Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind 28.07.05, fra høljregn til deilig solskinn


Kim

Anbefalte innlegg

Annonse

Hau, den fonnkryssinga på vann 1291 var dristig! Vet du har stor respekt for bre Kim, men dette er verre! Slik flytende snø suger opp i seg masser av vann, og er i praksis bare sørpe adskillig høyere enn vannflata. Resten av snøen er gjerne grovkornet og soleksponert, og derfor råtten den også. Defor kan snøtjukkelsen være temmelig bedragersk. Her hadde det i tillegg høljeregnet i timevis på fonna samme dag. Og går man igjennom her, eller at snømassen kalver/volter, ja da er du begravd!

Tror ikke jeg hadde tatt denne sjansen gitt. Jeg har ferdes masser av mitt lange isfiskerliv på både vann og elv, med og uten snø, på råtten "pipete" våris, på syltynn nattis, i skumle uberegnelige elveos osv., men forholdene dere gikk på her er nesten det farligste som fins. At spora var borte fra før på dagen, sier også sitt. De datt vekk av seg selv, uten folk oppå. At det bobler attmed fonnkanten, viser at fonna synker under deg, og da er det like før! Nei, takke meg til bre/klyving/løs ur og klatring. Kanskje bra dere ikke visste... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så si, Erik. Jeg har tenkt litt på kryssinga i ettertid. Skal la være å gå der neste gang :wink: Men uten at det er noen som helst antydning til at det er sikkert, de guideturene på Falketind går også samme sted ute i vannet. Med din teori, Erik, burde det snart skje en ulykke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uten at det er noen som helst antydning til at det er sikkert, de guideturene på Falketind går også samme sted ute i vannet. Med din teori, Erik, burde det snart skje en ulykke :)

Tenkte i samme gate som Erik når jeg såg bildene i går, jeg hadde ikke gått over de skavlene der. Man kan krysse breer usikret i enkelte perioder også, andre perioder ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Leser diskusjonen angående fonna over Andråvannet på vei til Falketind, og kan fortelle at jeg gikk der lørdagen etter dere (30.juli). Da var fonna knekt opp i flere biter, og vi kunne se fotspor etter dere muligens. Det er helt tydelig at det var like før! Vi gikk med fører arrangert av Fondsbu, fra Jostedalen breførerlag, og hun førte oss over fonna helt øverst mot fjellet. Vi var i tillegg sikret med tau over. På vei tilbake hadde fonna delt seg ytterligere opp!

post--1-133474395762_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant bilde, Elin!

Det var vel hun engelskspråklige jenta som var fører + en kar fra Norge? (hun jobber for Jostedalen Breførerlag). Turen deres endte ved fonna torsdagen vi gikk der. De var mange i gruppa og det var flere som psyket ut pga. været. Vi fortalte til henne at fonna begynte å bli tvilsom og hun bannet litt da hun forstod at hun måtte føre folk i brattfonna ovenfor vannet heretter. Det er uansett mye tryggere å gå der med sikring enn uten over svampefonna i vannet.

Ser ut som det er spora våre. Kanskje det har gått folk i spora etterpå. Nå ville jeg iallfall ikke gått utpå der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.