Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Annonse

Du representerer vel en typisk bekymret person i denne og nær alle andre sakers anledning. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men det mest typiske kjennetegn på slike bekymringer er at en ikke er har satt seg helt inn i hva det dreier seg om. Det fremstilles bredt i media som at nå er det fritt fram å leke seg på snøscooter, men slik er det altså ikke.

:)

 

Sidan eg er enig med Ida Sollie i denne saken er vel også eg ein typisk bekymra person.

Men sidan eg er vokst opp på (og bur på) bygda har eg vel kanskje litt større rett til å synse om saken enn ho med dei urbane haldningane?

Min erfaring er at scootermiljøet er prega av mange yngre gutter som gjerne har eit litt meir avslappa til lovar og reglar enn gjennomsnittet. Din samanlikning med bil som gjer 215 km/t er difor ikkje relevant da ein bil er tvunget til å følgje vegen mens ein scooter står fritt i vegvalg. Dagens lovlege konsesjonskøyring i Gudbrandsdalen er allereie strekt relativt langt. Ytterlegare frislepp vil garantert medføre at enda fleire strekk strikken lengre.

Du samanliknar med hytter, motorsag og agregat. Mislikar for så vidt hytteutbygginga, men hyttefelta har eg moglegheita til å unngå på tur. Rekkevidda til ein scooter som gjer 200 km/t kan eg ikkje unngå. Motorsag og agregat er også til ein viss grad nødvendigheitar i motsetning til scooter og det er ikkje nokon automatikk i at ein må godkjenne alt anna galt da noko allereie er akseptert.  

 

Synas også at dei lokalt ikkje er "egna" til å ta desse avgjerelsane da det ofte er påverknad frå naboar og bekjente som gjer det vanskeleg å avslå søknader. Som tidlegare poengtert av andre, scooterfolket er flinke til å rope høgt...  

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

 Det må være fint for deg å leve livet uten bekymringer, men hva gjør du den gangen du sitter med finger'n i rumpa i asfalthagen din og drømmer om den gang da?...  

 

 

Dette er et saklighetsnivå under det jeg vanligvis finner det formålstjenelig å kommentere. Det samme med dine insinuasjoner om meg, mitt liv og mine erfaringer. Det sier nok en god del mer om deg enn meg. Synd, for du har jo saklige argumenter ellers, men de drukner I dette tøvet.

 

Når jeg nevner opptak (naturfilmer), er det ikke av mangel på egne erfaringer, men som dokumenterbar refaranse for andre, det skjønner du nok hvis du tenker deg litt om.

 

Når det gjelder nasjonalparker tror jeg ikke det kan gis lokal forvaltning, uten at jeg skal si det for sikkert.

 

Alt det du nevner innledningsvis eksisterer I stort omfang allerede, det må jo være et større problem for deg enn hvem som har tillatt det!? Jeg er sikkert som du sier naiv, men har nok større tillit til lokal forvaltning enn deg, selv om jeg synes du har noen gode poeng. Det ser vi jo på den kommunale lysten etter alle disse vindmøllene. Med natur og miljø som alibi. Men jeg tror etterhvert de lokale kreftene vil velge de representanter som best ivaretar en helhetlig forvaltning.

 

Jeg synes det er helt feil å blande ulovlig kjøring inn i en debatt om hvorvidt det skal være lokal forvaltning eller ikke.

 

Jeg gjentar, jeg er ikke “for snøscooterkjøring” eller annen støy I naturen, jeg tror bare ikke dette er et så stort problem som mange vil ha det til.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan eg er enig med Ida Sollie i denne saken er vel også eg ein typisk bekymra person.

Men sidan eg er vokst opp på (og bur på) bygda har eg vel kanskje litt større rett til å synse om saken enn ho med dei urbane haldningane?

