Gå til innhold
  • Bli medlem

Storlien og sørover


Grimner

Anbefalte innlegg

Da blir det tur igjen om NSB vil (de ville ikke i forrige uke, eller jeg var for sent ute med å kjøpe billett), Storlien i morgen med kveldstur opp til grensa. Legger opp til å bruke teltet mest mulig, men har hytter og hus nok på ruta om været blir for ille. Regner med å være i Skarsfjella senest den 16. I år må det være orkan om jeg ikke skal svinge innom Sølen de siste par dagene. Uten "ordentlige" fjellstøvler blir en dag på asfalt en grusom avslutning på turen.

 

Sekk på 9 kg, Ribz på 1,5 kg.

 

 

Siden sist er

- to pakkposer for klær og sovepose fjernet til fordel for en søppelsekk

- poncho og regnbukse erstatter Jerven Orginal og gamasjer

- underlag er skum og luft (reparert Klymit)

- nye støvler debuterer på langtur - vel, inngått og samme som før, bare et halvt nummer større

- flerbruksverktøyet kommet med - jeg skylder på 400.000 års evolusjon

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, tilbake i siviliasjonen med fulle postkasser.

 

Skal vi se, hva lærte jeg denne gangen?

 

1) På Hardangervidda sov jeg varmt, men ikke så behagelig. På denne turen sov jeg halvveis kaldt, men svært behagelig. Så neste gang blir det et helt skumgummiunderlag under luftmadrassen.

 

2) Tåke er dårlig nytt.

De som vil, kan finne riksrøys 152 Aa (noter dere den bittelille bua litt vest som ikke står på kartet), og tenke seg lettgått fjellterreng med litt stein. Hvis noen skulle være omtrent et kvarter for sent ute med å finne frem kompasset her og i mellomtiden vandret oppover i stedet for å holde høyden langs vannet, vil kompasskurs rett sør fort føre over kanten - noe som i tåka virker som en god idé og helt riktig. Det var det jeg skulle, men ikke riktig så fort.

Så fort jeg kom ned gjennom tåka og fikk oversikt over Biskopsjön var det greit. Ingen tvil om hvor jeg var og heller ikke om at jeg burde gå videre sør gjennom dalen.

Tåke = kart & kompass med en gang.

 

3) Når det regner og blåser og bakken er steinrøys avbrutt av myr, vurder en pent brukt utedo som ly for natten. Faktisk mer behagelig å sove her enn i NSBs stoler.

Kort fortalt: i sørenden av Biskopdalen svingte jeg vestover for å unngå vannet. Passerer en liten, men markert topp og der ligger det jammen en hytte. Heller ikke den på kartet. Som nevnt ble det middag i le av hytteveggen. Siden klokken var åtte på kvelden fant jeg det best å tenke på å sette opp teltet for natten. En perfekt plass lå rett ved hytta: litt ute på en grusrygg skjermet av en halvsirkel tett fjellbjørk. Bare det at plassen var opptatt av en utedo som så ut som et lite vakttårn. En pinne i låsen... hmm. En fordel ved å gå litt utenfor sesongen var at det digre vepsebolet over døren var fraflyttet.

Vi kan konkludere med at ingen hadde vært på denne hytta i løpet av sommeren både på bakgrunn av nevnte bol og den totale mangelen på lukt.

 

4) På lengre turer bør et hviledøgn eller to med i beregningen. Jeg holdt god fart med godt mot de seks første dagene, for å få en smell med ømme føtter og "naturkjedsomhet" på de to siste.

 

5) Svenskene fortjener ros og støtte for buene de har satt opp i fjellene sine. Klukstuen og Storvigelen er begge tørre og vindtette byggverk som åpenbarte seg i tåke og blest. Jeg følte meg litt stakkarslig på sistnevnte, men motstod fristelsen til å fyre med veden - man har da sovepose, underlag og mat med i sekken. To-tre timer til Ljøsnavollen til tross, jeg følte det ikke som spesielt forsvarlig eller lurt å gå ut på Støvleskaftet når regnet smeller i vindusglasset og vinden brummer i veggene.

 

6) Apropos svensker: de to med absolutt beste fottøy for forholdene møtte jeg på vei til Nedalshytta. Gummistøvler.

 

7) Turen hadde to dagsmarsjer utenfor sti (Storkluken - Remslikleppen, Skarfjella/Biskopdalen).

Her kom en lett, men godt tilpasset sekk til sin rett. Samme med lette og inngåtte støvler. Jeg har gått ned Biskopdalen før med bly i sekken og på føttene og da var det ikke snakk om å "kutte svinger" eller "gå over den lille toppen der." Ei heller nå Hyddsjøen for mørket fallt på.

