Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Ehrm, ja flere ganger. Men oftest skjer det på svadameldinger: Skiftende skydekke, enkelte regnbyger, men også perioder med sol. På slike meldinger hender det enda oftere at vi har reist og fått finvær. Men samtidig har det hendt at det har blitt det dritværet.

Hvor morsomt det er å ta sjansen kommer litt an på hvor langt en har å kjøre, samt hvor ille en synes det er med litt ruskevær.

Skrevet

Sjelden jeg reiser når det regelrett er meldt dårlig vær, men som Morten også sier, på altmuligværvarsel hender det jeg tar sjansen. Og for min del blir det oftest bedre enn varslet. Nå sist søndag f.eks, leste jeg tekst-TV varslet på NRK før jeg dro oppover lørdag ettermiddag. Da sto det å lese for Jotunheimen skyet og muligens regn i nordre del på søndag. Vi våknet opp til skyfri himmel og hadde fint vær til utpå ettermiddagen, da det skyet over og regnet flere steder i Jotunheimen. Men det var like skyet og nedbør i øst og sør, som i nord. Faktisk var Breheimen badet i sol hele dagen, som jo ligger lenger nord enn Jotunheimen. :P

En helg i fjor sommer hadde vi avsatt til toppturer uansett værvarsel. Det var meldt drittvær hele helgen, med to fronter som skulle passere. Vi gikk lørdag, og havnet mellom frontene, og fikk veldig bra vær hele dagen. :oops:

Som regel blir det å vente på nokså sikre værmeldinger. Synes ikke det er like stas å skli rundt på glatte steiner i tåka. Men overskyet uten nedbør er like greit som steikende sol og 30 grader. Så er det meldt skyet eller delvis skyet og oppholdsvær, reiser jeg som regel.

Jeg har alltid bodd langt unna Jotunheimen, så det er en vesentlig årsak til mye værvarsellesing. :D

Skrevet

Tja....været i Jotunheimen er veldig varierende. Jeg sjekker været nøye, men som Morten indikerere så er værmeldinger som den han beskriver ikke mer pålitelige enn at man kan satse. Hvis det er meldt vestavær, prøver jeg å være selektiv. Da er vest-jotunheimen ofte ikke stedet. I øst kan derimot været være helt knall :P .

Var oppe midt i juli. Værmeldinga på Gjendesheim var heller elendig på kvelden. Dagen etter var det kjempevær. Selve det spådde drittværet lå å stanget i fjellene lenger vest. Hadde kjempevær mesteparten av dagen. Møkkaværet kom først på kvelden :oops: .

De lokale værforskjellene er enorme så muligheten er til stede for all slags vær.

Men om man ser at det er meldt langvarig møkkavær kan du være siker på at det henger lengst igjen i jotunheimen så da kan du likegodt la være. Men alt kommer jo ann på hva du mener er dårlig vær som morten nevner. Selv er jeg mest opptatt av vind, regn kan jeg lettere leve med. Er det meldt mye vind blir jeg hjemme!

Husk også at værmeldingene i dette området varierer mye fra dag til dag og levrandør til levrandør. Test ut forskjellige og ikke kjøp alt fra noen av dem. De har meget skjelden 100% rett. :D

mvh

Stian

Gjest Anonymous
Skrevet

Planla tur til Jotunheimen fra Elverum nest siste uka i juli. Målet var dagsturer fra Lom, inkludert topp turer. Met.institutt og Storm kunne melde om regn og regnbyger hele uka.

Det var med bange anelser jeg satte meg i bilen mandagen. Tirsdag til fredag ble flere 2000 meter besteget og været? Glimrende. Skiftende skydekke, enkelte byger førsk og fremst på ettermiddagen (det må en tåle) og mest sol.

Gleden ble ikke mindre med meldinger hjemmefra om dritvær inkludert oversvømmelser i Oslo.

Dette er bare en oplevelse rundt dette med vær. Har som regel fått bedre vær enn forhåndsmeldt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.