Min erfaring er at scootermiljøet er prega av mange yngre gutter som gjerne har eit litt meir avslappa til lovar og reglar enn gjennomsnittet. Din samanlikning med bil som gjer 215 km/t er difor ikkje relevant da ein bil er tvunget til å følgje vegen mens ein scooter står fritt i vegvalg. Dagens lovlege konsesjonskøyring i Gudbrandsdalen er allereie strekt relativt langt. Ytterlegare frislepp vil garantert medføre at enda fleire strekk strikken lengre.

Du samanliknar med hytter, motorsag og agregat. Mislikar for så vidt hytteutbygginga, men hyttefelta har eg moglegheita til å unngå på tur. Rekkevidda til ein scooter som gjer 200 km/t kan eg ikkje unngå. Motorsag og agregat er også til ein viss grad nødvendigheitar i motsetning til scooter og det er ikkje nokon automatikk i at ein må godkjenne alt anna galt da noko allereie er akseptert.  

 

Synas også at dei lokalt ikkje er "egna" til å ta desse avgjerelsane da det ofte er påverknad frå naboar og bekjente som gjer det vanskeleg å avslå søknader. Som tidlegare poengtert av andre, scooterfolket er flinke til å rope høgt...  

 

 

Poenget mitt er ikke verre enn at jeg tror bekymringene er litt i overkant. Og som allerede sagt, å blande ulovlig kjøring i denne debatten synes jeg er en avsporing. Du mener at aggregat og motorsager er nødvendigheter(!), jeg kan ikke skjønne hvorfor hver bidige hytteeier skal ha behov for motorsag og aggregat, men så er jeg jo passelig naiv da.

 

Om du mener en snøscooter som kjører i 200 km/t har fritt veivalg, så deg om det ;) Tror ikke det vil være det mest påtagelige problem med lokal forvaltning. Snøscootere er jo registreringspliktige med nummerskilt, så å håndheve loven krever neppe jevnt over helikopterbruk, jeg tror den lokale lensmannen og annen politimyndighet klarer dette greit.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også bekymret for følgende. I kommunen der vi har hytte er det kun en håndfull lokale som har lov å kjøre scooter og de kan også leiekjøre for hytteeiere. Generelt kjører de ganske pent og bråker dermed lite. Samme gjelder lokale reinsamer på fjellet, de har også normal tempo. Men jeg har sett hvordan noen lekekjører. Det bråker som f. Det ønsker jeg ikke å stimulere. I vår hyttekommune tror de også at scootekjlring er bra for bygda, siden det kan få noen eldre og barnefamilier opp på fjellet for å isfiske. Men heg får lyst til å finne meg hytte et annet sted om dette virkelig blir gjennomført. Det er så lite stilhet igjen i verden at jeg ikke vil ha mer støy. Jeg aksepterer at jeg er på et fjell og møter en scooter som kjører opp løyper. Det er bare fint. Men å aksepterer at de kommer 10 scootere med barnefamilie? Nei, huff. Vi har også en lokal person som lager scooterutstyr. Han er sikkert en sterk pådriver for å innføre det. Men heg håper at bygda skjønner at de jager bort mange personer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et saklighetsnivå under det jeg vanligvis finner det formålstjenelig å kommentere. Det samme med dine insinuasjoner om meg, mitt liv og mine erfaringer. Det sier nok en god del mer om deg enn meg. Synd, for du har jo saklige argumenter ellers, men de drukner I dette tøvet.

 

Når jeg nevner opptak (naturfilmer), er det ikke av mangel på egne erfaringer, men som dokumenterbar refaranse for andre, det skjønner du nok hvis du tenker deg litt om.

 

Når det gjelder nasjonalparker tror jeg ikke det kan gis lokal forvaltning, uten at jeg skal si det for sikkert.

