Gå til innhold
  • Bli medlem

Kolåstinden 1432 moh - Sunnmørsalpene (09.08.05)

evenl

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Tåka var tett den dagen dere var på Jønshorn ja.

Hadde med meg datteren en tur til Molladalen, hadde sjekket med webkameraet over Åkernesremna før jeg drog. Der var det langt over tåketeppet, så jeg satset på at Molladalen var fri. Men nei, bare noen få meter med sikt. Møtte også folk på vei ned som gikk med kompass for å treffe Molladalsporten.

Når jeg satt nede ved Storevatnet i tåkehavet, så lurte jeg på om toppene var fri, men utfra bildene dine så var/vart ikke de det. Tåken var vel tettere/høyere ut på dagen? Selv med null sikt, så var Molladalen besøkt den dagen. Både av dagsbesøkende og av overnattende i telt / under Reiulf Steen.

Da var det dere som låg i telt ved bakketoppen rett etter/sør om starten av stien ved Vollane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder fra Kolåstind Even.

På lørdag (13.8 ) var jeg på tur i det samme området. Vi skulle egentlig til Romedalstinden, men endte til slutt opp på Storegjøltinden. Bannet intenst for meg selv når fornuften tok overhånd og vi ikke gikk bort på Kolåstind, pga at vi ikke hadde med oss breutstyr.

På vei ned møtte vi en ensom vandrer som tenkte seg opp på Kolåstinden. Han mente det gikk fint uten breutstyr. Vil dere vurdere dette som hasard eller er dette en grei måte å komme seg opp på Kolåstind?

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det åpner seg enorme langsgående sprekker under toppmassivet. På bildene til Even er det flere sprekker som ikke har kommet til syne ennå, du ser antydninger til en av dem på et av bildene. Uten å kjenne breen ville jeg ikke gått den toppturen uten minst 3 i taulaget. Vil du på Kolåstinden alene, er april-mai-juni glimrende tidspunkter for å nå toppen.

Bare litt nysgjerrig... hvorfor gikk dere ikke på Romedalstinden? Lå det snø i sørsida opp fra Lissjekoppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke dere som lå i telt "2 meter" sør for vegen v/ Standalhytta på tirsdag ?

Jo, det stemmer det :) Å campe like ved bagasjelokket på bilen har sine fordeler...

Hvordan var bregleppa øverst?

Bregleppa skapte ingen problemer. Det var bare å gå på en snøbro rett over og opp det siste bratte snøfeltet til toppen.

Da var det dere som låg i telt ved bakketoppen rett etter/sør om starten av stien ved Vollane?

Det stemmer. Vi lå i grustaket ved starten av stien. Perfekt teltplass :D

På vei ned møtte vi en ensom vandrer som tenkte seg opp på Kolåstinden. Han mente det gikk fint uten breutstyr. Vil dere vurdere dette som hasard eller er dette en grei måte å komme seg opp på Kolåstind?

Min mening er at alle breer bør gåes med fullt breutstyr. Definisjonen på en bre er jo is og snømasser i bevegelse, og sprekker kan i utgangspunktet oppstå hvor som helst. Snøforholdene i sommerfjellet i år har imidlertid vært veldig gode, og det er nok en del som synes at breene virker tryggere enn normalt. Når det er sagt endrer det ikke min oppfatning angående sikring.

Takk for positive tilbakemeldinger. Navnekorreksjoner skal bli rettet opp 8) Rett skal være rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt nysgjerrig... hvorfor gikk dere ikke på Romedalstinden? Lå det snø i sørsida opp fra Lissjekoppen?

Vi skimtet et ganske stort snøfelt der oppe, men tror nok vi skulle ha taklet det. Derimot var det skyene, som kom og gikk, det som fikk oss til å endre plan. Såg ikke toppen hele dagen. Derfor bestemte vi oss for å følge stiene videre til Standalhytta (vi gikk fra Ytre-Standal). Da vi kom opp i skaret i Kvanndalen var himmelen blå og sola skinte. Derfor ble fristelsen litt for stor og vi gikk opp på Storegjøltinden.

Det var egentlig ganske utrolig hvordan skyene lå den dagen. Da vi kom opp på bandet mellom Kolåstind og Storegjøltinden var det en vegg av tåke som veltet opp.

Det kunne ha blitt en lang tur tilbake til Ytre-Standal, men takk til Ingeborg på postkontoret på Standal for skyssen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det var det som fikk oss til å ta til fornuften også. Prøver å si til meg selv at det kommer flere sjangser nå, mens jeg ser på bildene dine en gang til 8)

Det er godt med alt som er ugjort, tenker jeg. Da har en noe å drømme om.....

Tindene står der i morgen......... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at alle breer bør gåes med fullt breutstyr. Definisjonen på en bre er jo is og snømasser i bevegelse, og sprekker kan i utgangspunktet oppstå hvor som helst.

Delvis enig. Selv om breer er i langsom bevegelse/endring er de temmelig forutsigbare mht hvor det kommer sprekker. Jeg går selv usikret i områder jeg positivt vet er sprekkfrie, eller rettere sagt har historikk for å være det. Andre faktorer som årstid, snømengder osv osv påvirker selvfølgelig. Respekt for breer, snøbruer o.l. er og har alltid vært stor, og er jeg ikke kjent så tar jeg ikke unødvendige sjanser.

Når det er sagt har jeg fått meg en skikkelig "kjipp" et par ganger, der jeg har oppdaget temmelig tynne snøbruer etter å ha passert. Går et lite gufs i kroppen akkurat i øyeblikket, men det er en kalkulert risiko. På samme måte som det er ellers hva enn man måtte gjør.

Tindene står der i morgen.........

Hehe.. vestligste av Trollkyrkjetindane deiser snart ned i Straumsheimdalen... Men Kolåstinden står nok 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.