Gå til innhold
  • Bli medlem

Spennende kamera for turfolk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nikon slipper et nytt vann- og støtsikkert "kompaktkamera", som også har utskiftbar optikk. Et godt kompromiss for de som ønsker god optisk kvalitet, robusthet og lav vekt på tur? Selv kommer jeg nok til å drasse på speilrefleksen, men jeg synes dette så riktig så spennende ut. Håper det har gode muligheter for manuelle/semimanuelle innstillinger, hvis ikke tror jeg Nikon har bommet litt her.

http://www.teknofil.no/artikler/dette-kameraet-er-en-kompakt-toffing/137634

Edit: Ser de har tilsvarende eksponeringsprogrammer som speilrefleksene har.

http://www.nikonusa.com/en/Nikon-Products/Product/Nikon1/V27669.27669/Nikon-1-AW1.html#tab-ProductDetail-ProductTabs-Overview

Annonse
Skrevet

Nei det ble ikke jeg heller særlig imponert over. Har brukt mitt Sony NEX5 hybridkamera i strengere kulde enn minus 10, uten særlig problemer. Bare oppmerksom på å holde batteriet litt temperert (putter det i lomma), så går det helt fint. Tar bilder som bare juling. Ellers virker jo kameraet spennende.

Skrevet

Temperaturgrensen var ikke imponerende, nei, men jeg tror ikke dette har så mye å si for praktisk bruk. Når det står at det "takler kulde ned til -10" betyr nok dette at produsenten kun garanterer full funksjonalitet ned til -10. Bruker mitt speilreflekskamera uten problemer i -25C, selv om det offisielt kun er garantert å fungere ned til 0C.

Skrevet

Det med -10 er nok bare å se bort fra; det er normal ansvarsfraskrivelse fra produsenten! Så lenge man ikke skal drive undervannsfotografering er det vel et par speilreflekser fra Pentax som er gode konkurrenter.. Her vil prisen avgjøre..

• 3 uker senere...
Skrevet

Har gått fra 10kg video-foto utstyr (steadycam, stativ, videokamera osv) til kun gopro og mobilen....t.o.m. speilrefleks virker ganske stor nå...men ser seriøst på blackmagic pocket til video-opptak....for meg er nå dynamisk omfang (dynamic range) viktigere enn oppløsning...men ville likt noe som tar 13 stops OG 2,5k i komprimert RAW (og gode bilder selfølgelig)...fortsatt avventende.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.