maf Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Hei Er det noen som vet hvor jeg kan finne et bra metodesett på hvordan man lager/bruker stanplass ? Har ikke gjort det før, men har lyst til å se hva jeg får ut av å lese om det før jeg går løs på å sette det opp. Siter
martin.m Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Hei. Sjekk ut disse linkene: http://www.klatringfriluftsliv.no/uploads/kifof.pdf og http://kveldsro.com/Familie/Steinar/Klatring/Litteratur/Files/DNT%20Metodesett.pdf Samtidig vil jeg innstendig anbefale deg å ta noen klatreturer med en erfaren klatrer de første gangene. Mvh. Martin Siter
rangleren Skrevet 12. september 2013 Skrevet 12. september 2013 Du kan jo lese om det i bøker som klatreboka eller the freedom of the hills men det gir deg bare en viss indikasjon på hvordan det fungerer. Bli med noen som kan det noen ganger å se det i praksis, etter det kan du søke opp en del videeor av klatring på nett som er filmet med hjelmkamera, kommer for eks på Via Lara i Nissedal hvor man ser ganske godt hva andre gjør. Til sist må du prøve selv, men det kan være en ide å finne et sted på flatmark hvor du kan plassere litt forskjellige standplasser og øve deg før du prøver i høyden. Siter
Anonym Astmatiker Skrevet 14. september 2013 Skrevet 14. september 2013 Best å ta et kurs eller leie en guide til å vise. Så blir ikke eventuelle uvaner til vaner... 1 Siter
Grublefot Skrevet 17. september 2013 Skrevet 17. september 2013 Her er en dagfersk lenke til: http://alpineinstitute.blogspot.no/2013/09/indirect-redirect-and-direct-belays.html Trykk videre på "12 point anchor" for videre tips. Som det står i bloggposten; prøv å unngå varianten hvor du ruter tauet fra taubrems i selen til sikrer - via en karabin i ankeret - og ned til klatrer (Som ved klatring på topptau. Dette er forøvrig DNTs anbefalte metode, s.17. Som fyren de har avbildet; visstnok "quite popular in the 90's"). Ved fall vil en legge unødvendig mye belastning på ankeret. Så lenge ankeret virker solid så er det beste å feste taubremsen rett i ankeret (autolock av typen reverso eller tilsvarende designet for slik bruk). Mindre belastning på ankeret og enklere å komme ut av om det skjer noe. Det nest beste er at sikrer klipper seg inn i ankeret og så sikrer klatrer direkte fra selen, men da blir man fort stående i en litt kronglete posisjon. Hvilken variant som bør velges avhenger av terrenget, hvor trygt ankeret er, hvor godt sikrer står, sannsynlighet for fall, forventet fallretning, osv osv. Lær deg å utligne ankeret skikkelig. Gå Via Lara. Se 500 klatrevideoer på youtube og paus hver gang det er bilde av et anker. Dra på tur med en guide eller noen andre som vet hva de driver med og lær. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.