Gå til innhold
  • Bli medlem

Osprey Ariel(Aether) eller Variant?

2 stemmer

1. 1. Hvilken sekk?

• Osprey Variant 52
      0
    • Osprey Ariel 55
      2
    • Ingen av disse
      0

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha meg en ca 50-liters tursekk til 3-4 dagers turer eller lange dagsturer på vinteren. Hadde først sett meg ut Osprey Variant 52, og var fast bestemt på den, men så fikk jeg øyet opp for Osprey Ariel 55 (dameversjonen av Aether). Er ingen i byen som har Ariel 55, så får ikke prøvd den, men har prøvd ganske mange Osprey-sekker og alle sitter som et skudd, med unntak av én modell (Aura). 

Det jeg liker med Variant er at den har mange fine løsninger til ski, klatreutstyr og hjelm. Men det virker som Ariel har ganske mye bedre bæresystem, og på lengre turer så er det ganske viktig for meg. Dessuten er drikkesystemet på Ariel bedre, og den har lommer på hoftebeltet (noe jeg bruker flittig). I tillegg liker jeg festemulighetene på utsiden av sekken, da det er noe jeg til tider har savnet på min 75L sekk. Jeg ferdes i hovedsak i fjellet på vinteren på ski, og når jeg er i fjellet resten av året, så er det i mest dagsturer, så da bruker jeg en mindre sekk. Men nå skal jeg altså legge ut på fleredagerstur. 

Er det noen som har noe erfaring med disse sekkene? Eller noen som har en formening om hvilken jeg burde gå for, og hvorfor?

Jeg tar gjerne i mot andre tips også, men det skal sies at jeg er ganske kort i ryggen, så det er ikke så mange sekker som passer til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvilken by du snakker om da. Sportsnett i Oslo har Ariel 55 hvertfall.

Variant er vel mer en klartre-/skisekk enn Ariel, som er en tursekk.

Har ingen av de men har Aether 70. Har den sekken for litt lettere turer da jeg ikke trenger fylle opp storsekken.

Sekken har mange fine detaljer og har et godt bæresystem. Hoftebeltet kan bl.a varmetilpasses. Liker og godt den stretchlomma på fronten av sekken. Bra kompresjonsmuligheter. Mange festemuligheter. Lommer på hoftebeltet var vel en oppgradering på 2013 modellen. KJekt å ha småting lett tilggengelig der.

Det du skal være klar over på Aether/Ariel er at de ikke har dobbel snøring i topp(Men det har kanskje ikke Variant heller??). Mulig det som kalles snølås. På andre sekker jeg har(har hatt) så er det 2 snøringer i toppen. Aether/Ariel har bare  1 i tillegg til kompresjonsstropp. Mulig det gjør det litt lettere å få snø inn i sekken, vet ikke. Har ikke testet i praksis. Med topplokket strammet til vil det ikke ha noe å si.

Med tanke på bærekomfort på min så synes jeg ikke jeg skal gå veldig nærme 20 kilo. Da er Recon Pack klart bedre å bære selv om den veier 2 kilo mer.

Gjenspeiler vel det jeg har erfart selv og hørt at Osprey sekker er lette, bra priset, bra detaljer men ikke det beste valget hvis du skal bære mye tungt.

Av Variant og Ariel tror jeg selv jeg vile valgt Ariel(dvs aether for min del). Er en mer allround sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.