kai Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 hva betyr egentlig det??? jeg vet det har med vanntettheten på teltet å gjøre, men hva vil det si at teltet har en vannsøyle på 5000??? hva står 5000 for??? mulig det er et litt dumt spørsmål, men det er no slik at jeg altid har hørt snakk om (og selv snakket om for å virke som jeg har peiling hehe ) denne vannsøylen! Siter
Arcticpeak Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Forestill deg en plastrør som du setter loddrett over teltduken, dersom telduken har en vannsøyle på 5000 betyr dette at du kan fylle opp vannrøret til 5000 mm (d.v.s. 5 m) før det trekker vann gjennom teltduken. Siter
mattis Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Forestill deg en plastrør som du setter loddrett over teltduken, dersom telduken har en vannsøyle på 5000 betyr dette at du kan fylle opp vannrøret til 5000 mm (d.v.s. 5 m) før det trekker vann gjennom teltduken. Uansett diameter på røret? Siter
Arcticpeak Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Ja, diameteren har ikke noe å si. Vannsøylen lager et trykk, og representerer ikke en vannmengde. Siter
kai Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 ok. hmm da kan jeg kansje for en gans skyld snakke om vannsøyle ute blant folk og virkelig vite hva jeg snakker om!!!! johoo!! takker og bukker for enkel og forståelig utgreing!!! Siter
TomIvar Skrevet 28. september 2010 Skrevet 28. september 2010 Vell det att diameteren ikke har noe å si stemmer ikke helt. tar du ett rør på 5mm i diameter så har det ett mye mindre trykk i bunnen med 5 meter vann i enn om du tar ett rør med en diameter på 1 meter med 5 meter med vann i. Altså begge rørene er 5 meter høye. Men googler du litt så finner du ut av standar størrelsen på diameteren på rørene di bruker for å teste dette ut Siter
tusjmann Skrevet 28. september 2010 Skrevet 28. september 2010 Vell det att diameteren ikke har noe å si stemmer ikke helt. tar du ett rør på 5mm i diameter så har det ett mye mindre trykk i bunnen med 5 meter vann i enn om du tar ett rør med en diameter på 1 meter med 5 meter med vann i. Altså begge rørene er 5 meter høye. Men googler du litt så finner du ut av standar størrelsen på diameteren på rørene di bruker for å teste dette ut Trykket blir dermed også fordelt på større flate, så i prinsippet har ikke diameteren noe å si. I praksis vil det ha litt betydning... Siter
festrus Skrevet 28. september 2010 Skrevet 28. september 2010 Trykket blir dermed også fordelt på større flate, så i prinsippet har ikke diameteren noe å si. I praksis vil det ha litt betydning... Dette har vel med hydrogenbindinger å gjøre?? Når diameter blir veldig liten i forhold til lengden på røret så får man litt merkelige tall. Uten at jeg vet noe om hvor store rør de bruker når de tester mm vannsøyle, så vil jeg anta at de har såpass stor diameter at man får reelle tall for vannsøylen Siter
Geb Skrevet 28. september 2010 Skrevet 28. september 2010 Det er jo ellers vanlig at trykk benevnes i ulike veskers vannhøyde, f.eks lufttrykk ble tidligere ofte målt i millimeter kvikksølv. Formelen for trykk er P=tetthet*g*h. Kvikksølv har en mye høyere tetthet enn vann, ca 13.550 kg/m3. Rent vann har en tetthet på 1000 kg/m3. (litt avhengig av temperatur) Derfor var det tidligere mer praktisk å måle trykk med kvikksølv istedet for vann (dette var vel før man visste om helsefarene med kvikksølv) Hvis teltet skal tåle en vannsøyle på 5000 mm, vil dette altså være et overtrykk på: 1000*5*9,81*=49050 Pascal, som er det samme som 0,4905 bar. (En atmosfære trykk er 1,01325 bar) Hvis du vil vite hvor stor høyde kvikksølv teltet ditt tåler bruker du formelen: h=P/tetthet*g=49050/13550*9,81=37 centimeter.. Siter
fiskekongen Skrevet 28. september 2010 Skrevet 28. september 2010 Trykket blir nok ikke større uansett størrelse på røret. Men kraften i andre enden blir større. Er nok det du tenker på. Multiplikasjonsfaktoren? 5000mm vannsøyle er (nesten) det samme som 0,5bar trykk. Så nå at noen kom meg i forrkjøpet Siter
dufas Skrevet 30. september 2010 Skrevet 30. september 2010 Vær obs her ! Dette med vannsøyle er en skummel ting. Det er ikke noe problem å lage en svært vanntett duk (høy vannsøyle) billig. Produsenter av billigtelt reklamerer ofte med høyere vannsøyle enn telt fra seriøse produsenter, og kunnskapsløse teltkjøpere går lett i fella. Det problematisk å kombinere høy vannsøyle og styke / slitestyrke. Helsport og Hilleberg operer med vannsøyler på 3-4000 mm/cm2 på sine telt. Det er mer enn godt nok. Mye viktigere er at dukene er slitesterke. Dufas Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.