 

Alt det du nevner innledningsvis eksisterer I stort omfang allerede, det må jo være et større problem for deg enn hvem som har tillatt det!? Jeg er sikkert som du sier naiv, men har nok større tillit til lokal forvaltning enn deg, selv om jeg synes du har noen gode poeng. Det ser vi jo på den kommunale lysten etter alle disse vindmøllene. Med natur og miljø som alibi. Men jeg tror etterhvert de lokale kreftene vil velge de representanter som best ivaretar en helhetlig forvaltning.

 

Jeg synes det er helt feil å blande ulovlig kjøring inn i en debatt om hvorvidt det skal være lokal forvaltning eller ikke.

 

Jeg gjentar, jeg er ikke “for snøscooterkjøring” eller annen støy I naturen, jeg tror bare ikke dette er et så stort problem som mange vil ha det til.

 

:)

Ærlig talt så insinuerte du vel like mye i ditt første innlegg til meg. 

Men poenget mitt var og er hvis ingen gjør noe/sier noe og værste senario skjer, så kan det bli fryktelig vanskelig å reparere og stramme inn igjen. Skaden har skjedd. Derfor mener jeg det er viktig å være proaktiv på slike saker.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så insinuerte du vel like mye i ditt første innlegg til meg. 

Men poenget mitt var og er hvis ingen gjør noe/sier noe og værste senario skjer, så kan det bli fryktelig vanskelig å reparere og stramme inn igjen. Skaden har skjedd. Derfor mener jeg det er viktig å være proaktiv på slike saker.

 

 

Jeg gjorde nok ikke det. Insinuerte ingenting, men konstaterte at du er bekymret. I oppfølgingen til dette tar jeg forbehold om at jeg ikke vet hvordan det er med deg ift å vite mer om hva saken gjelder.

Videre sier jeg at jeg er forundret over urbane holdninger til bygd og bønder, dvs dine egne uttalte.

 

Det kan virke som du insinuerer at jeg ikke har erfaring fra natur og friluftsliv og derfor må referere til opptak (jeg sa naturfilmer). Du insinuerer at jeg lever et liv uten bekymringer, noe du selvsagt ikke vet noe som helst om. Finger i rumpa på en asfalthaug er så usakelig at det dessverre også får seriøse argumenter til å falme.

 

Når det gjelder stillhet og fred i naturen er det nok en dramatisk forskjell på deg og meg. Jeg drar for det første fortrinnsvis på alle typer tur alene. Og jeg oppsøker sgs aldri steder med folk. Som f.eks kjente topper eller andre severdigheter. Bare for å ha nevnt det ift hvilket inntrykk du har av meg.

 

Men, vi har en felles sak, nemlig natur og miljø. Du er overbevist om at dette er en katastrofal avgjørelse, jeg tror det blir problematisk bare noe få steder og der har jeg tillit til at det lokale styre blir skiftet ut eller at det blir gjort endringer i forvaltningen.

 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde nok ikke det. Insinuerte ingenting, men konstaterte at du er bekymret. I oppfølgingen til dette tar jeg forbehold om at jeg ikke vet hvordan det er med deg ift å vite mer om hva saken gjelder.

Videre sier jeg at jeg er forundret over urbane holdninger til bygd og bønder, dvs dine egne uttalte.

 

Det kan virke som du insinuerer at jeg ikke har erfaring fra natur og friluftsliv og derfor må referere til opptak (jeg sa naturfilmer). Du insinuerer at jeg lever et liv uten bekymringer, noe du selvsagt ikke vet noe som helst om. Finger i rumpa på en asfalthaug er så usakelig at det dessverre også får seriøse argumenter til å falme.

 

Når det gjelder stillhet og fred i naturen er det nok en dramatisk forskjell på deg og meg. Jeg drar for det første fortrinnsvis på alle typer tur alene. Og jeg oppsøker sgs aldri steder med folk. Som f.eks kjente topper eller andre severdigheter. Bare for å ha nevnt det ift hvilket inntrykk du har av meg.

