Gå til innhold
  • Bli medlem

Med HERO i Dyståa 23 mai 2013.


Anbefalte innlegg

kart.JPG
7 padlere møtte opp til torsdagstur 23 mai. Grunnet flom tok vi en avgjørelse på at vi skulle holde oss unna de store elvene som Glomma, Vorma, Uåa, men heller ta en tur innover Dyståa (Dysta).

Dyståa snirkler seg oppover fra Glomma til Dysttjennet. En strekning på ca. 8 km, hvorav ca. 4 km er mulig å padle. man kommer nesten til Brenna før det blir så tett vegitasjon at motorsag er nødvendig :-)


For å komme inn i Dyståa parkerer vi ved Sanngrund. Derfra padler vi ca 100m nedtrøms Glomma før vi svinger inn under E16 og inn i Dyståa.

1.jpg
Som dere kan se var det kanske trangt å komme under brua grunnet flom.

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg
Men gjennom kom vi alle med forskjellige teknikker. Noen var så myke at de klarte å ligge fremover på dekk og padle med åra foran seg, mens noen av oss er så stive at vi måtte skyve oss godt ned i cocpit, legge oss bakover og dra oss frem ved hjelp av taket i tunellen :-)

Det var så mye vann i åa at vi padlet både i skog og på dyrket mark.

10.jpg

11.jpg

12.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg
De første par kilometerene er åa åpen og fin, men etter hvert som man padler innover snevrer den seg sammen mer og mer, og med så mye vann var det rett og slett problematisk å følge åa.

Vi var en kort periode usikre på hvor åa gikk, og klarte å padle oss bort (nesten).

13.jpg

14.jpg

15.jpg
Det er som jeg alltid sier. Alle typer padling har sin sjarm, og er det først flom å man har muligheter for å padle steder man ellers ikke kommer til, ja da bør man benytte muligheten :-)

Som vanlig så vi masse bever, men på denne turen fikk vi også se rådyr og traner. Nesten litt eksotisk å sitte inne blandt trestammene i kajakk å lytte til tranesang mens det duskregner.

Man alle turer har en ende, så etter en kort kaffepause padlet vi tilbake mot utgangspunktet. Når vi nå skulle under brua ved E16 var vannstanden økt såpass at 3 av oss ikke klarte å komme under. Vannet hadde i tillegg begynt å strømme innover åa.

16.jpg
De mykeste smøg seg med nød og neppe igjennom, mens noen av oss gikk langs veien den siste biten tilbake til bilene :-)

Totalt var vi ute i 3,5 time, men jeg aner ikke hvor langt vi padlet.

Takk for nok en flott tur til de som var med, og en ekstra takk til Svein Erik som har lånt meg bilder da jeg fortsatt er kameraløs.











Vis ekstern blogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig høy vannstand - så veldig spennende ut!

 

Ikke for å avspore - men nevner til eventuelt andre at dette er det første innlegget fra eksterne blogger - som også kan kommenteres på. Dette er altså en mulighet også for andre bloggere om man vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å endelig kunne kommentere på eksterne blogginnlegg. Turen så meget artig ut. Bra noen får noe godt ut av flommen også. Selv har jeg syklet i marka med hele sykkelen under vann ved elvepasseringer. Små bekker har jo blitt 10 meter brede!

Kunne ønske jeg også hadde tid til å ta frem kajakken og dra på oppdagelsesferd hvor det aldri har vært padlet før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.