Gå til innhold
  • Bli medlem

Frysetørking av ferdige retter - Erfaringer ?

Det lange seige draget

Anbefalte innlegg

Fikk så plutselig lyst til å lage meg større batcher med god mat og frysetørke det selv. Noen som har erfaringer ?

Jeg har god tilgang til flytende nitrogen, men er det noe mer jeg trenger ?

I mitt hode er konseptet at man dypper ferdig mat i nitrogenet, og da blir vannet til tørris. Tørris har (fortsatt i mitt hode) en direkte overgang til gassform fra fast form (tørrisen). Når maten slutter å ryke, så er den da også knusk tørr og fri for O2 ? Noen som kan noe om dette ? Hva med næringsstoffer, forblir alt inntakt ? Er supertakknemlig for tips og tanker før jeg setter igang, og lover en god rapport i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er halveis der, frysetørring gjøres ved at man fryser maten (jo fortere jo bedre visstnok) så senker man trykket for å sublimere væsken.

Mao, hvis du har en vakuumpakker av typen som kan trekke fra et glass så har du nok alt du trenger. Husk å holde glasset kaldt mens du trekker ut O2 i gassform fra glasset så maten ikke tiner igjen. Ingen aning om hvor lang tid noe slikt vil ta men du ser det nok sikkert.

Gi oss en oppdatering på hvordan det går da, veldig spent på å høre. :)

Edit: Her er link som sikkert forklarer det bedre enn jeg kan: http://en.wikipedia.org/wiki/Freeze-drying

Edit2: Hm, ser ut til at det kan ta en uke!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på flytende nitrogen, http://www.ehow.com/how_6794474_use-nitrogen-freeze-dry-food.html

Da ser det ut til at det går på en kveld, og det vil være helt optimalt.

Noen forslag til hva som skal frysetørres ?

Redigert:

Må man virkelig ha en spesial "frysetørremaskin", holder det ikke med en vanlig vakuumpumpe for å holde O2 unna ? skulle nesten tro at en sykkelpumpe på innsugssiden holdt til kjøkkenbruk for å få vakuum nok. Kjenner jeg har ståltro på det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.