Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så du vil gå over fra tradisjonelt vandreutstyr til lettere oppakking?! Men, vet ikke hva du skal velge i lettvektsjungelen, og dessuten er du lite lysten på å bruke masse penger på kanskje noe som ikke er for deg? Er det hjelp å få, undrer du...? Jada, visst er det det. 

Undertegnede har her trikset og mikset sammen en smart lettvektspakke for den undrende og potensielt framtidige lettvektsvandrer. Et start kit som ikke koster skjorta, men som er relativt rimelig og som kan spore vei til en lett eller ultralett framtid med mer og noe dyrere/lettere utstyr.

Dessuten har jeg plukket ut utstyr som kommer i kategorien "de tre store", dvs telt, ryggsekk og sovesystem (sovepose/liggeunderlag).

Listen inneholder (OBS! OBS!!) noe utstyr fra et par butikker vi IKKE forbinder med "det stedet vi velger utstyr fra for å ferdes sikkert i fjellet". Men, i dette innlegget er forutsetningen at utstyret skal være en slags innføring - og smakebit på - å vandre vesentlig lettere OG der du skal ta i bruk utstyr du tidligere ikke har hatt erfaring med.

Så du vil ikke teste den smarte startpakken for lettere vandring i fjellet? Det føles for utrygt?! Da er den videre forutsetningen at du tester startpakken under sommerhalvåret og under tregrensen. Glimrende valg! Vi er i gang :-)

* Ryggsekk:

Du velger Stealth Backpack fra Borah Gear i USA ( http://www.borahgear.com/stealth.html ) til 120 USD. Du ønsker mest holdbarhet i materialet, så valget faller på Dyneema X i størrelse Large. Sekken har et hovedrom på cirka 42 liter, og med de øvrige lommene, er du oppe i 54 liter totalt. Dessuten kan du ikke dy deg, så du slenger med et par beltelommer i tillegg = 10 USD. Totalpris med porto (25 USD) blir 155 USD, dvs (kurs= x6): 930 kroner. Totalvekt for sekk med beltelommer: 475 g.

(Sekken er uten bæresystem, så du vil trenge et liggeunderlag foldet inn i sekken for støtte. Det kommer siden).

* Telt:

Her er du ikke i tvil, og velger et shelter fra BearPaw Wilderness Designs som heter Lair ( http://www.bearpawwd.com/tents_tarps/lair.html ). Du ønsker mest mulig oppmerksomhet fra forbipasserende turgåere som garantert har grønne telt, så du velger fargen "Gold"! Med barduner, veier "teltet" 364 g. Prisen er overkommelig, kun 129 USD. Porto venter vi med her, siden du fenges og fanges av det spennende innerteltet som produsenten har å tilby. Mygg er bånn, så du hopper lett til neste punkt på innkjøpslisten:

* Innertelt:

Hos BearPaw klikker du på PyraNet 1 og legger det i innkjøpskurven. 95 USD er lagt til totalen, og portoen for telt og innertelt er 25 USD - noe som gir en totalsum på: 249 USD = 1.494 kroner. Vekten regner vi med er på 284 gram, men vi legger til litt, og sier 300 g. for sikkerhets skyld.

* Sovesystem:

Sovepose er bra og velkjent, mens quilt er noe ukjent og litt av en prøvelse å bestemme seg for. Men, du er en barsking, og lar all usikkerhet fare. Du kliner til og bestiller en Spirit Quilt 38 fra Mountain Laurel Designs ( http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=42&products_id=133 ). Kvalitetsprodusenten fra Virginia i USA lover at med litt klær på, så skal det gå greit å sove komfortabelt i denne ned til 4 grader celcius. Vekten i størrelse Large, er ifølge nettstedet på 540 gram. Prisen er 220 USD for denne syntetquilten, som du bestiller på vinteren. For produksjonstiden er på inntil 12 uker.

Men du er inne på MLDs hjemmeside, går du virkelig bananas når du ser den smått futuristiske "og kan den virkelig være holdbar"-madrassen som merkelig nok også har et smått futuristisk navn: Klymit Inertia X Frame ( http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=42&products_id=172 ). Vågal er du blitt i din streben etter lett og rimelig billig turutstyr, og tenker Skitt Au og slenger liggeunderlaget i innkjøpskurven. 95 dollar og 269 gram. I iveren river du med deg en bunnduk i plast (65 g.) til 8 dollar, og ser at portoen er på 25. Lett til sinns erfarer du at det totale sovesystemet blir på 348 USD, noe som lett lar seg omregne til 2.088 kroner.

Lett til sinns og til beins, og trasker du videre til Jysk!!!

Jysk?? Ja, det må bli Jysk denne gang, tenker du, for du skal jo bare teste ut lettvektsverdenen, og du trenger et lekende lett og isolerende liggeunderlag under Klymit`n og som har den smarte multifunksjonen at den også er en sekkeramme til din tøffe Stealth-sekk.

Inne på danske Jysk snakker hun bak kassa svensk, og da hun sier "50 kronor", svarer du "Thanks" fordi du nettopp har forholdt deg til engelsk på amerikanske friluftsutstyrssteder på nettet. Liggeunderlaget ( http://jysk.no/uterom/luftmadrasser/liggeunderlag/liggeunderlag-h06cm ) har du store planer om å trimme ned til 170 cm lengde, noe som vil resultere i en vekt på 120 gram. Lett som en plett! tenker du.

