Gå til innhold
  • Bli medlem

Over tåkehavet, Alnestinden (skitur), 31.07.05


gi

Anbefalte innlegg

Intro

Mye lavt skydekke på NV-landet i forrige uke. Svein kunne rapportere om "Blue sky" over 8-900 m i Sunnmørsalpane på lørdag.
Jeg kunne avse noen timer til tur søndag formiddag, og siden Svein fortsatt mangla juli-skituren valgte vi å ta oss en tur til Trollstigen, som normalt kan by på skiføre godt utover sommeren.

I posisjon
For å kunne starte tidlig søndag kjørte jeg til Trollstigen lørdag kveld. Fant en flekk til vindsekk, liggeunderlag og sovepose på Alnesreset, høyeste pkt. på Trollstigveien. Tidlig søndag morgen kom Svein kjørende opp Valldalen. Han kunne rapportere om fint vær fra den kanten, men oppe på Alnesreset lå tåka tett.

Oppturen

Noen hundre meter nord for Alnesreset, på ca. 800 m kunne vi sette på oss skia i vegkanten. Vi fulgte ei smal snøstripe langs elva. Vi måtte av med skia 10 meter forbi en foss, og deretter gikk vi ikke lenge før tåka lå under oss. Nok en gang blei det 10-15 meter bæring, før snøen tok fullstendig overhånd :roll:
Raskeste veg til Alnestinden (1665) er en sammenhengende snøbakke på 8-900 høydemeter. For å få en litt lengre tur, valgte vi å skrå inn på sørsida av Søndre Finnanbre, og opp i skaret mellom Alnestind og Finnan.
Vi konstaterte at ryggen mot Finnan hadde gitt slipp på skiføret, og fortsatte deretter ryggen mot Alnestinden. Fint skiføre, men opp den bratte delen av Alnestindens nordrygg måtte vi ta skia på sekken et kvarters tid. Deretter var det skiføre like til toppen.

Fin utsikt

På toppen nøyt vi utsikten mot Sunnmørs- og Romsdalsfjell. Kjente profiler blei pekt ut og fotografert. Sørover var det lite tåke i dalene, men nordover lå tåketeppet, og bare topper over 900-1000 meter stakk opp.
Etter ei god pause rant vi den snaue kilometeren bort til Alnestindens SØ-topp. Her er fin utsikt mot øverste del av Valldalen.

Returen

Vi gikk opp igjen til hovedtoppen, før vi kunne nyte utforkjøringa ned til veien. Litt navigasjonsproblemer i tåka som nå hadde trekt litt høyere opp, men snart var vi nede ved bilene. Fin fast sommersnø, men noe ujamn overflate, da det danner seg "smeltegroper" i snøen gjennom sommeren.

post-399-133474395772_thumb.jpg

post-399-133474395779_thumb.jpg

post-399-133474396084_thumb.jpg

post-399-13347439609_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Åssen var det å være "turistmat" da? Du krevde vel 50 øre pr. bilde? 8)

"Alt for turistene" på disse kanter av landet vet du :)

Var forøvrig mest opptatt av at bussen skulle komme seg unna i en fei, slik at jeg kom meg avgårde mot ferja, som jeg allerede var alt for seint ute til. Det blei en interessant bobilsafari ned Trollstigen :D . Hører med til historien at ferjebommen gikk opp igjen til ære for meg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.