Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Hvis det er den Rjukan fjellstue jeg tenker på, så går det vei (les bilvei) inn til Selstalie rett vest for fjellet. Hvorfor du eventuelt ønsker å gå denne strekningen til fots vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om det går noen merket sti, men det er en rekke småstier i området, men skulle du ikke ha bil er som sagt veien raskeste atkomst. Fra Selstalie er det en spennende rundtur opp den løse, bratt, litt luftige nordvestryggen og ned vestflanken litt sør for toppen og tilbake til Selstalie.

Se:

http://www.etojm.com/Norsk/Topper/Toppbeskrivelser/Andretopper/Gaustatoppen.htm

Skrevet

Selstaliseter kan friste med aktiv seterdrift medrømmegrøt, prim, hjemmelaget smør, se www.selstali.com. Bilveien inn dit er nok kjedelig å gå, vil ikke anbefale den ruten. Alternativ rute er å gå T-merket sti fra Rjukan sentrum og opp til Selstaliseter. Merket sti starter ved den nedlagte jernbanestasjonen på Rjukan. Avstanden er kun 2 km i luftlinje , men det er kraftig stigning, regn med 1,5 time opp. Å gå opp nordvestryggen har jeg hørt de har frarådet på Selstali. Har ikke gått denne ruten selv, men folket på Selstaliseter har snakket med noen som har forsøkt seg der og sagt "aldri mer" etter på. Visstnok nye løs og stor stein. Men sikkert en fin tur for steinrøys-elskere :roll:

Skrevet
men folket på Selstaliseter har snakket med noen som har forsøkt seg der og sagt "aldri mer" etter på. Visstnok nye løs og stor stein. Men sikkert en fin tur for steinrøys-elskere :roll:

Har gått der tre ganger selv, i desember, i oktober og i august. Den eneste gangen det løse slo meg var i august, kanskje fordi det ellers var frosset fast. Det er kun den siste bratte ura opp til toppryggen som er litt ekstra løs, for øvrig en helt vanlig ur etterfulgt av en flott rygg. Tar man det meget forsiktig opp det løseste partiet (som er ekkelt ja), er dette etter min mening flotteste ruta på Gausta, med margin.

Skrevet

Ja du vet det vel som har gått der Morten. Jeg har bare hørt historier. Det noen synes er lett synes andre er ekkelt. Løs, bratt steinrøys holder jeg meg vekk fra om jeg kan. Gaustatoppen har permafrost, det fikk de smertelig erfare da de skulle bygge den innvendige heisen, så det kan nok forklare at det bare var løst der i august. Jeg har kikket på denne steinrøys-ryggen flere ganger uten å forsøke meg, kanskje jeg går der en gang. Den store fordelen med denne ruten er i alle fall at man slipper å vasse i folk. T-ruten fra Selstali til toppen har jeg gått noen ganger, her er heller ikke folksomt unntatt det siste stykket opp mot hytta.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hater også steinrøys Snilen, tro du meg - følg rygg vær trygg osv. Men det er tross alt et ganske kort stykke som er "jævlig". Skal være enig at denne passasjen ikke er så trivelig (holdt på å bli tygget opp av noen monsterblokker selv), men er man svææært forsiktig så går det nok bra. Lenger nede er det enkelt og med en gang man er oppe på ryggen er det en herlig vandring.

Min verste Gaustatur var ned ravinene i flanken fra toppen rett ned mot Gaustablikk. Laget noen ugne ras da ja. Men turen inn dalen fra Selstalie og opp flanken er jo heller ikke så veldig mye gått da :roll: En fin variant.

Skrevet

Selvfølgelig avhengig av form, vær osv. Thomas. På 2 timer bør mye være gjort. Vi hadde lenge firmahytte på Gaustablikk og jeg laget et turhefte for området, der 1G tilsvarte turen fra parkeringen på ca. 1100 moh og opp til Gaustatopphytta. Dette for å ha en skala som alle kunne sammenligne med. Alle turer i turheftet var gradert i G Å gå fra Svineroi er vel ca. 1,5G etter den skalaen tenker jeg.

Det er litt bratt det siste stykket før stien kommer opp på hovedtråkket, men jeg har fått med meg folk med utpreget høydeskrekk opp her, så det går greit. Bare vær nøye med å følge T-merkingen så kommer du greit opp.