 

Men, vi har en felles sak, nemlig natur og miljø. Du er overbevist om at dette er en katastrofal avgjørelse, jeg tror det blir problematisk bare noe få steder og der har jeg tillit til at det lokale styre blir skiftet ut eller at det blir gjort endringer i forvaltningen.

 

 

:)

 

Da konstanterer jeg at du er noe fintfølende. Mine innlegg har ikke vært basert på hva jeg tror dine erfaringer er overhodet, det er faktisk helt uvesentlig for meg. Du legger for mye i det. Kan vi diskutere tema og ikke hvordan jeg eller du bruker naturen? Det er uvesentlig for saken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om dere ville enes om å diskutere sak og ikke person, ja. 

 

En annen tanke som har slått meg er at vi har et unikt aktivum her i Norge mtp. turisme. Da tenker jeg på tilgang til uberørt og stille natur. 

Det finnes en histore om en busslast med Nederlendere som ba sin sjåfør om å stoppe, han lurte på hvorfor. Som han sa: Det finnes jo ingenting her.

Hvilket nettopp var turistenes poeng.

 

Vi tar noe som en selvfølge, som egentlig er unikt i store deler av nord-Europa og andre deler av verden. Jeg har møtt turister på mine vandringer som gjorde et poeng ut av dette, stillheten og det uberørte.

 

Vi får håpe lokal forvaltning klarer å håndheve dette på en best mulig måte med flere tanker i hodet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

".....Ellers må jeg si jeg er litt forundret over ganske typiske urbane holdninger. De vil ha bygda der som en pietistisk og nasjonalromantisk rekreasjonspark slik at de kan komme dit og slappe av i stillhet, men de skal ikke få bestemme noe selv. Det minner meg om naturfilmer hvor de snakker og mange forferdelige ting som global oppvarming, motorisert ferdsel og støy som huff huff. Om en ser etter viser et seg at mange av opptakene er gjort fra helikopter, snøscootere osv. nesten herlig dobbeltmoral, men her som ellers, en rettferdiggjør sitt eget. Mer enn gjerne med nettopp miljøet som alibi...

 

For ordens skyld, jeg vil ikke ha mer bråk enn deg og tror ikke det blir det heller.

 

:)

 

Du sitter rimelig i glasshus når du først synes eksempelet til Johan2000 er bak mål, for så å lire av deg at det er dobbeltmoral når opptak rundt resultat av global oppvarming filmes fra helikopter? Mener du kanskje at alle statsledere som ikke sykler til klimatoppmøtet er hyklere?

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror lokal forvaltning er fallitt. Det er hvertfall ikke demokrati i bygdene dette gjelder, med befolkning på kanskje et par tusen mennesker. Her er det den som kjenner flest på kommunehuset og roper høyest i bystyremøtene og lokalavisa som vinner frem. Man kan jo se hva lokal forvaltning hadde gjort med våre 4 store rovdyr, om dette ikke ble lagt føringer for sentralt. Jeg er like pessimist som Ida. Jeg håper dog Koppen får rett, ikke oss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida Sollie: Jeg finnes ikke fintfølende. Beklager om jeg har misforstått deg og/eller lagt feil vekt på innholdet ditt.

 

Kikut: Jeg snakker om alminnelige naturfilmer, ikke dokumentasjon av resultater etc. Det virker som de fleste ikke legger merke til hvor utbredt bruk av både helikopter, snøscooter og speedbåt er i helt vanlige naturfilmer. For å få flotte bilder. Da synes jeg det er dobbeltmoral å i samme film kritisere andre for slik bruk.

 

Spørsmålet ditt om statsledere som ikke sykler til klimatoppmøtet var hysterisk morsomt og svaret mitt er «Nei». Men mange hykler. Jeg tror ikke nettoeffekten av å fly en statsleder til sydpolen o.l. for å bli tatt bilde av forsvarer handlingen. Men dette var ikke tema for tråden.

