Gå til innhold
  • Bli medlem

12 topper på en dag? (Svartdalstraversen)

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I følge klatrefører for Jotunheimen er Svartdalstraversen gått på 12 timer.

Det er en tur mellom Gjendebu og Torfinnsbu på eggen øst for Svartdalen.

12 topper fra lista over 2000moh inklusive de tre Torfinnstindane.

Er det noen som har erfaringer fra denne turen?

Vi tenkte å gå uten telt og drivstoff, kun det nøvendigste.

Vi tenkte å gå på 14-16 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Is doable. Fordel om dere er kun to, i god form, ikke for glad i verken lange slabrepauser, utsiktspauser eller fotopauser. Det er jo ikke så skrekkelig langt. Det gjelder å holde drivet oppe, ikke somle og ha tauet i sekken med unntak av de nødvendig rappellene på torfinnstraversen.

Hvis dere ikke overnatter på f.eks. Torfinnsbu før start, går båten så sent inn at mørket sannsynligvis innhenter dere før dere er nede på Gjendbu. Altså en stor fordel med tidlig start (les kl.4-5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte å gå uten telt og drivstoff, kun det nøvendigste.

Litt "drivstoff" er vel nødvendig :shock:

Fra spøk til alvor: Mulighet for etterfylling av vann bør vies oppmerksomhet. Muligens begrensede muligheter underveis ? Drikk mye før turen.

Jeg ville forøvrig foretrukket å gå sørover, med sola i fjeset. Blir noe klatring over Torfinnstindane da, og i tillegg bratt i sørsida av Søre Svartdalspiggen og Mesmogtind.

Er antagelig noe mer tidkrevende enn å gå nordover......gi gass :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og i tillegg bratt i sørsida av Søre Svartdalspiggen og

??? De skal vel ikke så mye sørover fra denna, heller mer østlig mot Langedalstinden. Forveksler du med denne? Videre fra Søre Svartdalspiggen mot Langedalstinden var det så vidt jeg husker den slakeste, fineste, deiligste steinur.

Apropos vann: Vanskelig ja. Fra Kvitskard kan man ta en liten avstikker ned i bassenget mot vest etter vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar!

Etterfylling av avnn er et tema vi har vurdert, men tenkt at vi må bære alt vannet.

4 liter per hode?

Er det mulig å etterfylle vann Morten? Tar det lang tid?

Håper du er lommekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? De skal vel ikke så mye sørover fra denna, heller mer østlig mot Langedalstinden. Forveksler du med denne? Videre fra Søre Svartdalspiggen mot Langedalstinden var det så vidt jeg husker den slakeste, fineste, deiligste steinur.

Det er i alle fall en bratt hammer ned fra en Svartdalspigg :roll:

Sørover/østover :roll: Har ikke kartet foran meg, og det er ei stund sida Gjendealpene var mitt "virkeområde" :wink:

Synes også å huske at terrenget var ganske slakt over Langedalstinden, og steinura her er, til Jotunheimen å være, ikke av de verste...... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til alvor: Mulighet for etterfylling av vann bør vies oppmerksomhet. Muligens begrensede muligheter underveis ? Drikk mye før turen.

En mulighet er også å etterfylle flasker med snø som tiner underveis (noe lærte jeg også i militæret :roll: ). Dette tar selvsagt tid og gir ikke veldige mengder, og dessuten er det vel greit med god temperatur i lufta da. Eller ha flasken(e) inn mot kroppen :shock: , så slipper en å bli altfor varm også. :wink:

Viktig å drikke mye før turen ja, hvis det er "tørke" underveis. Vekt på sekken er ikke moro, men det går jo an å bære på 2-3 liter. Det veier selvsagt, men det spørs om væskeunderskudd er så mye bedre enn å bære på litt ekstra? :? Jeg er veldig avhengig av væske, og bærer gladelig litt ekstra og skrur heller ned tempoet (noe som ikke er veldig vanskelig :roll: ).

God tur F.S! Det er en vel utnyttet dag isåfall. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en bratt hammer ned fra en Svartdalspigg :)

Sørover/østover :D Har ikke kartet foran meg, og det er ei stund sida Gjendealpene var mitt "virkeområde" :D

Synes også å huske at terrenget var ganske slakt over Langedalstinden, og steinura her er, til Jotunheimen å være, ikke av de verste...... :?

