Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmøre


ods

Anbefalte innlegg

Etter Romsdalsekspedisjonen hentet kona meg på Åndalsnes med kurs for Sunnmøre. Tok overnatting på koselige Kaldhusseter for å undersøke det geologisk interessante området Kallskaret med den mektige olivinobelisk, Kallen. Oppstigning fra Onilsavatn med 800 bratte høydemeter opp til skaret. Tåka drev om fjellsidene, men vi kunne ane sola gjennom tåka. Kommet høyt opp aner vi plutselig i motlyset gjennom tåka en mektig, mørk skikkelse ruvende over oss. Med ett er tåka borte og denne 40 m høye pinakkelen i gulbrun olivin åpenbarer seg. Over kanten er vi oppe i et ganske flatt, gulbrunt månelandskap av olivin. Raset som gikk her for 4000 år siden skal være det største steinras i Europa. I deilig solskinn og minimal påkledning inntok vi lunsjen i et uvanlig landskap. En tur til anbefaling.

På Sunnmøre hadde vi leid hytte på Sæbø. Ørsta arrangerte naturfestival og vi tok del i litt av dette. Bl a fikk vi for første gang smake killingkjøtt på Kristian Gård i Trandal. Herlig vert forresten. Interessant var også et lysbilledkåseri fra mange turer av Jarle Trå som måtte snu på Everest. Dette skyldtes at en sykdom hadde bitt seg fast i kroppen. Han var alene og bar alt utstyret selv. Jeg fikk vekslet noen ord med ham etter foredraget. Han framsto som en sterk og meget sympatisk person.
Men for det meste gikk vi våre egne veier. Første søndagen var det flott vær og kona hadde mest lyst til soling og bading på Sæbø’s lille beach. Så jeg benyttet anledningen til en tur på Dalagubben. Jeg hadde vært der alene før og syntes det var en så fin tur at den godt kunne gjentas. Det var mye mer snø enn forrige gang. Opp til skaret øst for toppen var det såpass bratt at det føltes greit å ha med isøks. Morsom scrambling opp siste stykket mot toppen som ikke har plass til mange sjeler, men en herlig utsikt nærmere 1350 m over Sæbø og fjorden. ”Stedet for tindefotografar” står det i ”Fotturar på Sunnmøre”. Støttes. Selv om det blåste friskt nede på Hjørundfjorden, var det ikke et vindpust på toppen. Nede i skaret igjen kunne jeg glede meg til glissade på fast sommersnø helt ned til 700 m høyde.

Mot slutten av uka fikk vi besøk av et vennepar som vi ville vise Sunnmøres herligheter. Nå ble dessverre været dårligere i denne perioden, så vi fikk ikke gjennomført planene som tenkt, bl a en tur på Kolåstind. Vitsen med å gå opp var liksom borte nå tinden var innhyllet i tåke. Men fra Standalseidet på lørdag var både Fingeren og Sylen synlig under tåka. Så vi la i vei mot disse med klatreutstyr i sekken. Etter hvert senket tåka seg så vi ble innhyllet og det dryppet litt også. Likevel fortsatte vi til skaret under Fingeren hvor vi spiste. Under disse forhold ville vi ikke la damene sitte alene i skaret mens Dag og jeg klatret, så vi hadde bestemt oss for retur. Men etter maten hadde vi mannfolkene lyst til bare en liten rekognoseringstur bort til foten av Fingeren. Og som så ofte før, en rekognoseringstur blir gjerne til at en fortsetter. Etter hvert var vi høyt oppe på Fingeren. Nå begynte det å regne skikkelig og fjellet ble glatt. Hetta på regnjakka var ikke justert og kom stadig i veien for sikten til klatretakene. Klatreutstyret lå igjen i skaret, men vi ante at toppen likevel var innen rekkevidde. Tåka skjulte oss for damene, men da den et øyeblikk trakk seg bort, oppdaget damene oss på toppen. Iallfall min kone ble vettskremt av synet. Desto større var gleden da vi var nede i skaret igjen. For meg var dette en ny topp og for våre venner hadde turen vist dem det unike ved Sunnmørsnaturen.

Søndag tok vi farvel med våre venner utenfor hotell Union i Øye og startet den lange hjemturen til ferieslutt og jobb, mens de hadde fått smaken på Sunnmørsalper og ville prøve seg på Slogen tross det middelmådige været. Fikk SMS utpå ettermiddagen om at toppen var besteget.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat har også klatret Fingeren, mens lokalkjente sunnmøringer "fosset" forbi oss oppover mot toppen i joggesko. De var selvfølgelig nede igjen før vi hadde somlet oss til topps. Vi hadde riktignok tørre forhold, men likevel synes jeg det er i overkant å bare spasere opp til Fingeren.

Kameratens samboer ble i vårt tilfelle også sittende igjen i "dameskaret" :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat har også klatret Fingeren, mens lokalkjente sunnmøringer "fosset" forbi oss oppover mot toppen i joggesko. De var selvfølgelig nede igjen før vi hadde somlet oss til topps. Vi hadde riktignok tørre forhold, men likevel synes jeg det er i overkant å bare spasere opp til Fingeren.

Kameratens samboer ble i vårt tilfelle også sittende igjen i "dameskaret" :)

Kona (satt ikke igjen :lol: ) og jeg "spaserte" opp på Fingeren i skistøvler en vårdag for noen år siden. :D

Noe snø på hyllene. Vil karakterisere det som punktvis utsatt klyving, grad 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Fingeren ikke er så mye som treerklatring, men grad to spenner over et forholdsvis stort område. Jeg har hatt kona med opp Mohnsrenna i Molladalen som også står som toer, men jeg hadde aldri fått henne med på Fingeren, iallfall ikke under slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dine betraktninger ods.

Min kommentar var ment som en kommentar til Erling's utsagn om at det var i overkant å spasere opp på Fingeren i joggesko.

Det kommer an på forholda, og ikke minst øye som ser...... det er noen som synes det er i overkant å spasere på Besseggen også :) (Forøvrig er Fingeren atskillig vanskeligere enn Besseggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noen bilder å legge ut, ods? Av Kallen og Fingeren?

Eller kanskje noen andre der ute som har...?

Jeg har mange bilder av Fingeren, men jeg "sliter" fortsatt med mitt gamle Pentax analog-kamera slik at det er mere styr med scanning. Nå ser jeg at andre her har rikelig med bilder.

Med hensyn til vår tur, var klatreutstyret mer beregnet på Sylen som jeg vet har gradering 4 eller 5 avhengig av hvilken side. Fingeren kjente vi ikke vanskelighetsgraden på annet enn at "Fotturar" angir at noen vil ha tausikring opp. Under forholdene som eksistrete droppet vi Sylen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.