruk av snøscooter.    

 

Hei Thore S !

Ja, du er nok ikke alene om slike tanker. Jeg har ovenfor skrevet et innlegg som jeg kaller et "Skrekkscenario". Jeg er redd for at i alle fall noe av det dessverre kan gå i oppfyllelse allerede i vinter. Så vidt jeg kan se så er det i alle fall ingen formelle krav etter gjeldende lovverk som kan stoppe saken. Regjeringen går videre selv om alle de fire største friluftsorganisasjonene går mot en liberalisering av skutertrafikken. (Se ovenfor) 

Brage

Skrevet

Klart at man skal tenke "dersom atte", men ikke kun det. Det er så mange måter å løse dette på uten at det nødvendigvis blir et problem for skigåerene.

 

Man kan alltid trekke tilbake en prøveordning. Hvor mange ganger har vel ikke skateboard vært on and off. Skjønner at det er av en litt annen kaliber. Men om folk er så dumme at de setter igang store virksomheter basert på en prøveordning så syns jeg ikke synd på dem om de må legge ned. En helt annen ting er om dette er en prøveordning eller ikke. Det har jeg ikke fått helt klart for meg. Du mener det ikke er det, jeg trodde heller ikke det var det, men overalt jeg leser står det prøveprosjekt. Jeg forstår utmerket godt hva du mener, men alt er mulig, det er bare ikke alt som alltid er så populært.

 

Helt enig med deg på ditt siste avsnitt, at det ville vært rimelig hyklerisk av deg, men det har seg slik at mennesker er hykleriske. Jeg sier ikke at du ikke mener det du skriver der. Har en mistanke om at du er rimelig sta, så det vil ikke overraske meg om du faktisk mener det. Men de fleste ville sagt at "nei, da hadde jeg holdt meg hjemme." helt til de står der i situasjonen. Da blir saken fort en annen. Jeg vet hvilke "abstinenser" man kan få av å ikke komme seg på fjellet, et helt liv uten fjell hadde vært usannsynlig tøft og kjipt for de fleste her inne.

Hehe, du har et inntrykk av at jeg er rimelig sta, altså? Skjønner ikke hvor du får det fra... :-P

  • Liker 1
Skrevet

SKREKKSCENARIET 

for meg er en snøskuterutgave av de reinraidene vi kan oppleve på Finnmarksvidda. Turister fra  utlandet får være med på "reinraid" fra Reisadalen til Kautokeino. Det har jeg selv opplevd, riktig nok bare som tilskuer, under en skitur over Finnmarksvidda for noen år siden. Det gir en del penger i kassen til enkelte reindriftssamer som, synes å ha "konsesjon" på slike turer. Det vil være et godt eksempel på "entreprenørskap" som de blåblå liker å snakke om.

Snart får vi vel kanskje også en annonsekampanje laget av First House som forteller hvor strålende en slik tur vil bli f.eks. fra Finse til Haukeliseter eller Rjukan, helst ved påsketider for da er også alle DNT-hyttene åpne ,åkke som. Verneforskrifter etc. etc. kan fort fikses av Tine og Jan Tore godt hjulpet av First House som også kan ta seg av DNT selv om DNT pr dato er en sterk motstander av en eskalering av all skutertrafikk. First House fikser alt.

God Påske  2014 !

 

Brage

 

Hva mener du med reinraid? Er det reinflytting du mener?

Turisme kombinert med reindrift er noe samisk reiseliv og reindriftssamer samarbeider om for å skape arbeidsplasser i et område med dårlig innovasjon og arbeidsledighet.

I tillegg er all rein i finnmark og nord-troms tamrein, og reindrifta bruker snøscooteren for å gjete reinen da dette er jobben deres.

At de da kan ta med seg turister er da ikke et stort problem da de får vist fram landsdelen og kan få seg en ekstra inntekt.

Skulle de gjort dette på ski hadde reinflokkene vært ganske mye mindre og de ville ha fått et mindre livsgrunnlag

Dette er noe privat næringsliv aldri vil kunne tilby, fordi i norge må du ha reinmerke for å eie rein. For å kunne få reinmerke må du være av samisk ætt. I tillegg må du ha en forelder eller besteforelder som har levd av reindrift, og du må være tatt opp i et samisk reindriftslag. 

 

 

Å sammenligne Finnmark og Nord-Troms med resten av norge i en snøscooterdebatt går ikke har jeg innsett for ikke så lenge siden.

Der har vi en helt annen holdning til naturen enn resten av landet virker det som, vi får inn naturvett med morsmelka.

Vi bruker naturen som en ressurs, til rekreasjon og fornøyelse.

I tillegg er der stor plass for alle grupper til å boltre seg på, skigåere, hundekjørere og snøscootere.

Selv kjører jeg snøscooter og går på ski , jeg kan helt fint nyte en skitur uten å høre scooterdur eller se et eneste scooterspor, og jeg kan møte skigåere i scooterløypa og fortsatt ha en god og hyggelig samtale.

Vi bruker snøscooteren for å frakte ting, til redningsoppdrag, til fornøyelse, til arbeid og mer.

  • Liker 3
Skrevet

Hei  sromsdal !

 

Med "reinraid" mener jeg det jeg opplevde på Finnmarksvidda.: " Turister sydfra som blir fraktet på slede fra , i det tilfelle jeg opplevde, fra Reisadalen til Kautokeino." 

