Gå til innhold
  • Bli medlem

kongeørna tar visst sau...


Robinson

Anbefalte innlegg

Var på tur forrige helg med en kamerat, og vi observerte ei kongeørn som satt på toppen av en knaus bare 3-400 m fra teltet vårt, og vi bestemte oss for å klatre opp for å se om den hadde reir i nærheten. Vi fant ikke noe reir, men to ørner kretset ganske nær rundt oss og lagde en del lyd som tydet på at de ikke likte at vi var der. Så der var nok ett reir i nærheten. Men det vi fant oppe på knausen, bortsett fra masse ørne skitt og noen fjør, var denne gulpebollen med øremerket fra ett lam. Dette er noe man ikke finner hver dag, og jeg er glad for å kunne ha denne på peishylla.

post-740-0-07578700-1371500028_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om du ikkje har gjort det bør du ta kontakt med ein lokal sauebonde å gje beskjed om kva du fant.

 

Og sjansen er stor for at telefonnummeret hans står på innsida av merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å ødelegge denne gulpebollen for å se etter noe telefon nr. Og jeg har heller ikke tenkt å gi fra meg denne bollen. Finders keepers....

Hvis du var bonde ville du satt stor pris på at noen ga beskjed om at en av dine ørenummer var funnet og hvor det lå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finders keepers....

Skal legge meg denne på minne i tilfelle eg nokon gong skulle finne noko som tilhøyrar deg.

Du treng nok verken gje frå deg eller øydeleggje den kjære gulpebollen din. Farge på klypa saman med dei synlege nummera er tilstrekkeleg til å identifisere bonde og sau.

Som Fjellbokken poengterar har bonden da moglegheita til å ta eit søk i rett område og han treng heller ikkje bekymre seg for den sauen når vinteren sett inn og sauen fortsatt ikkje har returnert frå beite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går att ta reda på vem får (sau) det var utifrån siffrorna som är synliga på märket.

 

Men det är inte säkert att örnen slagit det. Kungsörnen äter mycket kadaver och har en otroligt förmåga att hitta döda djur i terrängen. Men lamm kan dom ju slå utan vidare och kanske rent av lyfta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.