Gå til innhold
  • Bli medlem

Sentraltind


Kim

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal du dit til helga? Hvis været blir brukbart blir jeg trolig med på den nevnte turen med 3 x Sentraltind. Kanskje mø sjåast. Jeg gleder og gruer meg :) Men det kan umulig være så ille hvis ikke det blåser og snør? Det værste blir vel opp til og over Storen med alle folka (og steinene?).. .. .. . . . .

Apropos Kim, har du lest artikkelen og føreren til Gunnar F. opprinnelig fra Norsk Klatring, men som også står publisert på www.etojm.com Du finner den ved å gå inn på topper, og deretter Styggedalstindan..

PS! Slingsbybreen så ganske oppsprukket ut betraktet fra Nordre Midtmaradalstind på lørdag...

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir til helga hvis været blir bra :)

Slingsbybreen skal vi nok komme over, jeg studerte den fra Store Midtmaradalstind på fredag. Vi er to og bruker iskruer til mellomforankringer. Da går det nok så lenge vi ferdes på blåisen.

Jeg har lest artikkelen til Gunnar Fermann, den beskriver jo igrunn bra. Men ikke fra Maradalsryggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er klatringen opp til Sentraltind fra Maradalsryggen og i fra Styggedalstind? Føreren beskriver grad 3. Noen gode tips?

Jeg tenker å gå fra Hytta på bandet - Slingsbybreen - Maradalsryggen - Sentraltind - Styggedalstind og retur samme vei.

Jeg gikk denne turen for et par år siden, se http://home.online.no/~paalv/Sentraltinden.html . Vi fortsatte Skagastølsryggen ut nordover fra Sentraltinden.

Opp til Nørdre Maradalstinden sørøstfra fant ikke vi 3er-ruta, men et dieder som lå på 4-5 nivå. Det er imidlertid kun en meget kort taulengde, 5 - 10 meter mener jeg å huske.

Det er flere rappeller langs med ryggen, de tar tid!

Selve klatringen opp på Sentraltinden er grei, men p.g.a. taudrag må de første taulengdene bli korte.

Jeg synes ikke beskrivelsen i NTK-føreren er god for denne delen av Maradalsryggen, den er langt mer tidkrevende enn angitt. Jeg tror jeg ville valgt å returnere over Storen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Retur over Storen tar også tid. Rappellen ned blir ofte folksom. Men kanskje vi sparer tid likevel, hvis ruta mellom Sentraltind og Nordre Maradalstind tar sånn tid.

Ja, jeg tror det er 3 rappeller, hvorav to er ganske lange, mot Sentraltinden, dvs. tilsvarende klatring opp den andre veien. Vanskeligheten / graderingen på disse passasjer får du vurdere når du er i rappellene.

Jeg går ut fra at du regner med å overnatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje klatringen tilbake ikke er så lett, eller tar fryktelig med tid... Nei da får vi heller basere oss på Storen, men da må vi ha med to tau. Kanskje det er raskere å gå Skagastølsryggen tilbake?? Der blir det jo bare to rappeller.

Overnatte? Nei, det har vi ikke tenkt til. Vi starter i mørket så får det gå som det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tiden: Vi startet ca kl 7.00 fra Tindeklubhytta og var på Sentraltinden kl 21.00. Det som tok tid var passasjen opp fra Slingsbybreen til Maradalsryggen, det er bratt og snøen var steinhard. Så ble det mye leting etter riktig vei på Maradalsryggen (selv på en så smal rygg), og å finne gode rappeller.

Vi endte opp med å overnatte på Skagastølsryggen, fra kl 22.00 ble det for mørkt selv i slutten av juli. Så fikk vi en fantastisk soloppgang ca kl 05.00!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer fra Tindeklubbhytta til Sentraltinden var uhyggelig lenge, tar det så lang tid må vi overnatte.

Du har kanskje lest denne turbeskrivelsen fra fjellsportgruppa i HHT : http://www.hht.no/fjellsport/fjellposten/fp99-1nr.htm

Der beskriver de turen Turtagrø-Maradalstind tur/retur. De brukte 14 timer på hele den turen. Selv går jeg med planer om bestigning av denne toppen, så hvis du får gjennomført turen, blir det spennende å høre hvordan det var.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig raskest: Bandet - Slingsbybreen - Maradalstind - Sentraltind - Styggedalstind - Sentraltind - Nordre Skagastølstind. Kanskje det er behov for to tau under rappellen i V-skaret?

Starter vi tidlig (to stykker) går det forhåpentligvis på en dag, eller er det noen som mener det er heeeeelt håpløst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig raskest: Bandet - Slingsbybreen - Maradalstind - Sentraltind - Styggedalstind - Sentraltind - Nordre Skagastølstind. Kanskje det er behov for to tau under rappellen i V-skaret?

...quote]

Jeg tror det er raske retur, ja. Rappellene ned fra Midtre kan dere godt ta med ett tau, med 50-meters rappel er faren noe større for at tauet kiler seg fast ved nedtrekking. Jeg har selv hatt den tvilsomme glede å klatre opp igjen for å løsne tau her.

Retur ned V-skar er jo også en mulighet, men ganske rufsete, avhengig av is- og snøforhold. Øverst er renna temmelig løs, og lenger ned kan den være temmelig glatt. Dessuten er det bare ur nedover, og da kan turen ned fra Nordre være like grei. Jeg har returnert ned V-skar to ganger, og mislikt det begge gangene basert på dårlige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En liten kommentar til retur via Storen:

Man trenger ikke to tau for å rappellere ned fra Storen. Det går fint med et 50-meters tau hvis returen legges via Heftys renne. Dette var den vanligste returen før. Man klatrer ned til standplassen ovenfor renna (1-2 taulengder) og rappellere ned til galleriet og klatrer (dvs. går) dette tilbake til hjørnet. Rappellen går over det som er taulengde 2 og 3 på klatring opp. Det er bra rappellfeste ved standplassen på oversiden av renna.

- og så et spørsmål:

Er nysgjerrig på turen opp til Nordre Maradalstind. Hvor går ”ruten” fra Slingsby-breen opp på Maradalsryggen. Betraktet det hele på avstand fra Store Midtmaradalstind tidligere i sommer, men det så like bratt ut over alt (slik det ofte blir når man betrakter det rett i mot). På bildet som er vist tidligere i denne diskusjonen, kan det se ut som det går en passasje fra høyre side av breen der den vier seg ut, til høyre via noen store snøflekker for så å havne oppe på ryggen utenfor høyre bildekant. Kan noen bekrefte/avkrefte dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei

...

- og så et spørsmål:

Er nysgjerrig på turen opp til Nordre Maradalstind. Hvor går ”ruten” fra Slingsby-breen opp på Maradalsryggen. Betraktet det hele på avstand fra Store Midtmaradalstind tidligere i sommer, men det så like bratt ut over alt (slik det ofte blir når man betrakter det rett i mot). På bildet som er vist tidligere i denne diskusjonen, kan det se ut som det går en passasje fra høyre side av breen der den vier seg ut, til høyre via noen store snøflekker for så å havne oppe på ryggen utenfor høyre bildekant. Kan noen bekrefte/avkrefte dette ?

Vi gikk opp omtrent fra 'øya' øst på Slingsbybreen og kom opp på Maradalsryggen rett 'under' østtoppen på Styggedalstinden. Du ser vel nærmest en linje på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.