Gå til innhold
  • Bli medlem

09.08.05: En alpin tur langs skarpe egger - Sunnmørsalpane


Svein

Anbefalte innlegg

En ny og strålende dag i Sunnmørsalpane sto for døren. Litt sprikende værmeldinger gjorde oss litt utsikre, men vi valgte å stole på Statkrafts time-til-time-prognoser. Det skulle vise seg å være et godt valg. Et værvindu fra mandag kveld til tirsdag ettermiddag skulle utyttes til fulle. Jeg og Geir avtalte tidlig start, 06.00 ferga fra Solevågen gjorde at vi var i gang i god tid før kl. 7 om morgenen.

Turmål
6 topper sør for Standaleidet i Sunnmørsalpane skulle bli dagens beholdning, 1234-toppen på Kalvedalsegga, 2 Blåtinder og 3 Grøtdalstinder. I litteratur står det at Nordre Blåtind og Nordre Grøtdalstind har klatring, tau og ditto utstyr blir pakket i sekkene. Ruta blir bestemt underveis. Nordegga til Nordre Blåtind fra Heimste Kopphornet blir også diskutert, men valget faller på nordegga til 1234-toppen på Kalvedalsegga.

Kalvedalstinden
Geir puttet denne toppen i lomma allerede for et par måneder siden, da vi kom fra Hellefjellet. Jeg lot den vente til i dag. Vi fulgte nordryggen og treffer en bratt hammer med utsatte tak, jeg sjekker at hammeren kan omgås med å gå et stykke litt ned mot Smådalane. Vi tar likevel fram sikringsutstyr og klatrer over hammeren. Ryggen går over til dels skarp egg, og det blir mye klyving før vi når toppen. På toppen sklir Geir der han minst venter det, og får et kutt midt på skinnleggen. Dagen derpå blir det 3 sting hos legen. Ei bok ligger godt begravet i varden, her forteller den at navnet på toppen er Kalvedalstinden. Vi har ikke funnet navn på denne toppen andre steder, så det noteres sammen med navnet på personen som har lagt ut boken.

Søre Blåtind
Vi følger dels snøfeltene og dels egga på vei mot Søre Blåtind, et flott skue som nærmer seg mer og mer. Geir tok denne toppen for et par år siden, mens jeg hadde et avbrutt forsøk for 5 år siden. Vi velger å klyve opp ruta beskrevet i fottur-boka, noen utsatte meter med klyving før vi går inn i østsida. Enklere terreng opp til toppen, dog på vesentlig løsere underlag. Toppen skal visst ha høyde 1288, noe vi ikke har funnet på noe kart. Nordtoppen er en 3-4-5m høyere.

Nordre Blåtind
Vi er forberedt på å lete fram sikringsutstyret, da den i følge litteratur skal ha passasjer hvor det antydes tausikring. Geir passerer skaret fra Søre først, og klyver opp langs egga. En bratt og utsatt passasje med gode tak i første del. Kvalitetsklyving syns jeg at jeg hørte ble nevnt foran meg, så jeg følger etter. Til slutt klyver vi opp ei enkel renne til toppen. Vi brukte antagelig ikke mer enn 5 min fra skaret mot Søre, en smule skuffet over uventet liten motstand. Toppblokka stikker 3m høyere enn toppen ellers, ei luftig toppbestigning siste 3m må man kalle det. Begge får prøvd luften før vi returnerer og tar til på de tre siste toppene.

Nordre Grøtdalstind
3’er klatring står det i fottur-boka, men da opp ei renne i vestsida. Vi følger stort sett hele nordegga, mye klyving i flott klyveterreng. Noen passasjer grenser kanskje mot sikring pga utsatt, men gode tak og tørt underlag gjør at vi syns det går greit. Tauet forblir i sekken også til denne toppen. Utsikten har nå åpnet seg mer mot sør, vi har panorama mot Sæbø og Norangsfjorden med toppene rundt. De tre Grøtdalstindene er nesten jevnhøye, vi står en tanke lavere enn både midt- og hovedtoppen.

Midtre Grøtdalstind
Fra Nordre går en svapassasje som er noe utsatt i øvre del. Geir klyver ned og sjekker at det går greit å klyve helt ned i skaret. Det betyr at det ikke blir rappell på denne turen. Jeg runder heller litt ned i vestsida, og finner en alternativ rute til toppen. Med litt vanskelig klyving kommer jeg med opp igjen på egga via renna som er beskrevet som 3'er klatring, og følger greit de fine svaene ned i skaret mot midtre. Mye tyder nå på klatring videre. Vi klyver opp langs ei mosedekket, skrående hylle og kommer til et punkt der vi må runde og klatre ca 5-10m opp. Det er utsatt 3’er klatring, så vi sikrer passasjen. Videre klyver vi enkelt opp til varden.

Søre Grøtdalstind (hovedtoppen)
Fra midtre er det en enkel passasje videre til hovedtoppen. Vi når toppen kl. 14.30, og været er fortsatt tipp-topp, en tanke mer vind - bare forfriskende. Værprognosene holder godt, det skulle trekke inn skyer fra øst ca kl. 16, så vi ser antydninger til tettere skydekke lenger øst. Returen går ned normalruta og jeg får testet skiene i str 43 på vei ned snøfeltene i vestsida. Kun transportetappen ned Kalvedalen gjenstår nå før vi når bilen etter 10,5 time med mye klyving. Begge med 4 nye topper i lomma.

Kart over ruta vedlegges.

BILDER

post-283-133474396687_thumb.png

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvor har vi 1288 fra ? :lol:

Svar: Fotturboka. Blåtindane er altså 5 meter lavere om vinteren. :D

Står forresten bare at Nordre er vanskeligere enn Søre, ingen ting om klatring, men at enkelte sikrer med tau oppe i Blåtindane.

