Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst reise opp til Jotunheimen igjen etter førstegangsbesøk nå i sommer. Men det må være i nå år fordi jeg skal inn i militæret fra januar neste år og jeg klarer ikke vente til 2007. Er det fint å reise opp i september eller oktober måned? Har ikke lest noen turreferater fra disse månedene, er det fordi det bare er dritt vær ol da?

Hvordan kommer snøforholdene til å være om et par måneder? Kommer til å kjøre fra Stavanger til Fagernes og videre over Valdresflye til Gjendesheim. Er noen av disse veiene stengt på denne årstiden?

Har som sagt tenkt meg til Gjendesheim og har tenkt å gå til Glitterheim for å lettest bestige Glittertind. Var på Spiterstulen i sommer, men fikk ikke med oss Glittertind. Hvilke topper langs den veien der er verdt å besøke i tillegg til Glittertind? Vil helst at toppene skal være over 2000m og de skal besøkest kortest mulig fordi jeg kan ikke ta så mye fri fra skolen.

Håper noen kan gi svar på noen av spørsmålene mine! :wink:

Annonse
Skrevet

Hei!

De fleste konsentrerer sine barmarksturer til perioden juli-september. Tidlig i september kan være veldig flott i Jotunheimen, med høstfarger og meget gode snøforhold. Været er ikke vesentlig dårligere, bare kaldere enn i sommermånedene. Husk også at dagene er kortere, og at det blir stupmørkt, slik at du sørger for å returnere fra tur i tide - evt. kan du jo ha med en hodelykt.

Hvis du skal gå på topper i september kan du regne det som sikkert at nedbøren stadig hyppigere kommer som snø utover i måneden, og at denne ikke smelter bort like fort som nysnøen i sommermånedene. Mot slutten av september og i begynnelsen av oktober er det nesten alltid snødekke på toppene, men ofte ikke dypere enn at man kan gå til fots likevel. Husk da at vanskelighetsgraden på bestigningene øker ved snødekke, og at det kan være mer tidkrevende å ta seg frem.

Alle relevante veier mellom Stavanger og Gjendesheim er åpne i september og oktober, så det trenger du ikke å tenke på.

Trollsteineggi og Ryggehøi er fine topper å ta i området rundt Glitterheim.

Skrevet

Snømengdene varierer utover i oktober. Enkelte år er ski bedre fremkomstmiddel enn fjellstøvler uti oktober.

Som Tom sier - september er flott. Kjølige netter og litt korte dager. Mørket kommer fort sigende, men du for noen flotte turer man kan ha på den tiden med den første nysnøen på toppene og fargesprakende daler.

Skrevet

September kan gi noen aldeles fantastiske turer. Noen av mine beste turminner er fra septemberturer. Det bør du få med deg! :)

Som Tom også nevner, så øker sjansen for snø på toppene utover i september. Men særlig i begynnelsen av måneden kan det fortsatt være et snev av sommer. I 1996 gikk vi Dyrhaugsryggen i shorts 6. sept (én riktignok i boxer :wink: ). Om det blir mulig i år gjenstår å se. :roll:

I oktober derimot, må du regne med å labbe i nysnø ganske langt ned i dalene også.

Har som sagt tenkt meg til Gjendesheim og har tenkt å gå til Glitterheim for å lettest bestige Glittertind. Var på Spiterstulen i sommer, men fikk ikke med oss Glittertind. Hvilke topper langs den veien der er verdt å besøke i tillegg til Glittertind? Vil helst at toppene skal være over 2000m og de skal besøkest kortest mulig fordi jeg kan ikke ta så mye fri fra skolen.

På ruta mellom Gjendesheim og Glitterheim er det "fort gjort" å stikke oppom Nautgardstind. På vei opp eller ned kan du svinge over Nautgardsoksli (2089) som ikke er særlig spennende bortsett fra en skikkelig brebotn som er nærmest perfekt avrundet med loddrette stup.

Er det fint å reise opp i september eller oktober måned? Har ikke lest noen turreferater fra disse månedene, er det fordi det bare er dritt vær ol da?