Jeg har ikke uttalt meg negativt om det. Hvis jeg er blitt oppfattet slik så beklager jeg det. Jeg oppfatter denne aktiviteten som en form for "næringsvirksomhet" som akseptabel og som er akseptert i Finnmark. Men jeg ønsker ikke å se slike "raid" på snøskuter på Hardangervidda. Det vil også være et eklatant brudd på loven og verneforskriften dersom ikke de blåblå begynner å tukle med den og ønsker å kopiere reinraidene med bruk av snøskuter på Hardangervidda.That``s it !

Brage

Skrevet

Jeg nok har misforstått deg da et raid høres mer ut som om noen gjør f. eks et innbruddsraid :) 

 

Det du mener er snøscootersafari, noe som faktisk ikke er et så stort problem da dette stort sett foregår

i kontrollerte former i de samme oppmerkede løypene som alle andre må bruke, med guide.

Og at de turistene du så satt i slede gjør jo saken enda bedre da de ikke har behov for en snøscooter pr person.

Det som kunne blitt et problem derimot er om noen hadde startet utleie uten guide, med store verstingmaskiner.

Da kunne det fort blitt turister på enhver fjellknaus, mye redningsoppdrag og totalt "kaos" med disse.

 

Hardangervidda vil etter min mening aldri bli åpnet for noen som helst slags kjøring da dette er en nasjonalpark

og villreinområde. I finnmarks nasjonalparker er det heller aldri blitt åpnet for dette, og ikke er det noen som vil det heller.

I tillegg er områdene bevoktet av både fjellpoliti og statens naturoppsyn.

 

Det finnes mye fordeler og ulemper med denne prøveordningen, men det som er merkelig er at det er snøscooteren som er satt i hovedfokus her som den store verstingen.

Det som bekymrer meg er om det blir åpnet for mer kjøring med ATV og terrengbiler. Det er disse dere skal være redd for da det faktisk er dissse som ødelegger

barmark og myrer. Det er faktisk mye verre å stå inne på fjellet å se en ATV eller en stor 4X4 passere, å etterlate grove spor i naturen som bruker lang tid å gro og ødelegger beitet for dyr.

 

Les også denne lille artikkelen: http://www.finnmarkdagblad.no/finnmarken/lokale_nyheter/article5184703.ece

Skrevet

Hei sromsdal !

 

Jeg har googlet på "reinraid" og  finner det brukt på samme måte som det jeg har gjort: "Transport med rein som trekkraft".

Et par andre skiturister og jeg snakket med kusken under en rast som ekvipasjen hadde. Han spurte oss om vi hadde "en dram" til ham fordi det var "så kailt" , men det er en annen historie.

Vi skituristene så ikke noe galt i det som skjedde. For oss var det en interessant opplevelse.  Men det var altså rein som ble brukt som trekkraft og vi hørte bare bjellene på reinene.

En annen historie fra samme tur har jeg omtalt ovenfor her på FF. Det var to , trolig berusete,- ungdommer, som bedrev bajasskjøriing på en diger snøskuter i nærheten av Lappoluobal. Men det er også en annen historie. (Se ovenfor) Det er den slags kjøring vi for all del må bli forskånet for på Hardangervidda.

 

Brage.

  • Liker 1
Skrevet

"Opplev den magiske vinteren, måneskinnet og urørt natur! Bli med på scootertur fra Finse til Haukeliseter"

 

-Den dagen den reklamen der kommer legger jeg inn åra.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner nå hva du mener med reinraid, har faktisk aldri hørt at noen hjemme har brukt det uttrykket, mulig det er tromsdialekt :)

Vi kaller det for reinkjøring.

Men dram og kaildt vet jeg godt hva er :P 

 

Jeg tror som sagt ikke du har noe som helst å frykte når det kommer til snøscooter på hardangervidda.

 

Bajaser vil der alltid være uansett om det er snakk om å bruke DNT's hytter uten å betale for seg, jakte i alkoholpåvirket tilstand, eller promillekjøring.

Men det er ikke dermed sagt at de representerer majoriteten.

Og promillekjøring på snøscooter vil vi ihvertfall ikke ha da de utgjør en stor fare for andre.

 

En ting til, når det gjelder prøveordning for de kommunene som melder seg på, så er jeg enig i at det blir feil.

Det er ikke alle kommuner som er "tilpasset" snøscooterkjøring, for eksempel kommuner med mye tilrettelagte turområder.

Men kommuner med stort ubrukt areal ser jeg ikke noe galt i å opprette noen scooterløyper.

Skrevet

"Opplev den magiske vinteren, måneskinnet og urørt natur! Bli med på scootertur fra Finse til Haukeliseter"

 

-Den dagen den reklamen der kommer legger jeg inn åra.

Ser ikke helt forskjellen på det området og resten av landet... Der er det jo så mye folk fra før - og det fraktes med scooter til hytter og kvistes løyper over en lav sko.

 

Syns det er verre på steder der det faktisk forventes stillhet og uberørthet. F.eks. vestlandsfjell med helitransport som er nevnt her.. Jeg er enig med deg i at det falitterklæring, men det er like ille uansett hvor det skjer - hardangervidda er vel ikke verst - Finnmark har man vel gitt helt opp... Motorferdselloven gjelder der også..

  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.