Gå til innhold
  • Bli medlem

Kebnekaise

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Jeg var der for godt over 10 år siden, men regner med at fjellet fremdeles står som det sto den gangen :D Anbefaler å legge opp til en tre-dagers tur med vandring inn til Kebnekaise fjellstation én dag, toppforsøk neste dag og retur til sivilisasjonen tredje dag - hvis du da ikke er veldig glad i å gå langt og lenge

( følget mitt og jeg brukte halvannet døgn på hele turen ). Hvis jeg ikke husker feil er det rundt 20 km til fjellstationen ( mulighet for helikopterskyss :D ), og derfra til toppen kan du velge mellom en enkel rute og en over bre og opp en til dels bratt fjellside. Turfølget mitt tok den vanskeligere ruta, og jeg var ikke gammel den gangen så mulig hukommelsen er litt overdimensjonert :D Uansett er det en kjempefin tur, anbefales :)

Skrevet

Jeg var der i midten av juli 2002 sammen med sønnen min på 12. Vi bodde på hytter.

Reiserute

Dag 1 : Oslo-Stockholm-Kiruna (fly), Kiruna - Nikkoloukka (taxi med 4 pers), Vandret så Nikkoloukka-Kebnekaise fjellstasjon, flatt 19 km

Dag 2 : Kebnekaise fjellstasjon - Toppen ad vestra leden, overnatting i kummerlige toppstugan, ei lita bu med noen få madrasser. Den nye toppstugan var full av søppel, den gamle var til nød brukbar å sove i. Ingen fasiliteter her oppe, ikke ovn som kunne brukes, men tak over hodet. Toppstugorna på Kebnekaise er i det hele tatt en skam for det svenske fjellfolket.

Dag 3 : Toppstugan - Selkastugan, umerket sti ned til Kungsleden, Kungsleden derfra nordover til hytta

Dag 4 : Selkastugan - Alesjaure(Kungsleden)

Dag 5 : Alesjaure - Abisko(Kungsleden) 35 kilometer, turens lengste dagsetappe.

Dag 6 : Buss til Kiruna, fly hjem.

Det var en fin tur. Toppdagen var tung, med først 1000 meter stigning fra 700 til 1700 moh, deretter 200 bratte høydemetre ned, før 600 høydemeter opp til toppen. Østra leden er kortere og inneholder ingen lang nedoverbakke på vei opp og er derfor mindre strevsom å gå. Den innebærer en kort brevandring og et luftig parti det siste stykket opp mot toppstugan. Her hadde en av fjellførerne ramlet ned og omkommet 3 dager før vi gikk. Det var derfor en noe sorgtynget stemning på fjellstasjonen og alle turer med fører var avlyst. Østra leden var uoffisielt fredet for mere vandring en kort periode etter ulykken. Sent på sommeren kan stegjern være nødvendig for å komme opp på det høyeste punktet på sydtoppen som fortsatt såvidt er høyeste fjell i Sverige. Vi var der i midten av juli og blåisen hadde allerede begynt å titte frem. Snøen på Sydtoppen smelter ned år for år, og ser man på ulike kart, vil man kunne se ulike høyder for Kebnekaise, jo eldre kart jo høyere topp. Tror siste måling er 2106 meter eller noe slikt. Nordtoppen lenger nord er høyeste punkt i Sverige med fast fjell. For å komme hit er isøks, stegjern, tau og et følge på endel personer nødvendig for å ferdes trygt. En skarp is-egg fører fra Sydtoppen frem til Nordtoppen bare noen hundre meter lenger nord. Vi hadde elendig vær toppdagen med vind, tåke og 19 timers regn, men kom oss da opp på sydtoppen sent på kvelden etter å ha ventet noen timer på været i toppstugan. Kungsleden er lang og flat og kjedelig å gå, men etter en slitsom tur på toppen, smakte denne vandringen godt likevel. 90 prosent av vandrerne går sydover, vi gikk nordover. Vi tok badstu på alle hyttene, spesielt badstuen på Selka smakte godt etter at det meste av klærne var blitt våte etter turen over Kebnekaise. Se forøvrig www.kebnekaise.nu for mere info

post-480-133474395353_thumb.jpg

post-480-133474395366_thumb.jpg

post-480-13347439538_thumb.jpg

post-480-133474395394_thumb.jpg

Gjest Anonymous
Skrevet

Ta med øks+stegjern og besøk nordtoppen også. Om noen år

er den Sveriges høyeste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.