Gå til innhold
  • Bli medlem

Preikestolen og Kjerag over to dager - transporthjelp


mila

Anbefalte innlegg

En stund siden jeg har vært her inne nå, en langvarig og ufyselig leddgiktsaktivitet har redusert tur- og fjellvandring betraktelig. Men nå er vi i gang igjen, og dro bl. a. opp til Kjerag for en drøy uke siden. Tre kolleger ble såpass tent på samme tur - pluss preikestolen - at jeg lovet å sette av en helg til dette seinere i sommer. Da er spørsmålet om hvordan gjøre dette på en mest mulig smidig måte i forhold til transport.

 

Tenker å ta ferge til Tau, buss videre til Preikestolhytta og så t/r opp til selve platået. Jeg har ikke vært der tidligere og er lite kjent med fergeleier og båtruter, men er det mulig å ta båt inn til Lysebotn fra et sted ikke så langt fra Preikestolhytta? Ev. ta buss et stykke og så videre med båt? Hvilke stoppesteder kan være aktuelle? Ideellt sett vil vi gjerne overnatte i Lysebotn, og så skaffe skyss opp til Øygardsstølen neste dag. Er dette mulig? Vil gjerne slippe å dra helt inn til Stavanger igjen for overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er spørsmålet om hvordan gjøre dette på en mest mulig smidig måte i forhold til transport.

 

Tenker å ta ferge til Tau, buss videre til Preikestolhytta og så t/r opp til selve platået. Jeg har ikke vært der tidligere og er lite kjent med fergeleier og båtruter, men er det mulig å ta båt inn til Lysebotn fra et sted ikke så langt fra Preikestolhytta? Ev. ta buss et stykke og så videre med båt? Hvilke stoppesteder kan være aktuelle? Ideellt sett vil vi gjerne overnatte i Lysebotn, og så skaffe skyss opp til Øygardsstølen neste dag. Er dette mulig? Vil gjerne slippe å dra helt inn til Stavanger igjen for overnatting.

Det er mulig å starte ved Prekestolen, gå til Bratteli, og så ta båten inn fjorden.

Problemet er at turen fra Prekestolhytta til Bratteli tar tid - jeg skulle anta opp mot 6 timer. Og ferja går 16:40 fra Bratteli. (NB ikke lørdager.) Jeg ville bestilt plass på ferja.  Det blir liten tid til Prekestolen, som også vil ta et par timer. (Det er ikke nødvendig å gå helt tilbake til Prekestolhytta, da stidelet er øverst i Neverdalsskaret.)

Overnatting i Lysebotn er helt greit, og det er mulig å bestille drosje opp til Øygardsstølen. Returen til Stavanger kan skje med buss fra Øygardsstølen 16:45.

 

Ruter og informasjon:

http://www.stavanger-turistforening.no/article.php?ar_id=28802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, REJOHN!

 

Blir et problem i og med at ferga ikke går om lørdager, da. En løsning er å ta en fridag og bruke tre dager i stedet for to. Skal høre om det er interesse for det blant kollegene. Nyttig link du la ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.