Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Lillsport Fox Lady på 64 liter som er akkurat stor nok til turer fra hytte til hytte. Når jeg skal ha med begge ungene på helgetur blir plassen litt liten - må finpakke og stappe for å få med det vi trenger, inkl soverposer. Selv om ungene begynner å bli såpass store at de må bære litt selv, har jeg ikke lyst til å finpakke - det er mange ting jeg legger igjen hjemme... Jeg tror nok også at jeg trenger litt større sekk når jeg avanserer til lange teltturer på fjellet etter hvert...:) Hittil har helgeturer vært det lengste.

Har veldig lyst på en større sekk - men vet ikke om det er verdt å bruke penger på en 75-liters sekk. (Det er jo ikke så mye i forskjell.) Eller? Noen som har erfaringer med større sekker? Har ikke tenkt meg 130 liter - det har gubben, men noe imellom der en plass.

Annonse
Skrevet

En 75 liter rommer ganske mye, selv for lengre turer, men det viktigste er kanskje å ha muligheten til å regulere sekken, særlig i toppen. Et løst topplokk på sekken er gull verd for meg ihvertfall. Og sidestramminger gjør det mulig å stramme inn sekken på kortere turer der man ikke skal ha like mye i sekken. Selv er jeg veldig fornøyd med Bergans sin Trollhettaversjon.

Det kommer jo også litt an på hvor stor du selv er. Er du av det høye slaget kan du jo fint bære en 90 liters sekk også, er man derimot liten, som meg, blir de fort litt digre.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg er vel omtrent middels stor (ca 165), så å kjøpe herresekk er helt uaktuelt... Skuldrene mine er endel cm for smale...Har hørt at det nå skal finnes damesekker opp til 80 liter, så nå skal jeg ut på prøving. Vet at det skal være salg på en av sportsbutikkene i byen i november, så det kan jo være greit å ha bestemt seg til da :shock: Har fått mange tips til hva jeg skal se etter ved å lese andre tråder i forumet. Skal prøve om jeg kan få deponert på sekker, så jeg kan ta dem med hjem og prøve skikkelig. Noen butikker i byen har ei slik ordning, men jeg husker ikke hvilke.

Skrevet
Takk for svar!

Jeg er vel omtrent middels stor (ca 165), så å kjøpe herresekk er helt uaktuelt... Skuldrene mine er endel cm for smale...Har hørt at det nå skal finnes damesekker opp til 80 liter, så nå skal jeg ut på prøving. Vet at det skal være salg på en av sportsbutikkene i byen i november, så det kan jo være greit å ha bestemt seg til da :shock: Har fått mange tips til hva jeg skal se etter ved å lese andre tråder i forumet. Skal prøve om jeg kan få deponert på sekker, så jeg kan ta dem med hjem og prøve skikkelig. Noen butikker i byen har ei slik ordning, men jeg husker ikke hvilke.

Ville definitivt anbefale deg å prøve Lowe Alpine Vega ND 65+15. Blir m.a.o 80 liter fullt opp med topplokk. Samtidig vil dette i Bergansmål tilsvare 88 liter ca...Bergans bruker isoporkuler for å måle volum, Lowe bruker bønner...

Dette er en dame "ekspedisjonssekk". Men sekkekjøp er prøv og feil...hva passer ryggen din med 15-20 kg på??!

Prøv å spore den opp iallefall...skulle du bo i nærheten av Bergen har de den på MX sport...

Skrevet

De har MX Sport i Tromsø også, så jeg tar meg en tur innom. Takk for tipset! Hørtes ut som en fleksibel sekk.

Jeg fant ikke Vega-sekken på nettet, men fant denne. Noen som vet noe om bl.a. kvaliteten på denne sekken? Positive og negative sider? (Saksa fra Sportsnett.no)

LOWE ALPINE Sirocco 70+15

Dette er dameversjonen av Contour. Bæresystemet er spesielt formet for damer og sekkeposens volum er noe redusert. En flott og komfortabel langtursekk for jentene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lill Sport har en sekk i både dame- og herremodell. Den heter Mountain. Brukte den litt på tur i sommer, men måtte bytte sekk med ei som er mindre enn meg. Den passet bedre til henne enn til meg, og hun er ca 165 tror jeg.. De selger den på xxl, tror jeg.

Lykke til..

Skrevet

Nå har jeg kjøpt sekk. Brukte noen timer på å ringe rundt for så å kjøre for å prøve... Ikke så veldig stort utvalg her i byen!

Endte opp med Norrøna Synkron 85D. Det var den som passet min rygg best. Fikk både god pris og veiledning på Intersport. Lowe Alpines sekk var direkte ubehagelig å ha på seg - selv uten last!

Pakka sekken full til meg og ungene, i tillegg til litt for ei venninne, og gikk til Rostahytta i helga. Det kjentes veldig bra ut. Litt stivt hoftebelte - men regner med at det går seg til etter hvert... Hadde over 20 kg på ryggen på innoverturen. Pluss for at det var lett å komme til alt i sekken når vi rastet - slapp å plassere maten øverst i sekken! Ellers synes jeg detaljene virket praktiske og enkle. Får komme tilbake til mer eraringer når jeg har fått brukt den litt mer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.