Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Eg har ikkje gått i desse traktene, men tanken som slo meg er at det truleg er greitt å gå på ski frå enkelte stader på vegstrekninga Åkrafjorden - Jøsendal/Skare - Odda, og trekkja innover til Sauabrehytta, ubetent med 4 senger, om eg ikkje tek feil. Dermed er ein på søraustsida av sørlege Folgefonna. Det er sikkert folk her inne som kan fortelja meir om dette.

Helsing Stuttjukken.

Skrevet

Skal du bo i telt, eller hytte? Hvor lenge skal du være ute? Er du ute etter topper eller fine nedkjøringer på ski? I så fall, hvor bratte nedkjøringer vil du ha?

Litt mer info, så skal jeg prøve å gi noen svar:)

Skrevet

Har tenkt til å bo i telt. Det kommer an på været om jeg liker utforkjøringer. Jeg detter så og si alltid med langrenn, så derfor er det ikke så kjekt å dette og bli blaut hvis det er dårlig vær som feks regn! Men sånn generelt liker jeg og renne langt og lenge, hvertfall etter en tung oppover bakke! :roll:

Skrevet

Alternativ 1: Mjølkeruta (i hytter): Haukeliseter-Holmevass-Sloaros-Hovden. 3 dager (kan gjøres på 1 dag, så det er stutte dagsetapper, med rom for bestigninger). Fordel: Lett transport tilbake til Haukeliseter, gode hytter, preparert løype fra Sloaros. Bonus: Afterski og uteliv på Hovden.

Alternativ 2: Topper og "tinder": Haukeliseter- Vassdalsegga- camp 1 på Litledalsflæene. Ned fra Vassdalsegga gå mot øst, vann 1538(?) og sydover derfra.

Fra camp 1 gå nord for 1232, videre vestover til Kaldevatn.Høghellernut (1507) kan bestiges fra syd og kjøres ned på nordsiden. Gå videre til nordenden av Kaldevatn og til Midtlæger. Finn en egnet camp 2 ovenfor Midtlæger, for eksempel ved vann 1340 1 km nordvest for Midtlæger. Fra Camp 2 bestiges Stavsnuten (1661) greit opp dalen østover fra 1441. Ned fra Stavsnuten enten i bekkefaret fra vann 1468 (mulig rasfare), eller via topp 1587 og 1385, senere i retning NØ til Austra Middyrvatn. I Nordhellingen av Stavsnuten legger det seg MYE snø, så vær bombesikker på rasfaren før du eventuelt følger bekkedalen ned. Du klarer en topp til denne dagen: Gå opp til vann 1309 og 1311, følg dalen til topps (1399). Rund Middyrrustene i nordsiden ved kote 1500, og sikte deg inn på Verjesteinsnuten (1650). Nydelig nedkjøring til Camp 3 ved Nupstjønn. Nå må viddas høyeste til pers: Gå fra camp 3 opp dalen mellom 1549 og 1582, og følg vannene nordøstover. Ved vann 1460, gå opp vest for 1532, og opp vest for 1649 i dalen der. Videre til 1669 og Sandfloegga(1721). Fra toppen, følg ryggen på østsida ned til vann 1503 og neste vann (ca 1510, mellom to 1595-topper). Følg bekkeleiet sydover til vann 1329, drei øst til vann 1307. Følg Holmesjøen sdøstover og gå videre ned på Mannevatn. Sliten? slå opp leir her. Eller: Sleng oppom Vesle Nup, og sikt på vestenden av Lofsdokktjønn. Sjarmøretappe opp kneika og ned bakken til Haukeliseter.

Alternativ 2 hørtes egentlig best ut, eller hva?? Husk at det er mye vær i området, turen kan med fordel legges til april eller mai.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hellevassbu er ei råskinnhytte!

Orgasmisk å komme inn dit etter en 3timers mars fra haukeliseter.

Derfra kan du velge og vrake i destinasjoner utifra kartet. Alt etter form og tidsrammer. Men det er vel kanskje naturlig å legge marsjen til et sted hvor du kan ta tog hjem?

Klem fra George

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.