Populært innlegg tronn Skrevet 18. august 2013 Populært innlegg Del Skrevet 18. august 2013 Har gått vestsiden av Hardangerjøkulen de siste dagene, med start på Finse. Dette ble en ren hytte til hyttetur. Tok toget fra Oslo i fire tiden tirsdag, for å overnatte på finsehytta til onsdag. Onsdag morgen gikk jeg mot Rembesdalseter. Det er en tur på 7-8 timer avhengig av hvem du spør eller hvem som går. Som tyskerne spør; Izt it Norwegian hourz? Utsikt mot Finse. Flott turvær denne dagen. Fant meg en gammel murer på veien, den var dessverre tom, men den ble med til hytta: Første syn av det regulerte Rembesdalvatnet Med litt frokostpause, skravlepauser, lunsjpause og tittepauser var jeg på Rembesdalseter etter ca 7.5 timer. Nedstigningen til hytta var tøffere enn jeg trodde, og tok hardt på beina. Men jeg er glad det var fint vær, for i regnvær ville det vært særdeles glatt. Med unntak av hyttevakta var jeg førstemann som kom fram den dagen, og vi endte vel med 3 ledige senger i sikringsbua. Utover kvelden ble det servert skrøner og godt drikke, og folk la seg med godt humør og godt mot for torsdagen. På torsdag sov jeg så lenge som mulig, spiste en minimalistisk frokost i form av kornmo og tubeost. Gikk rundt 1030 mot Kjeldebu, som er enda en 8 timers tur. Starter med å gå nedsiden av Rembesdalskåka før en grei stigning på noen hundre meter. Når jeg var kommet opp i høyden ble det en litt mer duganes frokost samt en liten kaffetår. Er ikke så dårlig utsikt for å være Hardangervidda. Finner en del slike festlige bruer, men det er bedre enn å vade i smeltevann. Over til Kjeldebu må man krysse en slik bro. Det gikk fint for meg, men når to karer kom en halvtime etter meg, forsvant plankeseksjonen under beina på førstemann. Han holdt heldigvis godt i vaierne, og falt ikke ned, men svingte seg fram til neste seksjon. Hyttevakta kom til unnsetning og fiksa biffen. Jeg bruke ca 8.5 timer til Kjeldebu, og var bra sliten i beina. Det ble en sen middag, et glass vin påspandert av hyttevakta og skravling til lenge etter at det var mørkt før jeg fant senga. Hadde alt i alt vært en flott dag både tur og værmessig. Fredagen derimot var litt kjipere. Jeg bestemte meg for å til Krækkja, for å ta en varm dusj og en treretters. Med til tider en del nedbør og litt vind, ble det en våt affære, men det ble den siste hele dagen på tur slik jeg planla det, så jeg ga litt blanke om jeg ble våt. Gikk bare med gamasjer utenpå bomullsbuksa, og det litt vann i den ene skoa etter hvert. Men etter noen timer hadde jeg Krækkja i sikte, og en trivelig kveld med enda mer godt drikke og god mat kunne starte, etter en god dusj selvsagt: Utpå kvelden fikk jeg avtalt skyss fra Halne til Geilo, hvor jeg tok toget hjem. Da rakk jeg akkurat en bedre middag hjemme hos mor på lørdagskvelden Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 11 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin HJ Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Herlig rapport om et flott sted, frister å ta en tur hit kjenner jeg! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+rayun Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Takk for at du delte både bilder og tekst tronn. Flott natur og spektakulære bruer. Begge deler gjør at man husker turene lenge. Så ut som du hadde en fin tur og med bare en dag med ruskevær skal en vel være fornøyd. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Takker for det! Var bare en dag med moderat ruskevær ja. Litt regn og litt vind. Men ellers var det t-skjortevær og god stemning Det er en relativt flott del av Hardangervidda. Også er det artig å se isbreer i ny og ne. Jøkulen ser ut som en diger borg mens man går rundt den. Område rundt Rembesdalseter var spesielt flott. Også kan man se Demmevasshytta som et ørnerede i fjellsiden mens man går sørover, men jeg hadde ikke noen bilder som viste det tydelig nok da jeg kun hadde mobilkamera. Ikke umulig at jeg reiser tilbake en dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sasojen Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Blir nok en stund til før jeg tørr å dra på tur alene tror jeg, derfor er det moro å lese om andre som gjør det 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Blir nok en stund til før jeg tørr å dra på tur alene tror jeg, derfor er det moro å lese om andre som gjør det Jeg gikk dagsturer i Nordmarka utenfor Oslo et års tid før jeg tok steget ut i turer med overnatting. Nå faller det meg helt naturlig å tilbringe en natt eller helg i skauen. Det handler vel å være komfortabel med å legge ut på tur, og det er flere tråder om hvordan man skal starte med overnattingsturer her på forumet. Konklusjonen er mer eller mindre alltid; gjør det enkelt. En slik hytte til hytte tur som jeg hadde nå er veldig enkel. Da handler det mer om hvordan man takler distansen og terrenget. Til vintern skal jeg over en annen dørstokk, overnatte ute i vinternatten. Det gjorde jeg aldri i militæret(heldigvis), så da får jeg ta tak i det selv. Eneste jeg trenger er en god vinterpose. Da blir det å starte med en enkel overnatting i et kjent område i Nordmarka. Skulle det bli for kaldt, er det bare å ta bena fatt og gå hjem. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Fint område tronn. Har bare tuslet der om vinteren, men disse bildene fristet til en sommertur en gang. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sasojen Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Det blir vel mer forlokkende etter hvert, spesielt når jeg kjøper telt. Er ikke noe redd for å sove ute eller være alene, handler vel mer om å gå seg vekk. Har lært litt kart og kompass teoretisk, men aldri brukt det ute selv. Elsket orientering på vgs, så da er vel muligheten der for å lære det raskt også? Har veldig lyst til å gå den gamle postruta mellom Alta og Karasjok, spennende å se hvor veien gikk i gamle dager. Historie setter jeg utrolig pris på, og ekstra spennende blir det når man får se en bit av det gamle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.