mattis Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 I helga var jeg på hyttetur på Overøye i Stordal på Sunnmøre. Søndag våknet vi til knallvær, og vi kunne ikke la muligheten for en topptur gå fra oss, selv om vi skulle kjøre tilbake til Trondheim på kvelden. Etter at de andre måtte avbryte en topptur på Rollsbotnskorka tidligere i ferien på grunn av tett tåke, så vi vårt snitt til å gjøre en nytt forsøk. Vi kjørte bilen inn til enden på vegen, og parkerte ved sætervollen Pjusken. Herfra er det ca. 5 km og 1000 høydemeter opp til toppen av Rollsbotnskorka. Vi fulgte stien innover Kleivabotn, og brøyt etterhvert op mot ryggen vestover. Her opp er det svært bushete og tett, så det hadde nok vært en fordel og heller gått litt lengre rundt og fulgt rute vi gikk ned igjen (se kartet). Når man etterhvert kom opp på ryggen mellom Lilleskorka og Rollsbotnskorka, var det imidlertid lettere igjen. Herfra og opp er det en grei tur, med litt luft under vingene på slutten. På toppen er det suveren utsikt over mot den majestetiske Lauparen som ruver på andre siden av Jasvollbotn. Dette ser ut som en staselig topp, og planene om å komme oss dit neste sommer ble lagt på toppen Er det noen her som har vært der? Er det en grei topp å komme seg opp på? En flott tur var det iallfall, selv om klokka ble nærmere 0130 før vi kom til Trondheim igjen. Litt tungt å komme seg opp på jobb dagen etter da gitt....Beklager at bilder/kart ligger feil veg, men jeg rettet det opp til det gale fordi det ble liggende andre vegen på forhåndsvisninga.. Gidder ikke rette det igjen. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 På toppen er det suveren utsikt over mot den majestetiske Lauparen som ruver på andre siden av Jasvollbotn. Dette ser ut som en staselig topp, og planene om å komme oss dit neste sommer ble lagt på toppen Er det noen her som har vært der? Er det en grei topp å komme seg opp på? Lauparen er en enkel topp, start på Grytaliseter, skiltet og god sti hele veien. Siste 400m er bratt, men god sti. Ca 100m før toppen er det fort å gå feil, noe som ligner på ei renne skal klyves opp, rekkverk å holde seg i. Hvis du ikke ser denne oppgangen men i stedet fortsetter mot venstre, kommer du ut på et luftig galleri med flott utsikt. Det gjorde jeg første gangen i -96 (tror jeg det var). Søk på nettet, du finner sikkert mye, mye gått topptur - det viser stien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Går du på Lauparen en godværssøndag på sommer/høst, må du regne med å treffe rikelig med trivelige sunnmøringer der. Som Svein sier, grei sti, enkelte har sågar brukt den som treningsløype Et turistfritt alternativ er NV-ryggen, grei klyving. Ta gjerne turen på Østtoppen (Militærlua) også. Gå bort langs eggen fra hovedtoppen, enklest opp fra øst (toppen omgåes i sørsida). Luftig topp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Kjekt å se at ryggen dere gikk endelig var snøfri. Da jeg gikk den i begynnelsen av juli var den fullstendig snødekt. Har det vært mange på toppen i år forresten? Mistenker at dette er en topp som ikke får besøk hver dag akkurat. Som Svein sier, grei sti, enkelte har sågar brukt den som treningsløype Tror rekorden opp på Lauparn ligger på litt over timen fra Grytalisetra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Militærlua er forresten godt synlig på første (siste ) bildet til Mattis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mattis Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Har det vært mange på toppen i år forresten? Mistenker at dette er en topp som ikke får besøk hver dag akkurat. Nei, jeg reagerte på det samme når jeg kikka i boka. Det var iallfall skrevet om nysnø på sida foran der vi skrev nå, og da var datoen 20/10-04. Antar 10-15 stykker i år kanskje. Litt merklig egentlig. Synes toppen var kjempefin jeg. Likte særlig utsikten over mot Lauparen.. Liten tvil om at Lauparen må besøkes en gang iallfall. Men det er litt i lengste laget å dra hit fra Trondheim på en helgetur, så det må nok bli i neste ferie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Her er et bilde av Rollsbotnskorka tatt i begynnelsen av juli. Skorka er fjellet i midten, Overøystolen til venstre og Lauparn er fjellet litt bak og til høyre for Skorka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Nei, jeg reagerte på det samme når jeg kikka i boka. Det var iallfall skrevet om nysnø på sida foran der vi skrev nå, og da var datoen 20/10-04. Antar 10-15 stykker i år kanskje. Litt merklig egentlig. Ikke så merkelig syns jeg, heller vanlig Flott bilde fra Dyrdalstind Oddis, Overøyestolen på ski står på programmet - får se om ikke jeg kan få skviset den inn til vinter'n Kikka bort på en tur til Ausekaret for et par år siden. Bilde av fjellsida fra en tur til Nonstinden, den må bare prøves Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Overøyestolen på ski står på programmet Har ikke prøvd den på ski selv, men fra dem som har vært der på vinterføre har jeg bare hørt godord om nedkjøringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 1000m nedkjøring uten dikkedarier gjør seg Mulig skogen er litt lei nederst... Ser forresten at ryggen fra Auskjeret og helt nord til Rollsbotnskorkja burde være grei å gå.... i alle fall etter kartet... Noen som kjenner denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 1000m nedkjøring uten dikkedarier gjør seg Mulig skogen er litt lei nederst... Ser forresten at ryggen fra Auskjeret og helt nord til Rollsbotnskorkja burde være grei å gå.... i alle fall etter kartet... Noen som kjenner denne? Kan skrive under på at skogen er litt lei, i alle fall der vi passerte . Finnes kanskje bedre passasjer, sikkert avhengig av snømengdene også. Vi var der tidlig i november Gikk på nevnte skitur fra Auskjeret til Overøystolen, med retur ned derifra. Mener ryggen videre til Rollsbotnskorkja også skal være grei. En liten hammer nord for sistnevnte klyves ned (der Mattis & co kom opp). Videre er det greit fram på Litleskorkja, besøk kan anbefales, fin utsikt. Mellom Storskorkja og Litleskorkja er det klatreterreng av varierende art Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mattis Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Mulig skogen er litt lei nederst... Apropos skog, så kan jeg jo legge med dette bildet fra nedkjøingen fra Auskjeret til hytteveggen i påsken... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 skog Et kjent problem Mye slalomkjøring der det gjelder å ikke treffe portene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Ser forresten at ryggen fra Auskjeret og helt nord til Rollsbotnskorkja burde være grei å gå.... i alle fall etter kartet... Noen som kjenner denne? Jeg gikk fra Overøystolen og bort på Rollsbotnskorkja via denne ryggen og det var ingen problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.