Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilrettelagte friluftsområder for handycappede


Tom42

Anbefalte innlegg

Vi var nok litt av et syn min datter og jeg da vi svingte inn på en bensinstasjon for å "kjøpe" fiskekort.

Hun med et amputert bein og protese og jeg med armen i et solid fatle.

 

Nå var ikke hensikten å fiske der og da, men fiskekort måtte vi ha for å kjøre på en bomvei, hvor jeg skulle vise henne et sted hvor hun uten altfor store anstrengelser kunne etablere en leir og fiske litt.

 

Stedet vi dro til var ganske perfekt, med leirplass 100 meter fra veien, og var hun heldig og kom først hadde hun også tilgang på båt.  For selv om hun greier å gå, begrenser det seg sterkt i terrenget.

 

Jeg ville også vise henne et annet sted, men etter et par hundre meter på stien ned til vannet bla anstrengelsene for store og vi måtte snu.

 

Det var da jeg tenkte - og sa til henne at det funnes sikkert mange plasser som er tilrettelagt for funksjonshemmede - og "om du vil, spør jeg på forumet".

 

Det hun derfor er ute etter er steder (ferskvann og eller saltvann), hvor hun og hennes mann kan sette opp et telt og bevege seg uten altfor store anstrengelser.  De liker å reise så det meste er av interesse.  Gjerne med båt, eller hvor det er tillatt med egen båt.  Mulighetene er sikker der, men vi kjenner dem ikke.

 

PS Har fjernet avstandsbegrensningen fra Larvik.

 

Så nå venter vi spent på svar.

Endret av torø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved Farsjø utenfor kragerø er det en fin tilrettelagt fiskeplass langs en elv. Det er sikkert muligheter for båt der også, men hvordan det evt, vil fungere vet ikke jeg.

Det er ikke langt fra e18, og du kan kjøre helt fram med bil, det er også plass til telt der.

Det er bra med fisk der også. Sjelden man går tomhendt derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen opplever dette som et tårevått innlegg fra en bekymret far, så er det definitivt ikke det.  For hensikten er kun å se fremover - og glede seg.

 

Takk til dere to som har svart meg.  Farsjøområdet her jeg merket meg, og jeg har kontaktet Villmarksliv for å få kjøpt det aktuelle bladet.

 

Likevel forundres jeg over våre holdninger.  Og jeg begynner gjerne med meg selv.  I årevis har jeg gått på tur, helst utenfor allfarvei.  Og når jeg hadde nådd ett godt stykke oppover en bratt fjellside med blytung sekk, kunne jeg snu meg og se hva jeg hadde forsert av ur og myr, og så gledet jeg meg over det.- men fokuset - det var på meg.

 

Men nå har jeg plutselig fått en handycappet datter, med et amputert bein.  Og da har nok fokuset på meg selv veket ganske mye.

 

Men amputasjonen hadde også en også to sider.  Da hun måttet ta benet, forsvant også mange plager og smerter og hun følte at hun fikk livet tilbake. 

På den andre siden, nå som fordums gleder over det friluftslivet jeg hadde gleden av å føre henne inn i vekkes til live, oppdager også jeg at lyst og muligheter (fremkommelighet) ikke alltid korresponderer.

 

Pga en skulderoperasjon er jeg selv meget funksjonshemmet i flere måneder ennå, men hva betyr vel det?  Alle solemerker tilsier at jeg er i full aktivitet igjen - om ikke før i januar. 

 

Når jeg likevel tar meg noen småturer har nok mitt fokus endret seg.  Mine egne behov har jeg fremdeles, men de har veket ganske mye, til fordel for hennes.   (Jo, da Monsen har vist at det går, men der er hun ikke - hvert fall ikke enda.)

-----------------------

Det kan meget godt hende at det holder med Farsjø, det er et flott område.  Og det blir spennende å se hva Villmarksliv bidrar med. 

 

Men, ikke minst psykisk tror jeg det ville glede henne om jeg kunne si:  "Folk på Forumet bryr seg"

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir langt vekk, men i mitt område finnes det fiskeplass tilrettelagt for rullestolbrukere.

(Ved Figgjo rett overfor E39.)

Flott at du får beveget meg bort fra snever tenkning.  De liker jo å reise så jeg opphever herved radiusbegrensningene øyeblikkelig. 

Endret av torø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hytte på Skrim.

Lille Stølevann kan du kjøre frem til. Fint å padle. Grunneierne gjør en flott jobb med utsett av fisk og kalking. Billige fiskekort, 200,- for hele året. Ikke tillat å fiske fra båt.

Har benyttet stedet med min datter som fikk MS i ung alder og derfor ikke orket å gå langt.

Ta kontakt dersom du ønsker mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.