Gå til innhold
  • Bli medlem

Sova i snöhålor och andra extremt snöiga miljöer.


Anbefalte innlegg

OK, jag hittade ingen forumsavdelning som passade, men den här verkade minst dålig. Man kan säkert tvingas till sådana här övningar om man är på expedition.

Jag har lite praktiska frågeställningar om att sova ute, alltså utan tält, om vintern:

 

- Hur hundrar man att snö kommer i kontakt med, eller i sovsäcken?

- Hur mycket kallare blir det att sova bara i vindskydd istället för tält? Man lär ju slippa problem med kondens och funkt som man kan få i ett tält. Jag talar nu om skyddad terräng eller fjäll i bra väder. Inga snöstormat eller sådant då det är uppenbart bättre att sitta vindskyddad.

 

Tanken är att göra turer i vintern i närområdet, med bara vindskydd. Måste vara fräckt att kunna ligga i vindskyddet relativt fritt och titta på den fallande snön. Men jag har ju ingen lust att frysa häcken av mig för det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden turene skal gå i nærområdet, regner jeg med at det ikke er på høyfjellet. Å sove ute uten telt i skogen er fint. Jeg har gjerne med en tarp eller en gapahuk, men sover også i bare soveposen med et trekk utenpå (Ajungilak Grevling) hvis det er vindstille. Fantastisk fint å se opp på stjernehimmelen om natta. For å unngå løs snø pleier jeg å tråkke snøen fast i leirområdet. Først med skiene, deretter med bena. Da får man et fast og fint undelag, og er ikke plaget med løs snø. Jeg har med en liten spade, og bygger gjerne en levegg.

 

Jeg legger mitt underlag rett på snøen (Exped Downmat 9). Har man et underlag med dårlig isolasjon, hjelper det veldig å legge noen lag med granbar under. 

 

På høyfjellet ville jeg vært mer skeptisk, men der funker jo en snøhule veldig bra. Det tar en til to timer å lage en hule, men det gir virkelig god isolasjon. Jeg vil anbefale å prøve en kantgrop. De er lettere å lage enn en snøhule.

http://ut.no/artikkel/1.7974679

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt som Lompa skriver her. Ikke noe er som en natt under stjernehimmelen, bare ikke vinden er for sterk.

Tramper også flatt med skiene, bruker Grevling og billig skum pluss oppblåsbart som underlag.

Vær nøye på å børste av snø på sekk og utstyr. Snøen er som regel tørr på slike turer.

 

Blir man overrasket av dårlig vær kan man f.eks bare grave et hull i bakken og slenge en gammel duk over.

Alt er bedre enn å ligge ute da....... :???:

 

Stormen har lagt seg, godt å komme ut (og lage gule merker i snøen)

 

yq22.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktigt att jag skall hålla till i skyddad terräng, tänkte jag . I skogen, typ.

 

Knepigt det där med att unvika att få in snö i sovsäck, skor och annat, men det är kanske en övning-sak? Som när man tältade i början och hade prylar i HELA tältet + en del utanför. Med tiden lärde man sig logistiken och allt fungerar bättre.

 

Jag kommer att köra med 2 liggunderlag som vanligt: Skum + NeoAir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.