Så kommer du til teltstang-biten. Lair-shelteret har jo ingen stenger, og det må du ha. Gåstaver er et multiverktøy; du har det i hendene når du går, og det holder teltduken oppe når du sover. Smart! Men, du har aldri brukt gåstaver før, og ingen du kjenner bruker det heller... Er det flaut å bruke gåstaver? undres du. Men, nei! Du er blitt en smart barsking som er klar for nye utfordringer, men vil overhode ikke bruke mange penger på akkurat den biten her og nå. Du har hørt at en svensk butikk-kjede med varer av tvilsom kvalitet fra Kina selger noen "greie nok" gåstaver som er regulerbare, og som til sammen har en vekt på 595 gram (riktignok etter at du har fjernet de latterlig store straps`ene på håndtaket) ( http://www.biltema.no/no/Fritid/Sport/Trening/Gastaver-teleskopmodell-455711/ ). Prisen er 159 kroner, og du tar dem lett med deg inn i din nye og smartere lettvektsverden :-)

Fra før av har du seks teltplugger liggende i kjelleren et sted. Du vet du finner dem før du skal på tur, og du regner med at pluggene pluss pose veier cirka 100 g.

Totalpris: 4.721 kroner!

Totalvekt: 2.828 gram!

Det var det - og lykke til med en lettere og smartere vandring langs stiene :-)

• Liker 9
Annonse
Skrevet

Er nok lurt å koble X-Frame med litt skumgummi under, ja. Litt i kaldeste laget uten, men forbausende behagelig etter tilvenning.

Lite annet tips i lettvektsjungelen: hvis en stor og kjent produsent forteller deg at varene deres er "superlight" eller "ultralight", så er det sannsynligvis bare litt lettere i forhold til det andre de selv har. For eksempel så jeg nylig et par Lundhags støvler presentert som "superlight".... 850 gr pr støvel. Helt fine støvler, men ikke spesielt lette i forhold til hva du finner i den tetteste delen av jungelen.

Skrevet

Flott liste, men jeg er litt usikker på om jeg ville stolt på dette uten en ekstra bivy for norsk høyfjellsbruk. 4 plussgrader komfortemp er også i kaldeste laget for meg, men det er jo litt smak og behag.

Skrevet

Grimner: Helt enig mht hva en rekke utstyrprodusenter reklamerer med som lett og ultralett. Det meste er innenfor "normalvekt" uansett. Men, så også med meg: det jeg for tre år siden syntes var lett, er idag tungt.

Larsdx: Enig med deg når det gjelder en bivy i tillegg dersom man er over tregrensen. Men, nå er denne lille kjøpshjelpen ment - som nevnt i teksten - å inneholde lettvektsutstyr for bruk under tregrensen og om sommeren.

Skrevet

@ OK - da er dette mer enn bra nok, kanskje nesten litt "overkill" for skogsterrenget her i Osloområdet om sommeren. Men i typisk fjellskog etc. er nok dette et knall oppsett! Og prisen er bra!

Og det funker nok bra på fjellet også om man slenger på en bivvy, ikke ille.

Det eneste jeg lurer på er om oppsettet egentlig blir vesentlig lettere enn et ettkilos fjelltelt? Når man regner med vandrestavene? Men billigere blir det nok :D

Skrevet

Larsdx: Blir nok ikke vesentlig lettere enn om man eksempelvis skulle valgt det teltet til Helsport som veier straks under kiloen (husker ikke hva det heter i farta), men gåstaver har den fordelen at de avlaster kroppen betraktelig under vandringen, og er nyttige ved blant annet vading. En annen årsak til at jeg har valgt å ta med gåstaver i dette oppsettet, er at man siden kan velge seg enda lettere lettvektstelt (tarp/shelters) - og gåstaven(e) er nesten alltid en forutsetning for å få gjort duken om til et stabilt ly.

Noe annet mht pris: Mange toduks telt til en person koster like mye eller mer enn totalprisen for denne "smarte lettvektspakken" jeg her har satt opp.

Når det er sagt: Det finnes mange flere produkter - og garantert like bra om ikke bedre - som kunne vært erstattet med de jeg har i listen. Og, som du sier: er man ikke fortrolig med shelter/gåstaver, så finnes det toduks telt med lav vekt. Listen er et utgangspunkt som jeg håper kan være til inspirasjon for lettere oppakking, men viktigst er at man velger produkter man er fortrolig med. Veien til noe lettere kan være lang og tung :D;-)

Skrevet

Jeg synes altså lista er knall, prisen er bra og i det hele tatt. Bra post! Bare kommer med noen refleksjoner og argumenter for hvordan man kan tenke annerledes.

Jeg har aldri testet gåstaver. Mitt eneste argument mot er at det ser teit ut.I svært kupert terreng ser jeg absolutt behovet.

• Liker 1
Skrevet

Samboeren vil ha meg vekk fra denne tråden. HJELP!

Nikke.

Skrevet

Så lenge folk forstår at dette er utstyr som krever noe mer kunnskap en tradisjonelt "idiotsikkert" utstyr!

Sekken er som du sier uten bæresystem og må pakkes riktig for å være komfortabel og teltet bør settes opp i forhold til vind retning, men man trenger ikke være rakettforsker for å sette seg inn i dette :-P

Ønsker man å spare enda litt vekt kan man bytte innerteltet med en bug bivy http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/index.php?cPath=22 og kanskje velge en dun quilt?(dyrere)

Bra liste med mange fine tips!

Her er forresten et komplett kokesystem som veier svært lite: http://litetrail.com/shop/litetrail-titanium-solid-fuel-cook-system, esbit holderen kan byttes ut med en lett alkoholbrenner for de som foretrekker det.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.