Gå til innhold
  • Bli medlem

Råna

oddis

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan forholdene opp mot Råna er nå?

Ser fra "Foturar på Sunnmøre" at turen vistnok skal være flottest i August - September og at isøks kan være smart å ha med. På bakgrunn av dette hadde det vært fint å fått noen hint om føreforholdene på turen opp.

Ønsket er å gå eggen mellom Elsandtind og Midtre Regndalstind.

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Vet ikke hvordan forholda er akkurat nå, men bildet viser Midtre Regndalstind og eggen 10. juli i år.

Vi gikk opp fra Regndalen og ned att Urke. Gikk ikke eggen, men rett ned ala rute B i "Fotturar på Sunnmøre". Mye snø nedover mot Urke, var snø nesten ned til Grøtdalen. Elven fra Grøtdalen som en måtte krysse, var også ganske stri. Tror ikke snøbrua er der lenger...

Isøks er nok ikke dumt å ha med når du traverserer bratte snøfelt.

post--1-133474395408_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var betraktelig mindre snø nå enn det som viste på bildet over. Stien innover mot Nordkopen var fin å følge hele veien. Oppover mot eggen som leder mot Rånaplatået var det mye snø enda, men ikke værre en at vi lett gikk opp uten bruk av isøks. Eggen i seg selv var ypperlig å gå og det var bare et sted det lå snø. På grunn av mye tåke fra ca 1450 moh gikk vi ikke lengre enn Midtre Regndalstind. Ned igjen tok vi samme snøbakken som KarlE og Co brukte, deilig surfeføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja tåke er noe dr... når en er på tur til topper med potent utsikt. Vi traff den eneste gråværsdagen midt i en fineværs periode...

Greit nok at det regnet noe på vei opp i Regndalen (eller som det vart sagt: en må regne med regn i regndalen..), men det hadde vært ok med litt utsikt fra toppen. Og så hadde vi selvsagt hell med alle hullene i skydekket... Da vi rastet på platået var toppen skyfri, men skyndte seg selvsagt å dekke seg til når vi gikk opp. Selvsagt klarnet det opp når vi var kommet ned. Det var da bildet over av Midtre vart tatt.

Det vart en lang dag, men det var en flott tur. En bildeserie fra turen ligger HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si dere valgte en tøff rute opp. Det blir nok noen år til jeg kan kopiere den, men jeg jobber med saken :roll:

Helt utrolig hvor mye snøen har minket på 15 dager for øvrig.

Tåken setter alltid inn når en trenger det som minst. Når vi stod nede på platået og så opp på Midtre Regndalstind var den helt fri, men når toppen var nådd var det så klart minimal sikt. Tok noen utsiktsbilder bare på trass.

For min del var dette første tur til Urke og ruten opp til Råna, må si det frister å komme tilbake. Utfordrende og spisse topper hvor enn jeg så innover dalen. Spesielt virket Urketindene kvasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta til Råna over Regndalsbreen og Midtre Regndalstind er ei kjempeflott rute, har gått deler av den selv (ikke hele). Anbefales !!!! Foruten tausikring på Regndalsbreen og flott, luftig klyving mellom øst og vesttoppen av Midtre Regndalstind, er det ei enkel rute i spektakulære omgivelser.

Urkedalstinden ser kvass ut fra den kanten ja, oppgangen er fra motsatt side (den vanlige oppgangen... :D ). Kristoffer Randers mener jeg skrev at utsikten der i fra ikke var i "tet-skiktet", det er jeg sterkt uenig i :D Meget bra (også der i fra 8) )

Tåke kan være noe dritt... men ikke alltid :) Bare den ligger lavt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.