Gå til innhold
  • Bli medlem

Over Hardangervidda med 1:200 000


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Fattern krysset Hardangervidda på sommeren i 47 og vinteren 49.

Han sa i alle år at de brukte et kart med målestokk 1:200 000, kompass og gamle turbeskrivelser.

GPS og 1:50 000 kart var for han unødvendig luksus og bare til å forvirre..

Har hele tiden trodd at han husket feil med hensyn til målestokken,

men ryddet nylig i gamle papirer etter ham, og hva dukket opp ?

Jo det gamle 1:200 000 kartet.!

Synes nå, det var en god prestasjon jeg da,

å legge ut på tur med slikt navigasjonsverktøy !

 

Hardangervidda 1:200 000  Utgitt i 1938.

9f7w.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et 1:100.000 kart av Hardangervidda. Det synes jeg er i groveste laget. Fungerer ikke til noe annet enn å gå på markerte stier.

Men når det er sagt, har jeg en gang gått over et fjell på rn dagstur med bruk av bilkart, 1: 350.000 eller lignende. Men det var også en markert sti og jeg hadde snakket med lokal kjente. Og det var veldig bra vær og god værmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og bladde i en årbok fra DNT gitt ut i 1933 (mener jeg å huske). Der leste jeg en turrapport gitt av fire stykker som hadde krysset Hardangervidda vinteren 1932. De hadde brukt kart i samme målestokk som din far, Dag, samt notater fra kjentfolk.

Et annet interessant aspekt var at deres sekker hadde en vekt rundt 25 til 27 kg. pr. person. Bekledning var anorakker, vadmelsbukser/nikkers samt ull innerst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet, som du nevner Vandrefalk. De brukte millitære knappetelt.

Han var imponert over nymotens telt.

Og spesielt sekker og pulker som ble så mye bedre.

Husker han snakket om et kokeapparat som hette Rados eller noe slikt som var svært bra på den tiden.

Tror den gikk på parafin. Sko og ski var han også fornøyd med, spesielt lærstøvlene som aldri gav gnagsår.

Jo han likte forbedringene, men jeg tror en slik tur var mer "ekspedisjonpreget" den gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.