 

8 ) Regnbukse er en nødvendighet, poncho kanskje ikke like mye. Vel, bedre enn ingenting, men noe herk i vind. Føler meg kallet til å designe en poncho som virker i fjellheimen - how hard can it be?

Den skal ha en hette som ikke klapper sammen i lett bris, baksiden skal være lang nok til å dekke baken selv med sekk på, et sinnrikt system som gjør at den kan ligge oppå sekken og trekkes over uten plunder og heft og for all del ikke idiotiske trykknapper i sidene - toveis glidelås, takk.

 

9) Ull er gull; men det tror jeg andre har sagt før meg :)

 

10) Søppelsekk nederst i sekken for sovepose og klær? Helt ypperlig. Fikk mye bedre plassutnyttelse enn med bare "pølser" (pakkposer), og i sekken min virket det som om det ble enda mer stabilt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle jeg gjerne gjort, @Dag G - Evje, men jeg finner ikke noen digitale, Internett-vennlige kart for den oppgaven.

Håper hva du har av kart og mine skriblerier kan gi en viss pekepinn om ruta.

 

1) Storlien

DNT-sti til Haasestugan (den nye på grensen - feil markering på kartet), maks 3 timer. Stien går heldigvis helt inntil hytta, ellers ville det blitt vanskelig i tåka.

 

2) Haasestugan

Vestlig sving rundt Kluktjønna over til østsiden av Storkluken.

Østsiden av Storrundhaugen.

Vestsiden av Enlivola (bedre utsikt og mindre myr).

Krysser Rangla rett nord for Trolltjønna.

Runder Bustvola der anleggsveien til høyspenten tar en sving.

Leir i et dalsøkk rett vest for Remslikleppen med utsikt over Storerikvollen.

 

3) Remslikleppen

DNT-sti til Nedalshytta.

Stiene i område er godt merket og skiltet, men kartet bør/kan/må taes med en klype salt. Her er det blanding av gammelt og nytt.

 

4) Nedalshytta

Vei, ikke sti, helt til Sylsjön. Stien er merket, men sterkt preget av anleggsarbeide, så de ekstra svingene i veien er helt i orden.

Pilgrim/DNT-sti mot Skarddøra til gammelt reinsgjerde. Denne stien følger Sylsjöen og elva i langt større grad enn hva som vises på kartet.

Rett sør til stein vest for første Skarvdörrssjöen.

Grunnet mye vann slår jeg litt retrett og krysser elva nord for vannet for å komme over på østsiden. Vestsiden er mer svingete.

Tåka slår ut hjernen ved riksrøys 152 Aa og i stedet for å gå forbi det tredje vannet og over ryggen til det sørligste, så kommer jeg ned til Biskopssjön.

Følger Biskopdalen/Hyddsjødalen til en utedo rett nord for Hyddsjön.

 

NB: På Nedalshytta leser jeg at dette området er ment å merkes som en del av Grensesømmen. I Vauldalen hører jeg at dette ikke er blitt noe av pga reindriftsinteressene i området. På vestsiden av første sjøen finnes det rødmerking som krysser elva hvor jeg gikk over i år.

Kan uansett anbefales for alle som tar en overnatting i fjellet og ikke har noe i mot lettgått terreng.

 

 

5) Hyddsjön

Følger tidvise stier/tråkk ned til Hyddkroken. Her ligger det en båt i tau så du kan trekke deg over. Eieren av båten er ikke vant med trafikk, så båten kan meget vel være fortøyd i en ende. Hydda lar seg vade, men dyp nok til at buksene bør være i sekken.

Utmerket (med unntak av to myrhøl) vei til Vauldalen.

 

6) Vauldalen

DNT-sti til Storvigelen (ikke trykkleif, det er hva hytta heter). På kartet er det en liten flekk i krysset mellom stien og Tverrviglen-Storviglen. I regn og vind er det paradis.

- etter grensepasseringen blir stien gradvis dårligere

- mellom Ruvda og Rutfjället forsvinner den helt - jeg visste det fra tidligere, men det var ikke morsomt å stå der i tåka og se stien forsvinne. Kjære DNT: vedlikehold eller legg ned.

- merkingen gjennom passet er utmerket: følger ski/scooterspor

 

 

7) Sorvigelen

DNT-sti til Ljøsnåvollen for kaffe og lapper.

DNT-sti til Svarttjønna sør for Røvollen.

 

:cool: Svarttjønna

DNT-sti til Elgåa.

 

9) Elgåa

Vei til Hansbekkvollen.

Omtrentlig DNT-sti (varierende merking, god sti) til Femundsenden.

 

THE END

 

 

Nå kommer det selvsagt tips om digitale kart....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.