Gå til innhold
  • Bli medlem

Kyrkjekletten fra Stadsbuøen - 15.08 2005

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under 2000 moh
Det var lenge siden turen sist hadde gått til et mål under 2000 meter, og atpåtil i et nesten nytt fjellområde for meg. Alvdalsfjella. Etter en litt urolig natt i Døråldalen rotet vi rundt en halvtime i et naturreservat på jakt etter noen fotomotiver før vi forvillet oss inn på en humpete gårdsvei ved Stadsbuøen.
Etter å ha sneket oss gjennom skogen på en umerket sti kom vi etter hvert inn på t-merket traktorslep mot Øyasætre og videre mot Breisjøsæter.

Kyrkjekletten 1545 moh var målet, utvalgt fordi den var passe lang, passe isolert, passe ditt og passe datt, og ikke minst fordi den hadde potensiale til å by på en formidabel utsikt mot Rondanes stortopper. Om været tillot det selvsagt.

Himmelen var plastret med klumpete, mørkegrå skyer i alle fasonger i hele sin utstrekning. Det så ikke akkurat lyst ut, men man kjører da ikke så langt for å sitte på rompa, så turen ble gjennomført den.

Ved Øyasætre en lang og god pause i seterveggen med sjokolademomsing og syrlige gourmetfrosker som Christian og Heidi hadde med fra Tyskland.
Fra Øyasætre fulgte vi stien langs Stadsbubekken, et typisk idyllisk Rondanesk elveløp med en flat dalbunn omgitt av morenerygg på en side og fjellsiden på den andre.

Vi var litt slappe, så Kyrkjekletten brukte lang tid på å komme nærmere, men omsider var vi da oppe ved den imponerende varden. Vi satt lenge på toppen i det halvkjølige været og nøt utsikten til Ronder og Alvdalstroll. På en side den mørkegrå og massive Sølnkletten på andre siden de digre, midtete, høge, slottete, vinjete og store Rondene.

Returen la vi litt mer direkte og da vi kom over ei moltemyr som formelig lyste i gult,oransje og rødt havnet Christian og Heidi på alle fire og ga seg ikke før magen var full av multer.

Dette området er rett og slett fascinerende. Et eldorado for alle som liker topper, bare ikke ting som lukter av bratt, luftig, litt bratt, litt luftig osv.

post-3-133474396789_thumb.jpg

post-3-133474396793_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Apropos timetre....er det noen som har risikert livet ned til den lille vorta under 2178 på Semeltind enda? Eller den forvokste kampesteinen under 2201 på Trollhøin? :lol:

Skrevet

Tjaa......jeg fikk øye på den da jeg var på vei fra østtoppen til hovedtoppen (2201) i fjor sommer. Jeg bryr meg ikke om timetre selv, så jeg gadd ikke gå bort og kikke, men senere fikk jeg høre at Espen hadde gått et stykke ned mot den og at det hadde sett temmelig bratt ut. Og at det slett ikke er umulig at den kan ha en pf på 10.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.