Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av GPS

Bjerknez

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet så er jeg på en del fototurer hvor jeg tar bilder og ofte (håper ikke jeg kaster stein i glasshus nå) befinner jeg meg i byer.

Det jeg er ute etter er en GPS som sporer hvor jeg har vært, slik at jeg kan koble den til PC'en og se på et kart hvor jeg har gått. Den må være såpass nøyaktig at den får med seg gater og stikkveier etc. i byer.

jeg har prøvd slike app'er til mobilen, men når jeg ser streken på kartet i etterkant, så ser dte jo ut som om jeg har vert dritings, glemt hvor jeg bor, samt gått tvers gjennom store bygninger. Ja, jeg gikk t.o.m. over taket på naboens hus før jeg gikk inn hoveddøren. Ganske fantastisk :)

Så jeg vil ha noe som faktisk funker. Ikke noe som viser meg vei, men en GPS som viser hvor jeg har vert, på en enkel og nøyaktig måte på et detaljert kart.

Det er også viktig at man lett kan dele ruten man har gått etterpå via facebook etc.

Selve treningsbiten med pulsmåler etc. er helt uinterresant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til ditt bruk vil de fleste standardmodellene til f.eks. Garmin og Magellan gjøre nytten. Ta en tur innom nærmeste sportsbutikk, elektrosjappe eller søk på nettet, og du vil helt sikkert finne et godt tilbud. Siden du primært skal bruke enheten nede i sivilisasjonen, er du ikke avhengig av en toppmodell bygd for jakt- og fjellbruk.

Det viktigste for deg er at du kan hente ut logger (waypoints) i .gpx eller .kml/.kmz-format, slik at du kan importere dataene til fotoorganiseringsprogrammet du bruker. Selv de rimeligste modellene gjør dette helt greit via USB, men viss du ønsker høy nøyaktighet bør du gå litt opp i pris for å sikre deg en enhet med skikkelig mottakerantenne. Du kan ikke gjøre regning med nøyaktighet ned på mer enn 10-15 meter, selv under optimale forhold.

Husk på at i byer med mye høy bebyggelse, kan selv den beste GPS ha problemer med å få en nøyaktig fix, da bygningene dekker for satelittsignalene, særlig fra de satelittene som befinner seg lavest ned mot horisonten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en nøyaktighet på 10-15 meter (i beste fall) ser jeg på som ikke veldig imponerende. Sikkert bare slik det er, men når man skal gå i byer og trange gater, i parker under trær etc. så er en feilmargin på minst 10-15 meter for dårlig til at jeg gidder å bruke penger på dette tror jeg.

Testet nettopp Endomondo på vei til jobb, men på 30 minutters kjøring så mistet den signalene flere ganger og batteriet ble tappet med hele 8% strøm på den tiden.

Man må vel bare innse at man ikke kan få det mer nøyaktig da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er rett og slett relativt strømkrevende. Det er nok ingen vei utenom det.

Vanlih GPS kan ha en nøyaktighet på 1-2 meter men som André påpeker så er forholdene langt fra optimale i by så det er viktig å gjøre det man kan for å forbedre mottak. Ha telefonen i brystlomme eller topp av en sekk.

Med Android så /kan/ nøyaktighet bli bedre med google sin wifi lokalisering, men det er litt hit and miss og bruker mer strøm igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.