Noen turrapporter fra Jotunheimen i fjor høst:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1937

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1940

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1864

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1775

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1765

Skrevet

Var på Glittertind 27. september 2003. Gikk fra Spiterstulen, en kjempefin tur med til tider fantastisk utsikt (og til tider tett tåke). Det var kommet endel nysnø oppover mot toppen, men den var fin å hard å gå på, og gjorde nok faktisk turen litt lettere, siden vi slapp unna endel stein. Husk å kle deg som for en vintertur, det var både minusgrader og mye vind da vi var der. God tur!

Skrevet

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg må gå turen kortest mulig pga skole. Er det mulig å gå Gjendeheim - Glitterheim - Glittertind - Glitterrundhøe - Ryggjehøe - ned mot Memeru evt ober Besseggen til Gjendesheim på to dager?

Skrevet

Alt er jo mulig...I utgangspunktet høres det langt ut. Er det planlagt telt? Men er du/dere i god form går det meste. Men det er en god tur fra Glittertind til Memurubu. Så vidt jeg skjønte er dette din andre tur i fjellet, så det kan være litt ambisiøst...Husk også at været er litt mer ekstremt på denne tiden av året, så ting endrer seg fort.

mvh

Stian

Skrevet

Overnatting i telt hører med. Har sansynligvis fri fra skolen hver torsdag, så da er det mulig å reise opp på torsdag og ta meg "fri" på fredag slik at det kan bli en 4 dagers tur. Regner med jeg har god tid på meg da?

Skrevet

Med 4 dager til rådighet åpner det seg nye muligheter Thomas! Da kan du fint få gjennomført turopplegget ditt.

Dag 1 går du strekningen Gjendesheim - Glitterheim.

Dag 2 pakker du en dagstursekk og går runden Glittertind-Glitterrundhøe-Ryggjehøe tilbake til teltet.

Dag 3 kan du f.eks ta en "hviledag" og rusle mot Memurubu og slå opp teltet langs Russvatnet eller i nedre Russglopet. Så slipper du å gå opp igjen fra Memurubu for å gå over Besseggen på dag 4. På veien mot Memurubu kan du jo også stikke oppom en topp eller flere hvis du skulle føle for det og været er bra.

Skrevet

Takk for tipset! Kan være vi får en dag mindre, vurderer da gjerne å kjøre til Glitterheim og gå runden Glittertind - Glitterrundhøe - Ryggjehøe - Glitterheim, og gjerne gå opp Nautgardstinden andre dagen. Er det mulig å ta seg opp på denne toppen uten bruk av sikring som bre- og klatreutsyr?

Skrevet

Til Nautgardstinden trenger du hverken bre- eller klatreutstyr Thomas. Det er kun masse steinur, så sant nysnøen ikke ligger i høyden da. Det er stor mulighet for det nå utover.

Nautgardstinden er en av de letteste 2000-meterne å bestige, og fra Glitterheim blir jo heller ikke høydeforskjellen så stor heller.

Skrevet

Har ved tre anledninger kjørt opp til Juvasshytta primo oktober mens veien og skitrekket fortsatt er åpen. Derfra har jeg tatt skiene fatt inn over Styggebreen og ned porten til Storjuvbreen med ditto topper. Anbefales på godt værvarsel.

Skrevet

Håper på å reise en gang i september. Dette blir egentlig siste sjangs for reise opp til Jotunheimen på over et år. Skal i militære neste år fra januar og da blir det ikke mye reising. Håper selvsagt på fint vær, men vil det være noe problem å gå om fjellene jeg har beskrevet hvis det er dårlig sikt eller regn/snø?

Skrevet

Det blir jo mer strabasiøst å gå på toppene om det blir dårlig vær, og dårlig vær i september kommer fort i form av snøfall og kanskje tåke. Du må ihvertfall ha med deg kart og kompass, og kunne bruke det! Og selvsagt utstyr ellers til å takle all slags drittvær.

Du må nesten se an været når du er på Glitterheim og hvordan det er meldt. Blåser det stiv kuling og det snør tett, ville jeg ha droppet tanken på topptur. Dårlig vær kan gjøre toppturene til et problem, ja, men husk at det finnes lettere grader av ruskevær også. :)

Håper du får klaff med været og får en finfin tur Thomas! :)

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.