Du tenker sikkert på store Svartdalspiggen. Der er det en hammer på sørsiden.

Stemmer det "gi" at steinene over Langedalstinden er av de bedre. Fast ur så vidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi: Du mener Store Svartdalspiggen mot sør som er rappell rett på men som omgås greit mot vest.

F.S. Er ikke akkurat lommekjent nei, vet ikke om noe annet som er bombesikkert enn en avstikker fra Kvitskard ned i bassenget mot vest. Men dere finner nok noe, og som Gi sier: drikk godt på forhånd og opp lia mot Torfinnstindane (eller Svartdalspiggen) og bær det dere orker så går det så bra så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden traff jeg Ralph Høibakk på Torfinnsbu. Han hadde gått traversen alene. Husker ikke hvor mange timer han brukte, men han rakk ihvertfall middagen på Torfinnsbu. Vanlige dødlige skal ikke bruke hans bragder som referanse, men følg ihvertfall rådet til Morten om å starte i 4-5 tiden. Jeg har hørt om folk som har rotet til skikkelig der oppe og brukt en dag lenger enn planlagt.

Jeg har ikke sett vann mellom Store Svardalspiggen og frem til Mesmogtind. De fleste rapellerer ned sørøsteggen fra Mesmogtind. Det er mulig å unngå dette ved å gå tilbake til skaret mellom Mesmogtind og Langedalstind og derfra ned fjellsiden i retning skaret mellom Mesmogtind og Kvitskardstind. Dere bør finne vann i denne fellsiden slik at dere slipper dere omveier.

I tilfelle dere eller noen andre vil dele opp turen, er det en artig teltplass på øverste del av breen i skaret mellom Søre Svartdalstind og Langedalstind. Breen er flatt her og det var ingen synlige sprekker det året jeg var der. Teltet bør festes med isskruer, men det hjelper sikkert også med noen svære stener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi testet det trikset med å fylle snø på vannflaskene på Tverråtindene i fjor. Selv om det var bedre enn ingenting så skulle det veldig mye snø til for å produsere en liten slurk med vann.

Å gå med flaske under klærne ble litt kaldt. Det var lurere å fest den utenpå sekken (gjennomsiktig flaske/solskinn). Men uansett hva vi prøvde så ble det mye snø og lite vann.

Går ut fra at et triks kan være å starte med varmt vann på flaska og ha vottene eller noe sånt rundt for å holde på varmen, og så fylle på snø etterhvert, men det er nok litt klønete det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
For noen år siden traff jeg Ralph Høibakk på Torfinnsbu. Han hadde gått traversen alene.

Det er nok klart raskest å gå alene! Min erfaring er at man sparer15-20% tid ved å gå alene, beregnet ut fra tiden det tar å gå to sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Angående vann: Ved å ta med sportsdrikk, kan man redusere antall liter væske betraktelig. Sportsdrikk inneholder nøye utålte mengder med karbohydrater og salter som gir en mye mer presis næringspåfylling enn man får ved å bælme vann. Dette er for øvrig meget enkelt å erfare ved f.eks. å løpe mer enn tre timer, først uten og siden med sportsdrikk (nei da, ikke samme dag). Effekten av sportsdrikk er fobløffende god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gikk deler av traversen i sommer. Flott tur. Gikk fra Torfinnsbu til Mesmogtind, derfra over Langedalstind og videre over Svartdalspiggene til Gjendebu. Beregn god tid. Trenger ikke tau etc. hvis du ikke skal ta Torfinnstindene. God tur.

Mvh Knut-Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden traff jeg Ralph Høibakk på Torfinnsbu. Han hadde gått traversen alene. Husker ikke hvor mange timer han brukte, men han rakk ihvertfall middagen på Torfinnsbu. Vanlige dødlige skal ikke bruke hans bragder som referanse (...)

Apropos: samboeren min traff på Ralph Høibakk ved hytta på Bandet i helga. Han skulle feire 50-årsjubileum av sin første tur på Storen, og hadde ikke fått med noen, så han gikk aleine. Han skulle nok spørre om han kunne henge seg på et tau hvis han traff noen, men ellers var det greit.

Mannen er 68 år gammel, og sprek som en oter. All ære! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Driver otere med klatring og tinderangling ? :D

Den som ikke har sett en oter i sittesele og svasko, må jaggu komme seg ut og opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.