Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til fjelltur og praktisk planlegging?


beccafunkis

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 ukers ferie om en uke, og har veldig lyst til å gå en 10dagers tur i fjellet. Jeg har erfaring med å være alene i fjellet (dagsturer), men har aldri gått med tung oppakning over flere dager (med unntak av en ekspedisjon til Aconcagua, men det blir på en måte litt annerledes). Vil at dette skal være en strabasiøs kosetur, uten å ta meg for mye vann over hodet i forhold til valg av rute/tidsperspektiv/pakke med for mye/lite mat osv. 

 

Kom gjerne med gode turforslag. Jeg tar offentlig transport til og fra. Jeg har ikke bestemt meg enda for om jeg skal gå fra hytte til hytte eller telte, men heller veldig mot sistnevnte. Har lyst å kjøpe et Ringstind 2, men sekken blir jo dertil mye tyngre med mer utstyr. Likevel dras jeg mot friheten til å gå akkurat hvor jeg vil. Når man går alene, vet jeg ikke helt hvordan man gjør det i forhold til sikkerhet og det å melde fra at man er trygg? Det er jo ikke dekning i fjellet, i hvertfall ikke om jeg velger Hardangervidda eller Jotunheimen. De gangene jeg har gått dagsturer, har jeg alltid returnert til en hytte med mobildekning.

 

Noen med gode turforslag? Kan gjerne være utenfor allfarvei slik at jeg stort sett er alene i fjellet, eller møter noen få. Vil for all del slippe unna det å gå i kø eller vasse i barnefamilier. Er det pent vær, liker jeg å nyte utsikten, stoppe opp underveis for å bade osv. Er det regn, går jeg gjerne på, eller leser i teltet. Lurer på hvordan jeg bør beregene tid i forhold til rutevalg, samt evt. om jeg bør legge inn plan B og C. Er redd for å pakke med for mye mat i forhold til hvor lang tid jeg kommer til å bruke. Ser f.eks. at folk beregner å bruke 4-7 dager på å krysse Hardangervidda, mens jeg ville tenkt minst 10 dager. Føler meg ellers i passe god form (som referansepunkt syklet jeg i dag 25km på 1t 15min, eller løper 10km på ca. 55min).

 

Hvor mange gassbokser vil jeg behøve? Slik jeg har beregnet i forhold til vekt, tror jeg at sekken vil bli minst 25kg med campingutstyr. Hva er vanlig vekt på en 10dagers tur? Har forresten også lyst å ta med fiskestangen (har null peiling på å fiske da)...er det lett å få fisk? Og hvordan gjør jeg med fiskekort/tillatelse?

 

Tenker å kjøpe gåstaver også. Gode tips på den fronten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal på tur i Sør-Norge ville jeg foreslått Femundsmarka eller Hardangervidda. Begge stedene har du noen områder der du møter en del folk, men du får sjelden følelsen av å gå i kø og det er lett å finne områder man kan stikke seg bort i. Samtidig er det store nok områder her til at man enkelt kan strekke en tur til ti dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp tilbragt 7 dager som egentlig skulle vært 10-12 på Hardangervidda . Men måtte bryte da ryggen begynte krangle.

Sekken min veide i overkant av 30kg, noe som for meg er i meste laget. Hytte til hytte er fullt mulig der oppe, noe som vil få ned vekta betraktelig.

Det skal godt gjøres å gå i kø der oppe. I år har det ifølge hyttebestyrerne lite folk, som sikkert er på grunn av dårlig vær.

Hardangervidda er et veldig greit utgangspunkt for oss litt uerfarne på langtur.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å bære sekk på 30 kg hvis du skal gå på Hardangervidda om sommeren?

Det er stort sett maten som veier og du kan proviantere en del på T-hyttene under veis. Dette kan spare deg for ganske mye vekt.

Hvis du har litt liten erfaring så vil jeg råde deg til å gå i et område med T-hytter. Da har du en viss sikkerhet, og skulle du få problemer så kan du bare legge deg inn på en hytte en natt eller to og få litt orden på ting.

Sats på proteinrik fet mat og havregryn. Ta med fiskestang og suppler med en fisk eller to i ny og ne så går det som regel bra.

Sekk:

Som hovedregel bærer en mann uten større problemer ca. 20% av kropsvekten og en kvinne ca. 15%. Er du vandt til å bære sekk så kan du lesse på litt mer, men vær oppmerksom på at hvis sekken blir for tung og turen litt lang så kan du lett ødelegge ting som rygg eller knær. Menisken er veldig utsatt i slike tilfeller. Det har jeg bittert fått erfare. Det er ikke hyggelig å gå i flere dager med tung sekk og sprukket menisk.

Fisk:

En lett fiskestang for spinner eller ørretsluk. 3 - 15 gram, noen spinnere og ørretsluker. Blank og kobber pleier å gå bra. 

Fiskekort fikser du på nettet eller du "gir blaffen". 

Jeg skulle kanskje ikke si dette, men hvis du fisker på fjellet uten fiskekort og det kommer noen og maser så sier du bare unnskyld og at du ikke visste at du måtte ha fiskekort, pakker sammen og går. Kun politiet har myndighet til å gjøre noe mer enn å be deg slutte å fiske og gå din vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at du skal satse på å proviantere på selvbetjente hytter. Det er noen av dem på Hardangervidda. Sjekk ut.no.

 

Hva med å gå Setesdalsheiene på langs? Når du har 10 dager er dette absolutt en mulighet. Dette er et flott fjellområde med variert natur. Lett å starte fra Haukeliseter, og helt greit å komme seg hjem enten fra Setesdalen, Brokke-Suleskar-veien, Åseral eller Sirdal. Buss derfra til et sted med tog, og da er veien hjem lett.

 

Setesdalsheiene har også en del selvbetjente hytter. Stikk innom og plukk med deg proviant for en dag eller to, så slipper du gå med så mye matvekt i sekken av gangen. Regner med at du er DNT-medlem og da legger du bare igjen avtalegirolapp på hyttene. Veldig greit system.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haukeliseter til Ådneram eller Lysebotn går du på en god uke hvis du følger T-merket løype. Her er det mat på de fleste hyttene, godt fiske og hvis du er medlem av Turistforeningen så trenger du ikke bry deg om fiskekort.

Det er bra fiske i Pøylå nord for Blåsjø og ved Krossvatn. Det er også godt fiske nord for Nilsebu og i Nilsebuvatn, men her er du avhengig av litt høy vannstand. 

Fra Ådneram og over til Setesdalen må du nok beregne 3 - 4 dager avhengig av rute, men også her kan du finne gode fiskemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å snuse litt på Skarvheimen....som en fin mellomting mellom Hardangervidda (flatt og kanskje litt "kjedelig") og Jotunheime (spektakulært, men muligens vel krevende til førstegangs tur med tung sekk?). Noen med erfaringer? Kan vel også legge til at jeg er ganske seig av meg...men som nevnt over er det jo kjedelig om man ødelegger knær osv, så greit å begrense seg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En idé kan være å gå et par dager med tung sekk til du kommer til et sted du vil ha base. Med basen/leiren som utgangspunkt går det an å ta seg lette dagsturer i forskjellige retninger, for så å vende "hjem" til teltleiren til kvelds. Dette opplegget funker i hvert fall utmerket for meg. Eneste minuset er at det kan bli litt vemodig å forlate "hjemmet" etter flere døgn på stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.