Skrevet

Jeg har gått til Gaustatoppen via nordvesteggen fra Selstalister en gang. Jeg synes ikke det var så ille. Tvert i mot en morsom rute, og jeg gikk der i august. Ellers har jeg vært der oppe ytterligere tre ganger fra østsiden av fjellet, hvorav en gang på ski januar.

Om vi kommer avgårde tidlig nok lurer jeg på topptur helt fra Rjukan sentrum nå på søndag, og heller ta normalveien ned igjen, og mulig drosje tilbake til Rjukan igjen. Er det noen som har gått denne ruta i det siste og har noen anbefalinger :roll: Jeg tenker meg da at vi ikke går eggen, men normalruta fra sørøstsiden.

Skrevet

Vi gikk nå i helgen vestryggen fra Selstali og normalruten ned til Svineroi etter. Brukte rundt 1,5t ned igjen fra toppen og ned til Svineroi, veldig fin vei å gå på.

Skrevet

Det ble Gaustatoppen i dag med avgang fra Rjukans nedlagte jernbanestasjon kl. 09. Stien oppover til Selstadli er god. Og ellers gikk vi normalruten fra vest helt til topps. Knapt 6 timer opp og 2 timer ned igjen til Svineroi, hvor vi tok drosje tilbake til bilen i Rjukan.

Vi traff ingen andre turgåere de første fem timene før vi kom inn på turisttråkket fra Stavsro. Og ned igjen til Svineroi, var det kun to joggere vi møtte. Men på stien fra Stavsro var det tendenser til køgåing i dag.

Skrevet

Hvordan synes du veien opp fra vestsiden var? Vi syntes den var bratt og litt skummel, så derfor tok vi veien ned til Svineroi på tilbakeveien. Derfra fikk vi skyss til innkjørselen til Vemork og derfra fikk vi skyss igjen helt opp til Selstali. At folk er hyggelige i Rjukan er det ingen tvil om! :?

Skrevet
Hvordan synes du veien opp fra vestsiden var? Vi syntes den var bratt og litt skummel, så derfor tok vi veien ned til Svineroi på tilbakeveien.
Jeg synes ruta fra vest var bratt, og stedvis litt glatt pga sand og grus, men skummel var den aldri for meg. Men det er vel individuelt hvordan man vurderer det. Noen synes jo toppeggen fra masta og ut til toppen er skummel også, og det er ikke så mange som går ut der. Jeg stod på toppen og tenkte på at jeg antagelig hadde klart å renne ned østsiden av fjellet på ski til vinteren dersom snøforholdene er bra.

Jeg har lagt ved et kart som viser hvor vi gikk på søndag.

post-95-133474397819_thumb.jpg

Skrevet

Vi gikk den samme ruta da, bare at vi starta fra Selstali. La du forresten merke til alle de døde lemenene langs veien fra Selstali til stigningen opp fjellet? Tror vi telte over 20 stk!

Grunnen til at vi syntes veien opp var skummel var sikkert fordi vi hadde på oss overdimensjonerte og stappfulle tursekker med oss. Holdt på å miste balansen bakover når vi skle på den løse grusen i vestsiden.

Vi hadde jo kjørt helt fra Stavanger så vi måtte jo ut til selve toppen. Vi hørte noen som hadde snudd midtveis fordi det var farlig å fortsette. Vi tok dette med et smil og hev av oss tursekkene, og etter å blitt en del kilo lettere la vi ut mot toppen. Dette var helt uproblematisk og vi var framme før vi visste ordet av det!

Skrevet

Det er lemenår i Telemarkstraktene. Hvis det ikke er i hele Norge også da :-)

Jeg så mange døde lemen og like mange levende. Til og med opp på toppeggen over 1800 moh så jeg lemen. Lurer på hva de spiser for noe der. Matrester fra turistene :?:

På turisthytta på Gaustatoppen ble det advart mot å drikke vann fra bekkene. Jeg tror de solgte ganske mye Imsdal flaskevann der oppe.

• 2 år senere...
Skrevet
Hei, vet noen eksakt hvor man tar av stien mot nordvestryggen i ruta Såemslian-Gaustatoppen (nordvestryggen). Ser ingen tegnet sti på kartet, eller går man av når man synes det er greit? Svar fort, please!

Skal du gå nordvestryggen :)

Det finnes ingen sti på nordvestryggen selvsagt. Da jeg gikk nordvestryggen gikk jeg fra Selstadli, mellom de to vannene på 930 moh og direkte mot ryggen. Fra der du skal gå er det vel greit å forlate stien rett etter svingen der den passerer 1240 moh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.