Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Tja min favoritt på Laks er jo 40gr gull møresild med sort stripe da, den har tatt mangen laks for meg. Jeg kjører i 900 omdreininger på påhengsen som er vel rundt 3 knop, du ser ikke den farten noe nøyaktig på min båt da den ikke viser noe før du holder omtrent 10 knop. Men en meget god måte er å slenge sluken over siden og studere møresilden, om den går ujevnt i vannet rett før den går jevnt da har du rett fart. Husk at dorging etter laks er kun en eneste ting tålmodighet, tror jeg dorger over 100 timer i året og på et meget godt år drar jeg 20, et dårlig drar jeg 2 - 3 men det er veldig mange timer på rett plass for å si det sånn.

Dra langs land, om du ser strømskiller gå frem og tilbake på hver side da laksen ofte står på en side av skillet. Men når du går å dorger ser du jo laks som hopper og det gir jo en god pekepinn på hvor de er.

Sjøørret er så nærmed land som du våger med lettere sluker 7 grams er fine, sølv med blå rygg eller de nye fine UV malte slukene til sølvkroken er gode. Legg sluken rett i propellvannet fra påhengsen og gå så fort at det er rett før sluken går jevnt da tar du sjøørret på dorg. Nå er det ulovlig å fiske sjøørret hvor jeg holder til nå så ikke noe i år, men i fjor tok jeg mange på denne måten.

• Liker 1
Skrevet

I saltvann når vannet er varmt 15C-> dorger jeg sjøørret i ganske høy hastighet i overflaten. Vanskelig å angi farten men kanskje opptil joggefart. Holder båten så nær land som mulig uten å ga på grunn, helst bare noen få meter. Stangtuppen på innersiden nærmest land.

Flytewobler (feks abu tormentor leddet i sterke farger) hindrer bunn-napp når båten må bråstoppes. Ellers er blanke, (små) sluker bra når vannet er varmt.

file_2938_enl_enl.6bd651a.724.jpg

Abu Tormentor Jointed

I kaldt vann ned mot 5C lavere hastighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.