 

Jeg ser noen negative forhold med lokal forvaltning som du og andre tidligere på tråden har påpekt. Men jeg tror ikke dette blir et så stort problem som dere. I så fall vil det føre til endringer.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Etter årets sommertur i grensetraktene Nord-Troms og Finnmark, samt tidligere års erfaringer, så er jeg ikke i tvil om det bør jobbes mot snøscooter folket. Med det mener jeg ikke forbud og overdreven streng regulering, men holdningsarbeid rettet mot skikk og bruk. For det ligger så mye søppel og drit igjen etter scooterkjørere at det er direkte flaut. Det verste var mengden knust glass, spesielt ølflasker. I samme område lå det belteremmer, tomme oljekanner og halvfulle bensindunker.

Dette finnes det ingen unnskyldninger for, og etter min mening bør det iverksettes holdningsskapende kampanjer lokalt og nasjonalt. Kommuner og fylker bør tydeliggjøre hva som forventes av scooterbrukere. Samtidig bør kontrollen/synligheten økes for å ha en preventiv virkning.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er litt usikker og reservert.

I nord Sverige forbannet jeg bråket og totaktseimen som lå over fjellet! På Finnmarksvidda hvor skistavene gikk til bunns i "sukker" lovpriste jeg scooterløypene! Jeg tror det vil bli store forskjeller fra kommune til kommune alt etter hvor langt frem i køen politikerene sto da vettet ble utdelt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanskelig tema, for mange - inklusive meg selv. 

 

For å dra debatten i en litt annen retning:

 

Mine egne erfaringer med motorisert ferdsel i utmark i jobb og privat sammenheng stammer i fra kulturer hvor dette allerede er "godtatt" og noenlunde godt implementert (NB: gjelder kun snøscooter).

 

Det hersker liten tvil om at dette vil åpne mulighetene for økt bruk områder som ligger mer øde til - enn det ville vært om fremkomstmidlet var bruk av egen kropp. Det som i første omgang bekymrer meg med dette, er at veien til å komme seg til et sted som ligger fjernere fra trygge rammer (sykehus, politi m.m) blir kortere og ansvaret på enkeltpersonen som tar seg dit blir større, da han må ta vare på seg selv i området han befinner seg i og et betydelig større ansvar blir lagt i hendene på denne personen. Personlig erfaring tilsier at det ikke er forgitt at alle som vil ta i bruk de nye fremkomstmidlene er like godt kjent med det å være utendørs, selv om helt sikkert mange vil være det og tar de rette forholdsreglene. Egne erfaringer tilsier at en helt ny gruppe av interessenter vil besøke fjellet av en slik liberalisering. 

 

Vil dette øke presset på allerede hardt pressede offentlige instanser? 

 

Når en ny kultur blir sluppet til, så vil det komme en overgangsfase som blir krevende - hvordan vil politikerne håndtere dette? Historien er full av eksempler på kulturer som blir introdusert og som skaper større og mindre utfordringer for samfunnet. Nå er ikke snøscooter like graverende som den franske revolusjon, men allikevel så vil det komme en tid i etterkant jeg er veldig spent på å se hvordan vi takler. 

 

Det vanskelige er ikke å sette en lov, utfordringen ligger i å sørge for at den blir håndholdt. 

 

Edit: http://www.oa.no/nyheter/article6900469.ece - legger merke til at ikke all reiselivsnæring er like positiv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det åpnes nå for at kommuner nå selv skal sette begrensninger/åpne for ferdsel i utmark/fjellområder. 

Er dette en utvikling som medlemmer her på fjellforum ønsker? Vil en slik lokal regulering være av det gode over det ganske land?

 

Jeg er usikker på evt. fordeler eller ulemper ved denne problematikken og vil tro at dere som er medlemmer her inne kanskje kan gi meg verdifulle innspill om dette temaet.

 

Enig med "rypehund"

Det er åpenbart for meg at det her dreier seg om -- først og fremst-- om et rent politisk utspill som skal blidgjøre senterpartister på bygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en meningsløs debatt på Fjerllforum dette.

