Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellräven Vidda og drikkesystem


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på om noen har erfaringer med Fjellräven Vidda G-1000 (turbukse)? Er den verdt prisen?

Lurer også på å kjøpe meg et såkalt drikkesystem og lurer derfor på om noen har anbefalinger eller dårlige erfaringer å dele?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkesystem: Platypus med slange - funker greit om sommeren, men er uten noen form for isolering, så den fryser nok ganske raskt om vinteren.

Har slitt ut haugevis med G1000 bukser. Buksene er utrolig gode å ha på, tørker usannsynlig fort når de har vært våte. De er relativt varme, så det blir nokså klamt i varmt vær.

Jeg bruker dem ganske hardt, og sliter med at de til stadighet går opp i sømmen i skrittet. Har hatt 4 par de siste 4-5 årene og bortsett fra slitestyrken har jeg bare godt å si om dem - kanskje med unntak av at Fjellräven er så utrolig barnslige at de syr på et svensk stoff-flagg på alle buksene. Greit nok at de lager bra bukser, men det trenger da ikke å gjøre dette? Jeg ville synes det var like dumt om det hang et norsk flagg på alle Norrønabuksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkesystem: Platypus med slange - funker greit om sommeren, men er uten noen form for isolering, så den fryser nok ganske raskt om vinteren.

Platypus med skruåpning har et par ulemper. Håpløs å fylle i stille vann + at drikketuten kan ramle av og i tillegg er den utsatt. Lett å sette seg på med resultat i at vannet renner ut.

Alternativet er en slik en:

http://vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=348

Stor åpning, lett og rask å fylle, lett å rengjøre og den har i tillegg en hard beskyttelseskappe til drikketuten. En annen grei fordel er at den kan stå med fylleåpninga opp i sekken i motsetning til platypus som må stå med åpninga ned.

Det er å få kjøpt isolasjonslange til slike drikkesystemer for vinterbruk, men hvor bra det er aner jeg ikke.

Uansett er det utrolig kjekt å bare ha drikke tilgjengelig hele tiden samme hva man driver med. Med flaska i sekken blir det fort mer organisering for å få i seg den nødvendige væska på tur.

Når det gjelder buksa til Morten kan jeg skrive under på at han sliter dem ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er heldig med stedet man fyller vann på er ikke løsningen til platypus så dum. Det man trenger er:

A: En bekk/elv med litt fall slik at man får en naturlig spring

B: Vannkilde med litt høydeforskjell (vannkilden må være høyere opp enn posen). Da utnytter man litt enkel fysikk (suger litt i slangen og dumper den i vannet og lar hydrauliskelover gjøre sitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Har selv camelbak sin løsning, men er ikke helt fornøyd. åpningen er stor, ja, men skrumekanismen er vanvittig tung å få opp. i tillegg er den vanskelig å oppbevare. grei å rengjøre.

om vinteren er det bare å blåse vannet ut av slangen, så slipper du at det fryser i den. fryser den i selve posen har du imidlertid et problem, da du blir bærende på en 1,5 kg tung isklump resten av turen.

fyllling har jeg aldri opplevd som noe problem da jeg alltid i tillegg har en ordinær drikkeflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.