Slik er det når en leser mye rutebeskrivelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig like "eggende" landskap dette! Jeg synes slik pinakkel-landskap er så fascinerende.

Mye å ta av borti der, du! Innenfor ditt og Geir sitt virkeområde, hvor mange topper har dere å ta av mellom 1100-1400 moh tror du?

Og hvor mange har dere gått - begynner å bli et anseelig antall, vil jeg tro?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke Nordre Blåtind høyere enn Søre ? Såg vel slik ut ?

:) Sjekka et bilde nå, tyrkleif i rapporten korrigeres :D

Hmmm... fottur-boka skriver at Nordre Blåtind har en vanskeligere oppgang fra skaret mot søre, samtidig som de skriver at enkelte velger å sikre oppgangen til østsida. Må vel tolke det som klatring?

Erik, det er fortsatt myyyye slikt vi ikke har vært på. Ei utømmelig leikegrind...

Antall topper - jeg "teller" topper over 1000m, høyeste i Sunnmørsalpane er 1717. Relativt mange over 1400m også, har ikke tallet foran meg. Avhengig av hvordan man teller topper også (som ellers :lol: ) Innenfor ca halvannen time fra Ålesund, tør jeg ikke tenke på hvor mange topper over 1000m jeg har å velge i. Ikke langt unna 4-sifret vil jeg tro.... snakker nok om 3-400 bare i Sunnmørsalpane. På under halvannen time rekker jeg f.eks Romsdalsalpane og Tafjordfjella også....

I Sunnmørsalpane nærmer jeg meg nok snart 150, avhengig av hvordan jeg teller. Ureggene forrige uke teller jeg som en topp, men vi gikk vel over 4 stk med god primærfaktor.... Dessuten er det jo like gøy å finne ei ny rute til en topp som å "ta" en ny topp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ureggene forrige uke teller jeg som en topp, men vi gikk vel over 4 stk med god primærfaktor....

Hvorfor telle 4 såpass selvstendige tinder som én? Med egne navn, god avstand og PF?

Da teller du jo alle på samme turen som én da jo...? Hmmm... skjønte ikke den metoden.

Og enda har du over 150 - tellet på den måten da eller?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor telle 4 såpass selvstendige tinder som én? Med egne navn, god avstand og PF?

Da teller du jo alle på samme turen som én da jo...? Hmmm... skjønte ikke den metoden.

Og enda har du over 150 - tellet på den måten da eller?!

Jeg telte Ureggene som 4, men måtte da døpe toppene Ø-1, Ø-2 og SV-1 :lol:

Egentlig er jo dette bare noe statistikktull :D Naturopplevelse, trim, rekreasjon og ikke minst nysjerrighet er driivkrafta mi :D

Brukbar PF ? Ja God avstand ? Nei

Dessuten tok jeg med Lågenipa fordi den har navn og høyde på kartet.

Hadde vi gått konsekvent gått ned til PF 10, hadde turrapportene blitt lengre enn dine Erik :)

Svein: Kan være enig i at Fotturboka kan mistolkes, det er nettopp det jeg har gjort :D

Og de har ikke beskrevet enkleste vegen til Blåtindane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det bare er statistikk-tull, men gutter og statistikk.... ikke noe nytt fenomen :)

Lågenipa telte jeg f.eks ikke... så Geir var på 7 topper og jeg 3 :D Moralen må bli at telling er no'tull ja :lol:

Tidligere var det rekreasjon og naturopplevelse som var største drivkraften, nå er kanskje nysgjerrigheten minst like stor drivkraft. En slagkraftig kombinasjon - tar nysgjerrigheten overhånd og man blir utbrent, er det bare å ta en rekreasjonstur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det rekreasjon og naturopplevelse som var største drivkraften, nå er kanskje nysgjerrigheten minst like stor drivkraft. En slagkraftig kombinasjon - tar nysgjerrigheten overhånd og man blir utbrent, er det bare å ta en rekreasjonstur :D

Hehe, snedig løsning det, Svein. Slike skulle vi hatt fler av...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor lang tid tar det å kjøre ned til toppene rundt Romsdalen og sånn fra Trondheim?

Hvor lang tid tar det å kjøre ned til toppene på Sunnmøre fra Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det å kjøre ned til toppene rundt Romsdalen og sånn fra Trondheim?

Hvor lang tid tar det å kjøre ned til toppene på Sunnmøre fra Trondheim?

Tja, ca. 4-5 t til Romsdalen, 5-6 t til Sunnmøre avhengig av hvor du skal......bommer ikke så veldig mye da tror jeg :P

Jasså, du begynner å bli interessert i fjæresteiner med grastuster på nå ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe, ja, det skrives jo så mye artikler og bøker fra Jotun at man nesten blir lei. Har jo på en måte vært alle steder, før man har vært der :D

Er det lite mennesker i disse fjellene?

Er helt herlige bilder du og han Svein kommer med. Sommerski er digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det skrives jo så mye artikler og bøker fra Jotun at man nesten blir lei. Har jo på en måte vært alle steder, før man har vært der :D

Ikke les rapportene våre så nøye før du kommer hit.... :P

Er det lite mennesker i disse fjellene?

Noen få topper er populære, der treffer du ofte folk, akkurat som i Jotunheimen.

Hytte- og rutenettet er nok betydelig mindre frekventert enn i Jotunheimen.

Det er ikke plagsomt mye folk i fjellet her :D

Er helt herlige bilder du og han Svein kommer med. Sommerski er digg.

Takk ! Fortsatt sommerskimuligheter, selv om det begynner å bli et redusert tilbud nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.