Gå til innhold
  • Bli medlem

Glittertind rundt (12-14.08.2005)


Vestmar

Anbefalte innlegg

Klar for fjelltur ble værmeldingene fulgt med stor interesse. Disse var noe utrygge, men etterhvert utkrystalliserte vestre Jotunheimen som det mest interessante. Nærmere bestemt ble det Glitterheim som ble helgens base. Det viste seg å være ett bra valg. Vi var fire stykker: Rødtopp, Blondi, Bamse Brakar og Langbein Rise.

Pakket med sykler for å gjøre ut- og innmarsjen til Glitterheim enklere. Totalt sparte vi 2-2½ time på det. Tok også med breutstyr for å ha alle muligheter åpne. Etter planlegging og ett par øl på Glitterheim fredagskvelden ble det klart at det skulle bli megalangtur på lørdag.

Friske i beina og fulle pågangsmot la vi iveg stien opp til Glittertind. Like før vi kom inn på Glitterbrean tok vi av stien og gikk over Gråsubrean. Denne var grov, spekkfri is, så det gikk raskt over til Austre Glitteroksle. Toppen er en unselig rund kul. Nedover ryggen fra denne forbi en liten trekanthytte (stengt med 3 hengelåser) ned til ca 2020 hvor det gikk greit å komme seg ut på Grotbrean. Her var det raskt og lett å krysse over til Grotbreahesten. Sett fra de andre toppene i området er ikke dette en spesielt imponerende topp med sine 2018 moh, hvor de nærmeste naboene er 2200 moh og mer. Derfor var det overaskende at toppen var en fin opplevelse og utsynet var såpass bra. Bresprekker, spennende egger, grågrønne bretjern, ville stup og runde høer omkranset oss. I øst var det fin utsikt til Rondane. Her fikk vi en god hvil i sola.

Etter hvilen krysset vi neste del av Grotbrean over mot Trollsteineggje. Relativt bratt opp mot Dronningje, deretter ble eggen variert og spennende. Mellom Dronningje og toppen av Trollsteineggje er eggen “hugget” over av ett lite skar. Dette hugget hadde fine klyvevegger som måtte testes ut, men er veldig lett å omgå for den som ikke liker slikt. Trollsteineggje er er høyere enn begge Glitterokslene og utsikten nordover er upåklagelig. Vi kunne også se to klatrere på vei opp nordveggen av Glittertind. Når eggen var traversert sto valget om å returnere tilbake til Glitterheim eller legge turen rundt Glittertind slik vi først hadde tenkt. Vi ville virelig gjøre oss fortjent til middag dermed forsatte vi videre over vestre armen av Grotbrean og opp en snørenne til Vestre Glitteroksle. Det var steinete og ble langt å runde rundt til Glitter-Rundhøe. Utsikten til Veobrean var veldig fin. Vi ble klar over at den røde toppen Veobreahesten burde egentlig hett Mammuten. Har man sett filmen “Istid” blir dette helt klart. Vi kunne se snabelen og en snøkladd som forsatt lå der dannet et fint øye. Synd ikke navnsetterene hadde sett noen Mammuter.

Tilslutt gjensto det å traversere Ryggjehøe. Langt, steinete, kjedelig og trøttende på slitne bein. Dette er egentlig den perfekte skitopp. Videre gikk det strakeste vegen tilbake til Glitterheim. Nede på snøfonnene innunder toppen av Ryggjehøe traff vi en flokk tamrein.

Oppsumering: 5 x 2000 m topper (primærfaktor > 30), 2000 høydemeter, taulag på bre og 25,5 km på 13 timer gjør at en føler seg ganske pudding.

Søndag ble en rolig dag med kun en tur bort til Veobrean og lang lunsj i sola før returen hjem.

post-464-133474396853_thumb.jpg

post-464-133474396862_thumb.jpg

post-464-133474396872_thumb.jpg

post-464-133474396882_thumb.jpg

post-464-133474396892_thumb.jpg

post-464-133474396901_thumb.jpg

post-464-13347439691_thumb.jpg

post-464-133474396919_thumb.jpg

post-464-133474396929_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tilslutt gjensto det å traversere Ryggjehøe. Langt, steinete, kjedelig og trøttende på slitne bein. Dette er egentlig den perfekte skitopp.

Tiltredes. Har vært der to ganger på ski. Den ene gangen i -20, den andre gangen i fullmåne på nyttårsnatta....den gangen var navnet forresten Ryggehøi :roll:

Er det ei ekte klatretrøye du har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig bare på hvordan du konverterer kartet ditt fra mapsource til .jpg...? Har ikke funnet ut det enda...

Jeg trykker på "print screen" tasten. Deretter går jeg inn hvilket som helst bildebehandlingsprogram og velger "rediger" - "lim inn". Da trenger du bare å lagre det som jpg.

Det hjelper å ha stor skjerm med bra oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trykker på "print screen" tasten. Deretter går jeg inn hvilket som helst bildebehandlingsprogram og velger "rediger" - "lim inn". Da trenger du bare å lagre det som jpg.

Okey, jeg trodde kanskje det var en egen funksjon. Da skal vi vel alltids klare det :roll:

Regner med at du har gått med GPS, eller har du markert i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har gått med GPS, eller har du markert i etterkant?

Har en Garmin Vista C. Jeg lagrer spor hele tiden. Legger disse inn sammen med turbildene. Det er gøy å følge med på tripcomputeren. GPS'en er den artigste dippedutten jeg har. Veldig grei å ha med når tåke legger seg som en klam hånd rundt en også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å gå en tilsvarende rute i September en gang, bare litt kortere. Har tenkt å gå fra Glitterheim til Glittertind, så ned til Glitterrundhøe og via Ryggjehøe ned mot Glitterheim igjen. Har ikke gått her før så jeg lurer på hvor lang tid dere brukte (sånn ca) fra avstikkeren ned mot Austre Glittertindoksle (mot Glittertind) og rundt til Trollsteinrundhøe og bort til Glittertind? Så dere brukte 13 timer totalt så en kort dagstur er vel rimelig å beregne på ruten jeg skal gå?

Forresten, hvor kjøpte du klatretrøya di? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere brukte 13 timer totalt så en kort dagstur er vel rimelig å beregne på ruten jeg skal gå?

Forresten, hvor kjøpte du klatretrøya di? :)

Jeg vil tippe at du vil bruke omtrent halvparten av tiden på den ruten du beskriver. Dvs 7 - 8 timer.

Tour du France trøyene (jerseys) finner du her:

http://www.madeinsport.com/fr/default.asp?Langue=en&Devise=USD&Univers=letour&idPtn=letour

Desverre ser det ut til at de har tatt vinnertrøene ut av kolleksjonen. Du må nok vente til neste år. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.