Gå til innhold
  • Bli medlem

Trepulk


Anders H

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har planer om å bygge en trepulk og lurer på om noen sitter på tegninger til dette? Søker internett rundt, men kan ikke finne noen som tilbyr dette. Planen var å bygge den etter strip-built prinsippet, en metode som ofte brukes til kano/kajakk. Noen som har erfaring med et slikt prosjekt?

 

-Anders H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag. De så veldig fine ut, men tanken er at det skal være trening i byggemetoden før jeg evt begynner med en kano. Tenker at jeg tar utgangspunkt i en glassfiberpulk jeg har liggende og lager maler av den :)

 

Om du ønsker deg en pulk er det bare å ta utgangspunkt i en og gyve på. Ta f.eks en titt på en pariserpulken!

 

Du behøver på ingen måte å øve deg på metoden før du begynner på kano med mindre du har tegnet en selv eller har vært så heldig å få maler uten byggebeskrivelse fra noen. Kjøper du tegninger følger det med byggebeskrivelse mer enn god nok!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

www.westsystem.no har både materialer og bøker om strip-building av kano og kajakk og har god greie på dette.

Akkurat pulk ville jeg selv utføre i tynn plywood sydd sammen og med en tynn glassfiber/epoxy armering på. For at få pulken så lett som mulig.

Jeg ville bruke en trapes formet bunnplate med et par langsgående ribber og 2 sidestykker, front og "akterspeil". Og en "lønningsliste" Omtrent som en "pram" i knekkspant for å bli i det maritime. Teknikken er kjent i bygging av "superlight" joller.

Formen på platene kan en eksperimentere frem i pappstykker som maler. Endelig ville jeg bygge pulken så lang, at jeg kunne ligge i den på et komfortabel reinskinn.

Dette som innspill. Good Luck.

Hilsen

elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye om byggemetoden, så det er vel ikke så mye for "treningens skyld" som det er for å se om jeg har tålmodigheten til å gjøre pirkearbeidet ;) Ser helt klart nytteverdien av en puls man kan sove i, men en puls på 210 cm blir nok ganske så mye større enn det behovet jeg har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.