Før valget ble enhver antydning til politisk debatt slettet her på forumet.

Meningsmålinger ble fjernet mm.

De er rett og slett de som har stemt på SP, H pg Frp som er skyld i dette.

Så slaget er tapt nå.

Dette blir det flertall for desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en meningsløs debatt på Fjerllforum dette.

Før valget ble enhver antydning til politisk debatt slettet her på forumet.

Meningsmålinger ble fjernet mm.

Dette stemmer ikke Dag. Jeg har akkurat nå sjekket i modererte poster. 

Forut valget ble det fjernet en post som gjaldt politikk. Det var en avstemming laget hvor man krysse av for parti, jeg antar det var den du tenkte når du skriver om meningsmåling(er).

Denne gjaldt altså ikke fjell- og friluftsliv, hvilket er vårt interesseområde her på FF, ei heller var spørringen laget med en spesifikk sak relatert til dette. Den ble derfor moderert bort av en moderator.

 

Det er anledning til å diskutere saker med en politisk slagside dersom det spesifikt er relatert til fjell og friluftsliv, hvilket vel denne tråden burde være et eksempel på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke Dag. Jeg har akkurat nå sjekket i modererte poster. 

Forut valget ble det fjernet en post som gjaldt politikk. Det var en avstemming laget hvor man krysse av for parti, jeg antar det var den du tenkte når du skriver om meningsmålinger.

Denne gjalt altså ikke fjell- og friluftsliv, hvilket er vårt interesseområde her på FF, ei heller var spørringen laget med en spesifikk sak relatert til dette. Den ble derfor moderert bort av en moderator.

 

Det er anledning til å diskutere saker med en politisk slagside dersom det spesifikt relatert til fjell og friluftsliv, hvilket vel denne tråden burde være et eksempel på.

Ja, det mener jeg også. Dags standpunkt må bety at det er mange emner som ikke kan debatteres på FF. Det er nok å nevne hytte - og veibygging, for ikke å snakke om jakt og reindrift- og, framfor alt annet: Merking av stier. Alle disse temaene kan sees under en politisk synsvinkel.

Hva kan diskuteres på FF hvis disse temaene skulle være tabubelagte ? Kanskje bare temaer av typen: Blir det et molteår i år ?

Vi som har ferdes en del i fjellet, både sommer og vinter, har en del erfaring å by på når det gjelder å vurdere et frislepp av scooterkjøring.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke Dag. Jeg har akkurat nå sjekket i modererte poster. 

Forut valget ble det fjernet en post som gjaldt politikk. Det var en avstemming laget hvor man krysse av for parti, jeg antar det var den du tenkte når du skriver om meningsmålinger.

Denne gjalt altså ikke fjell- og friluftsliv, hvilket er vårt interesseområde her på FF, ei heller var spørringen laget med en spesifikk sak relatert til dette. Den ble derfor moderert bort av en moderator.

 

Det er anledning til å diskutere saker med en politisk slagside dersom det spesifikt er relatert til fjell og friluftsliv, hvilket vel denne tråden burde være et eksempel på.

 

Skal saken diskuteres bør i det minste debatantene opplyse om de stemte på partier som var for eller imot dette.

Det hjelper forbanna lite å sitte her og lire av seg motstand mot skooterkjøring samtidig som det har stemt på et parti bare for å få en prosent eller to i skattelette.

Innrømmer ærlig at jeg stemte SV og det for at jeg er mer interessert i miljø enn i privatøkonomi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det åpnes nå for at kommuner nå selv skal sette begrensninger/åpne for ferdsel i utmark/fjellområder. 

Er dette en utvikling som medlemmer her på fjellforum ønsker? Vil en slik lokal regulering være av det gode over det ganske land?

 

 

Åpnes det for dette nå? Hvor står dette?  Det vil jo i så fall være kjempebra!

