Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til Leirungsdalen første uka i august, og planlegger å komme opp på noen 2000-meterstopper i løpet av uka. Har sett meg ut noen alternativer som ikke medfører klatring, har nemlig ikke klatreerfaring. Har sett meg ut Høgdebrotet og Tjønnholstind (opp mellom Tjønnholsoksle og Skarvflyløyftbreene). Har også sett på Rasletind (opp fra øst) og videre til Mugna/ Munken, dersom det er mulig å komme seg over Leirungsåe.

Noen som kan fortelle meg noe om dette, eller som evt. har andre forslag? Glad for svar!!! :D

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Var der for et par år siden. Vi gikk fra Valdresflya inn på sørsiden av Leirungsåe hvor vi lå i lavvoo. Helt endel og grei tur opp på Munken og Rasletind uten klatring. D.v.s. passasje over snø/is som knapt kan kalles isbre evt. lengre rute utenom. Leirungsåe var da enklere å komme tørrskodd over lengre oppe, da den vokser seg større nedover etter tilsig fra diverse bekker. Avhengig av vannstand, selvfølgelig.

Flere fine teltplasser i Leirungsdalen f.eks. nedenfor Munken.

Roddyblom

Skrevet

Heisann...

Var i området i midten av juli. Turrapport finner du her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3348

Du kan også titte på lenken til den turen for litt info generelt. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3137

Jeg vil ikke anbefale at du går den runden vi gikk. Den ble litt vel utsatt om du ikke kan klatre/krysse breer. Men når det er sagt så bør du vurdere Austre Leirungstind. Om du følger den ruta vi gikk er det en meget fin topptur :D

Vi kom ned den veien du tenkte opp til Tjønnholsoksle. Ura opp dit er løs og tunggått. Endrer seg når du kommer opp. Så du har noe å se fram imot i ura oppover :roll:

Kryssing av Leirungsåe er risky. Elva er tildels stri. Vær varsom. Vet ikke om hvor det er best, men uansett vanskelig. Varierende vannføring også.

mvh

Stian

Skrevet

Høgdebrotet er vel en av de enkleste toppene over 2000 meter. Greit opp fra stien gjennom Leirungsdalen og over lett ur til toppen. Fin utsikt mot Steinflytinden og kammen videre til Tjørnholstindsamt mot stupet på Gjendesiden.

Jeg har selv ikke gått over Tjørnholsoksle, men den siste biten opp til toppen fra vestsiden er bare gåing (jeg kom fra Høgdebrotet.

Veien over Rasletind via topp 2088 og Mugna til Munken er grei den også. Du kan jo eventuelt starte fra Vandrerhjemmet: da behøver du ikke krysse elven.

Det hele er jo avhengig av hvilken rundtur du legger opp til. Videre fra Muga mot Austre Kalvehøgde og videre retning Vestre K. er ikke alltid like greit. Noen ganger ligger det en ganske stor snefonn der med overheng. Andre år er denne fonnen smeltet bort.

Austre Leirungstind er greit fra Leirungsdalen. Det er en del varder oppover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.