Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell nordfra


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ganske mange turer i Børgefjell etterhvert, men vi starter nesten alltid fra Namsvatnet/Viermaneset. Det betyr at det er store områder jeg ikke har fått utforsket. Vi skal oppover en tur i slutten av juli/begynnelsen av august. Det ligger an til at det bare er 6-åringen og jeg som drar, noe som innebærer at vi ikke kan være ute mer enn en ukes tid (av hensyn til min sekk). Snuppa er forøvrig meget fjellvant og kan gå bra distanser. Jeg vil gjerne reise kollektivt, og jeg vil gjerne gå fra et sted til et annet i stedet for en runde. 

 

Akkurat nå er jeg i USA og har ikke tilgang på kartene mine. Jeg googler og funderer og finner ikke helt ut av det. Jeg ser at det finnes en buss fra Trofors til Hattfjelldal og Susendalen. Kan det være et godt alternativ for å komme til et nytt startpunkt? Andre muligheter jeg bør se på? Hvis jeg kjører opp, er det noen muligheter for å parkere bilen ett sted, gå en tur og så komme seg tilbake til startpunktet pr kollektivtransport?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært ganske mange turer i Børgefjell etterhvert, men vi starter nesten alltid fra Namsvatnet/Viermaneset. Det betyr at det er store områder jeg ikke har fått utforsket. Vi skal oppover en tur i slutten av juli/begynnelsen av august. Det ligger an til at det bare er 6-åringen og jeg som drar, noe som innebærer at vi ikke kan være ute mer enn en ukes tid (av hensyn til min sekk). Snuppa er forøvrig meget fjellvant og kan gå bra distanser. Jeg vil gjerne reise kollektivt, og jeg vil gjerne gå fra et sted til et annet i stedet for en runde. 

 

Akkurat nå er jeg i USA og har ikke tilgang på kartene mine. Jeg googler og funderer og finner ikke helt ut av det. Jeg ser at det finnes en buss fra Trofors til Hattfjelldal og Susendalen. Kan det være et godt alternativ for å komme til et nytt startpunkt? Andre muligheter jeg bør se på? Hvis jeg kjører opp, er det noen muligheter for å parkere bilen ett sted, gå en tur og så komme seg tilbake til startpunktet pr kollektivtransport?

 

 

Det er parkeringsplass og bru over elva ved Oksvollen/Eldsmoen nesten innerst i Susendalen, derfra er det sti over fjellet i retning Tiplingene, mye myr, men mener stien er der mer elller mindre helt ned til hytta ved Vestre Tiplingen.

 

 

Ellers kan man kjøre ned Susendalen, ta av på Ivarrud og kjøre på andre sida av elva oppover og parkere mellom Sørmo og Øyum, for å gå opp stien mellom Mjølkelva og bekken øst for den, opp mot høyde 668. Som du sikkert ser havner du inn mot Simskardvatnet når du går opp der.

 

Det var no to steder jeg har gått inn fra, kanskje det er til hjelp. Kollektivtransport derimot er jeg kjempedårlig på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du reiser kollektivt så vurder å ta bussen inn til Susendalen

 

http://www.rutebok.no/nriiisstatictables/tables/ruter/t/18-231.htm

 

Du kan gå ut i Simskardet, men jeg er veldig usikker på om bussen

http://www.177nordland.no/?ac_id=286&ac_parent=280 går nå som det ikke er skole.

 

Alternativet da er å gå over til Namsvatnet og benytte tilbudet de har der - taxi til prisen av buss ned til Namsskogan.Hadde jeg vært hjemme da kunne jeg ordnet skyss for deg - men jeg er selv bortreist da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en del på kart på nett, og er veldig fristet av å gå Susendalen - namsvatnet. Er det noen som vet hvor lang tid det er vanlig å regne på den turen? Greit å ha et utgangspunkt, og så får jeg legge til litt for korte ben. Noen spesielt utfordrende elvekrysninger? Og hvordan er snøforholdene i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er elvene store. Kom innover hit nå i kveld, og det øser ned mye vann nå - skulle tro det var senhøst :) Men det kan endre seg fort til dere skal på tur. I en normal sommer så burde det ikke være problemelver å krysse på denne ruten. Det er lite snø i år - i fjor var det mye mer.

 

Tenkte også å nevne at du jo selvsagt kan vurdere å gå ut til Thomasvann - og gå de 3-4 km til Majavann og togstasjonen der..

 

Like lurt.. Eller faktisk bedre er kanskje å parkere ved Thomasvann - gå Sløkskardet, Kuvatnet, Rørskardet,  (og f.eks. Simskarhytta for å tørke opp om det er regn), Biseggskardet og vatna, Orrekskardet eller dorrekskardet eller Jengelen eller rett og slett Storelvdalen. Avslutte ut Storelvhøgda og ned til Thomasvann igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Nyttig informasjon om elvene. Jeg hadde egentlig tenkt å reise på onsdag, men kanskje jeg skal ta en annen tur først og utsette en liten uke? Det er jo fullt mulig å finne på noe annet først. 

 

Jeg har sett på muligheten til å gå ut Thomasvann. Har gått en del av den turen tidligere (uten barn), og tror nok det er en vel så fin tur. Av ulike grunner "må" uansett innom Viermanesset, så da passer det veldig godt å avslutte der denne gangen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.