Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten bu ved foten av Snøhetta - eier?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Annonse
Hvem eier den lille grå bua ved foten av fjellet på stien fra Snøheim?

Dette er en sikringsbu satt opp av Forsvaret om jeg ikke husker feil. Nede ved Snøheim ligger Larsbu som også er en sikringsbu, utstyrt med ved og nødtelefon. Men vinterstid kan turen ned fra Snøhetta til Snøheim bli i tøffeste laget dersom været blir for lurvete. Det er vel derfor det står en ekstra nødbu ved tuftene av gamle Reinheim. Den er vel stengt nå sommerstid om jeg ikke husker feil. Husker jeg spekulerte noe voldsomt de første gangene vi hadde øvelser på Dovrefjell, og jeg så lyset fra denne sikringsbuen på flere kilometers avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fristende å si...vet ikke hva som er verst, at det faktisk er helikopter-trafikk til Snøhetta (sist jeg var oppe for to uker siden gikk det et helikopter opp og ned under hele turen, kan trygt si at det ødela den naturopplevelsen fullstendig) eller at folk forsøpler. Begge deler er svært ille forsøpling på hver sin måte.

Når blir denne nødbua åpnet igjen da? Måtte vel være mulig for meg å få lånt den nå hvis den likevel var stengt uansett nød... Noen som vet hva som er der inne? Hvem kontakter jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken på Snøhetta er sentral både i militært og sivilt samband (Norkring, dvs all radio og TV, Luftfartsverket, redningstjeneste, telelinjer - fast og mobilt +++) så vi må nok leve med at det utføres både ordinært vedlikehold og retting av feil. Forsvaret leier den ut til disse sivile formål. Så sant været tillater brukes helikopter (raskest!), evt beltebil / snøscooter om vinteren eller til fots om ikke annet går. Det er på disse turene de rydder søppel om vær og tid tillater.

Nødbua er for bruk om de må avbryte tur på grunn av dårlig vær og du kan nok ikke regne med å få låne den. Larsbu nede på Snøheim står åpen, der er oppvarming og telefon ned til skytefeltadministrasjonen på Hjerkinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.