Jeg vet det var en søknad tidligere som gikk ut på at 40 kommuner skulle velges ut til å forvalte rekreasjonskjøring med snøskuter. Mener å huske at det var 104 kommune som søkte om dette. Denne søknaden gjelder kun snøskuter. Ikke barmarkskjøring.

Denne debatten har jeg vært med på tidligere maaaaaange ganger her på fjellforum. Så er vel ikke så mye nytt å si, men må si litt alikevel ;) 

Snøskuterene har i mange år kjørt fritt i Agder. Det er frislipp i praksis. Men mange skiturister har ikke sett dette, siden de går på ski i områder hvor skuterene ikke ferdes. Mange skuterområder ligger så langt unna hyttefeltene at hvermansen ikke kommer seg dit på ski siden de fleste går dagsturer. 

Skiturister som går i trikkeskinner og klager på ødeleggelse av urørt natur pga snøskuter kan ta seg en pære. De skiløypen blir til ved hjelp av gravemaskin! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnes det for dette nå? Hvor står dette?  Det vil jo i så fall være kjempebra!

Jeg vet det var en søknad tidligere som gikk ut på at 40 kommuner skulle velges ut til å forvalte rekreasjonskjøring med snøskuter. Mener å huske at det var 104 kommune som søkte om dette. Denne søknaden gjelder kun snøskuter. Ikke barmarkskjøring.

Denne debatten har jeg vært med på tidligere maaaaaange ganger her på fjellforum. Så er vel ikke så mye nytt å si, men må si litt alikevel ;) 

Snøskuterene har i mange år kjørt fritt i Agder. Det er frislipp i praksis. Men mange skiturister har ikke sett dette, siden de går på ski i områder hvor skuterene ikke ferdes. Mange skuterområder ligger så langt unna hyttefeltene at hvermansen ikke kommer seg dit på ski siden de fleste går dagsturer. 

Skiturister som går i trikkeskinner og klager på ødeleggelse av urørt natur pga snøskuter kan ta seg en pære. De skiløypen blir til ved hjelp av gravemaskin! 

 

Her plapres det om totalt uvitenhet. Som om miljø begrenser seg til der hvor hvermansen går.

I områdene rundt Setesdal, Åseral og Eiken har myndighetene gitt opp kontrollen. Fri ferdsel.

Cowboykultur. Har ingen ting med friluftsliv å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en meningsløs debatt på Fjerllforum dette.

Før valget ble enhver antydning til politisk debatt slettet her på forumet.

Meningsmålinger ble fjernet mm.

De er rett og slett de som har stemt på SP, H pg Frp som er skyld i dette.

Så slaget er tapt nå.

Dette blir det flertall for desverre.

Så hva er problemet, det vil jo i såfall bare være kommuner med Høyre, Frp eller SP styre som vil tillate scooterkjøring. Kan du da forklare hvorfor f.eks Krødsherad, med AP styre, har søkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnes det for dette nå? Hvor står dette?  Det vil jo i så fall være kjempebra!

Jeg vet det var en søknad tidligere som gikk ut på at 40 kommuner skulle velges ut til å forvalte rekreasjonskjøring med snøskuter. Mener å huske at det var 104 kommune som søkte om dette. Denne søknaden gjelder kun snøskuter. Ikke barmarkskjøring.

 

Ja dette åpnes det for nå. Hvor dette står? Les foreløpig avtaleverk laget av de kommende regjeringspartier, samt diverse riksaviser m.m.

Miljøverndepartementet opplyser om at det per i dag er 108 kommuner som søker om dispensasjon (gjelder snøscooter).

Man vil kunne tro at antallet ikke vil minske nå som dette skal kunne avgjøres på lokalt plan og man ikke må innom departement for å få på plass dette.

 

Avtaleverket som kommende regjering bygger på, omfatter "motorisert ferdsel", det er et videre begrep enn kun snøscooter slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.