Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva foretrekker du, gå alene eller sammen med noen?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er ikke så erfaren fjellvandrer til at jeg vet svaret på dette, så derfor spørr jeg her og håper på noen synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!

dette er jo noko som har vorte diskutert mykje her, kanskje særlig med hensyn til tryggleik! fjellvettreglane seier som sagt at du aldri skal gå aleine,,,

når det er sagt, så er eg ikkje heilt sikker eg heller... har tidligare berre gått saman med andre, iallfall på turar over fleire dagar. dei siste to åra har eg gått ein og annan dagstur aleine. denne veka gjekk eg for første gong aleine i fleire dagar, riktignok frå hytte til hytte... dette var nok i første rekke fordi kameratane mine var oppteke med jobb og slikt, og ei fjellrypa eg hadde snusa opp ikkje fekk tid likevel...

vil personlig seie det er ganske flott å gå aleine, særleg fordi eg kanskje likar bedre enn mange andre eg kjenner å gå lange dagsmarsjar... er kjekt å styre tempoet sitt sjølv...

om det er best å gå aleine, eller å gå saman med andre, er opp til deg å bestemme. om du kan klare deg i eige selskap ei stund... sjølv likar eg begge deler, saman med andre er sosialt, og aleine gjev ein heilt annan fokus på alt som skjer rundt deg... går du mellom hytter treff du jo uansett andre! er jo berre å slå følgje om de skal same vegen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brosjyren fra jerven er en fryd å lese... sikkert derfor eg dro på fjellduk da eg gikk aleine her om dagen,,,

men den kosteligste er vel kanskje:

"som sagt, King Size gir plass for to... eller bevegelse gir ekstra varme..."

evt "høsten 2003 ringe en av våre forhandlere til oss og fortalte at et helt rypekull hadde landet på han mans han satt inne i fjellduken" mao, det er bra de har lagt med sikkerhetsflagg i emballasjen,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Åleine eller ikkje. Kan ikkje sjå noko gale i å vandre åleine i fjellet.

Sjølv går eg mange korte/lange dagsturer åleine heile året og også høgt

til fjels. Visst vi fjellfolk bruker sunn fornuft og ikkje tek noko sjanser, så går

det meste bra. Sefølgeli kann alle dette og bryte en fot , men det går ikkje ann å gå å tenke på slikt. Vi skal leve det livet som vi har lyst til å leve, og for meg er det ute i naturen så ofte som mulig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem på onsdag etter å ha gått alene fra hytte til hytte i ni dager. Jeg syntes det var helt utrolig deilig å kunne bestemme tempoet selv, bare gå når jeg ville, stoppe når jeg ville og være bare stille. Traff av og til folk på hyttene eller midt oppe på fjellet - noen gikk alene og noen to og to. Andre dager kunne jeg gå hele dagen uten å se folk. Jeg anbefaler deg å prøve det selv, for det er ikke alle som synes det er så fint! Det er nok individuelt, for noen venner av meg mente de ville blitt sprø av å ikke ha noen å prate med - andre misunte meg turen... Gleder meg allerede til neste gang jeg kan stikke til fjells i fred og ro!

Når det gjelder sikkerhet er det selvsagt en fordel å være flere. Går man alene må man være ekstra forsiktig, for man kan ikke stole på at det kommer folk. (Selv om man holder seg til stier og merkede løyper!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det var ironi Bernt? :roll:

Egentlig ikke, kanskje litt flåsete (dessuten er det ikke meg, men Jerven-brosjyren sitt utsagn). Det motsatte av "gå aldri alene" er jo ikke "gå alltid alene". Jeg tror alle har godt av å klare seg på egen hånd, men selvfølgelig ser jeg an turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe noe fasitsvar her, men om du skal på turer som krever litt mer enn å følge en T merket tursti fra hytte til hytte må man vurdere sine ferdigheter opp mot vanskeligheten av turen. Utsatte og turer som krever sikringer bør ikke gåes alene om du ikke har stor erfaring. Ellers er det hyggelig med turfølge synes jeg

mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er faktisk herlig:) Har pakket med meg noen små kartonger med rødvin og en god bok, så det blir lesing på kveldene. Tar båten til Flørli / Lysefjorden, og går opp trappene og inn i sirdalsheiene.

Det går fint å gå alene, men ha med deg telt og gps i sekken. Da er du trygg. Selvfølgelig kan du skade deg, men det kan man jo alltid.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tja,

Synes det stort sett er best aa vaere paa tur sammen med andre, men av og til er det enklest aa dra av sted paa egen haand. Enten fordi vaeret ikke er bra nok for de fleste andre eller fordi man oensker aa dra lange tunge turer som er litt vriene aa faa folk med paa. Eller man oensker litt ro og fred. Og saa kan man totalt bestemme komfortnivaaet selv. Bare viktig at man ikke tar turer alene som er totalt over evne, da kan det jo fort bli litt angst :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den personen som drives godt i eget selskap, derfor er det å være alene på en tur som strekker seg i noen dager ingen problem, så lenge en 4-bent kamerat er med!

Men, flere 2-bente er også å foretrekke, selv om det kan by på noen problemer avogtil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også begge deler, men for meg er det viktig å få litt tid for meg selv i blant. Ettersom jeg trasker alene mest i Nordmarka, er jeg ikke redd for sikkerthetsmomentene. "Dessverre" er det mange steder i marka slik at om du roper veldig høyt, er det "nesten alltid" noen som kan høre deg...hehe,,

Det jeg imidlertid merker godt, er at steget over dørterskelen er mye lettere å ta når jeg har turfølge, noe jeg bør prøve å gjøre noe med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet sammen to kamerater i sommer. Skulle gå fra Halne til Haukeli.

Men vi skilte lag etter 4 dager. Fortsatt som gode kamerater. Han ville fram , jeg ville loffe. (Og han er i mye bedre form enn jeg er )

Det endte med at han gikk vestover og jeg gikk østover. Og jeg tror begge var glad for å miste en klamp om foten. Poenget er at begge deler er trivelig. Det behøver ikke å være enten eller.

Men jeg har aldri følt meg ensom alene i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar ofte på tur alene. Men skal jeg være helt ærlig synes jeg absolutt det er mest trivelig å gå på tur sammen med noen. Men det er vanskelig å få med de jeg kjenner. Jo flere en møter på turen jo ensommere føler jeg meg. Spesielt å gå hytte-til-hytte, da føler en seg litt utenfor. Da er det faktisk bedre å bo i telt på mer øde plasser synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.